Kommunikations- og reklamebureauet Advice, har været med til at udarbejde sundhedsstyrrelsens kampagner om corona.  Virksomheden er klar på lignende opgaver i fremtiden, fortæller Birte Darting, director og partner

Video: Kampagnevideo fra SST
03.02.21 DIB Nyheder

Rådgivere hjælper med corona-kommunikation: ”Det bliver næppe mere meningsfuldt”

Med hjælp fra rådgivervirksomheden Advice har Sundhedsstyrelsens corona-kommunikation i løbet af de seneste fire måneder nået op mod 3,5 mio. mennesker. Også på andre områder af det offentliges coronaindsats skaber private rådgivere værdi.

I løbet af de seneste fire måneder er Sundhedsstyrelsen nået ud til mellem 2,8 og 3,5 millioner mennesker på Facebook og Instagram. Derudover har styrelsens Facebook-team også haft travlt: de besvarer i snit 11.000 kommentarer om måneden på Sundhedsstyrelsens Facebook-side.

Det er kommunikations- og reklamebureauet Advice, som primært står bag Sundhedsstyrelsens kommunikationskampagne om corona. Og ifølge Birte Darting, som er director og partner i virksomheden, har det været en meningsfuld opgave.

- Det har været super spændende. Man kunne næsten ikke finde noget mere meningsfuldt at arbejde med. Det er fantastisk at få lov til at arbejde professionelt med noget, der fylder så meget, siger hun.

Læs også: Dansk Industri er klar med genåbningsplan for Danmark

Et kapløb med tiden

Hun fortæller, at noget af det, der har gjort opgaven spændende, er de mange udfordringer.

Udfordringerne er blandt andet, at budskaberne skal leveres både hurtigt og præcis. Og så skal de også ramme en bred vifte af målgrupper.

- Vi skal være bevidste om, at der er mange forskellige målgrupper, og at budskaberne, selvom de umiddelbart virker ret enkle, skal kommunikeres forskelligt og situationsnært for at blive taget ind. Så det handler også om ikke at tale på samme måde til alle, men at fange de forskellige målgrupper med kommunikation, der giver mening for netop dem. Som eksemplet med filmen til de unge med Søren Brostrøm i spejlet, siger hun.

Læs også: Sandahl: Enormt glædeligt at de yngste elever kommer tilbage i skole

Men vi er klar og gearet til at lave meget komplicerede indsatser med mange interessenter, høj volumen stor politisk bevågenhed og samfundsrelevans. Birte Darting, director og partner i Advice

Klar på flere opgaver

Og Sundhedsstyrelsens kommunikationskampagne er da også nået bredt ud. Med både tv-reklamer, digitale annoncer, plakater og meget mere, er danskerne blevet præsenteret for budskaber om at spritte af, holde afstand og blive hjemme.

Birte Darting vurderer, at kommunikationskampagnen indtil videre har været en succes og fortæller desuden, at Advice er klar, hvis en lignende opgave en dag bliver relevant.

- Jeg håber aldrig, at vi oplever noget lignende corona igen. Men vi er klar og gearet til at lave meget komplicerede indsatser med mange interessenter, høj volumen stor politisk bevågenhed og samfundsrelevans, siger Birte Darting.

Ny hjemmeside på en uge

Også Adapt har bidraget i kampen mod corona. Det digitale bureau har på blot en uge designet en mere brugervenlig og intuitiv coronahjemmeside coronaproever.dk for Danske Regioner og Sundheds- og ældreministeriet. På hjemmesiden kan danskerne gå ind og booke tid til at få taget en coronatest.

Senior Digital Designer i Adapt Mette Gry Schmidt fortæller, at målet var at gøre hjemmesidens brugerflade så simpel og forståelig som muligt. Og så har genkendelighed været i fokus.

- Det har været centralt, at alle danskere nemt bliver ledt igennem bookingsystemet. For at skabe tryghed og genkendelighed hos brugerne, har vi sørget for, at designet minder om de øvrige digitale løsninger fra Sundheds- og Ældreministeriet, siger hun.

Læs mere om Adapt’s arbejde med hjemmesiden her

DI: Private rådgivere er vigtige

Både Advice og Adapt er gode eksempler på, hvorfor den offentlige sektor har brug for private rådgivere, mener branchedirektør i DI Rådgiverne, Katrine Ellersgaard Nielsen.

- Nogle rådgivere har den ekspertviden, der skal til for at opbygge helt specialiserede og brugervenlige it-systemer. Andre rådgivere ved præcist, hvilken kommunikation, hvilke virkemidler og hvilke medier, der skal aktiveres for at ramme flest mulige mennesker med et budskab, der virker, siger hun.

Derfor ærgrer det også branchedirektøren, at S-regeringen vil spare på brugen af konsulenter i den offentlige sektor.

- De massive besparelser på konsulenter, der er aftalt i den offentlige sektor, er den helt forkerte vej at gå. Coronapandemien viser, at der er brug for dybe og specialiserede kompetencer for at løse helt specifikke udfordringer, som den offentlige sektor og befolkningen står overfor, siger Katrine Ellersgaard Nielsen.

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Maria Nielsen

Maria Nielsen

Konsulent

  • Direkte +45 3377 3152
  • Mobil +45 2096 4044
  • E-mail mnie@di.dk

Relateret indhold