Ocean-serien fra Mater er lavet, så sædet består af 40 procent fiskenet og 60 procent genanvendt plastik.

Foto: PR/Mater
23.02.21 DIB Nyheder

USA-kontakter kan være ”gamechanger” for dansk designvirksomhed

Muligheden for at dyrke et amerikansk netværk fik designvirksomheden Mater til at takke ja til muligheden for at være en del af Circular City Week New York til marts. Din virksomhed kan også komme med.

Arne Jacobsen, Verner Panton, Jørn Utzon, Bjarke Ingels... Listen er lang. Dansk design og arkitektur er et brand i sig selv. Også i USA. Det samme gælder det grønne, danske ‘mindset’.

Derfor burde et amerikansk eksporteventyr nærmest være givet på forhånd, når man, som tilfældet er med den københavnske cirkulære designvirksomhed Mater, får de to komponenter til at smelte sammen i skøn forening.

Men så enkelt er det ikke. USA er et attraktivt marked, men konkurrencen om at få skabt de rette kontakter og den vej igennem lande de lukrative kontrakter er også hård. Det skal fremstød på messer nu bl.a. råde bod på.

Læs også: Prisvinder vil bruge Danish Design Award som løftestang til eksport

Udnytter affald fra havet

Den 11 mand store virksomhed Mater har siden 2006 haft fokus på at skabe eksklusive high-end møbler med brug af bæredygtige eller etisk forsvarlige materialer. Møblerne er f.eks. opstået af restaffald fra BKI kaffe, plastaffald fra produktionen af sprøjter til insulin fra Novo Nordisk og restkorn fra Carlsberg.

Én af virksomhedens største sællerter er Ocean-serien. En serie af havemøbler som bygger videre på et stoledesign fra 1955 af ikonerne Jørgen og Nanna Ditzel. Eneste forskel er, at den oprindelige træfiner i Maters version er erstattet med plastaffald og gammelt fiskenet.

Fiskenettet har den vestjyske cleantech virksomhed Plastix trukket op af havet og renset. Således går der godt og vel et kg plastikaffald fra havet på hver Ocean-stol. Siden seriens lancering i 2018 betyder det udnyttelse af godt og vel ti tons affald fra havet. Et gennembrud på det amerikanske marked er derfor ikke alene godt for Mater, det vil også kunne hjælpe verdenshavene og øge omsætningen hos de danske produktionspartnere Plastix og Letbek

Læs også: Seks gode råd fra affaldsekspert: Kom i sving med cirkulær økonomi

Med festivalen i New York får vi netop mulighed for at komme i kontakt med de helt rigtige beslutningstagere, arkitekter og kontraktforhandlere. Vi synes, vi har noget helt unikt at fremvise gennem de nye cirkulære møbler, vi lancerer. Henrik Marstrand, direktør og grundlægger i Mater

En fod i døren

Mater har allerede en fod i døren ind til det amerikanske marked, men det internationale vækstpotentiale for danske designvirksomheder – bæredygtige eller ej – er umiddelbart meget større. I Vækstteam for Kreative Erhvervs rapport fra 2018, som satte spot på potentiale og barrierer indenfor sektoren, var netop støtte til øget internationalisering og ikke mindst stærke, internationale udstillingsvinduer for de kreative virksomheders produkter og kunnen, én af anbefalingerne.

For Lise Thomsen, fagleder i DI Kreative Erhverv, giver det rigtig god mening.

– Som helhed har dansk design et rigtig stærkt brand, men hvis virksomhederne for alvor skal slå igennem i USA, så kræver det et andet setup og infrastruktur, som de fleste af dem hverken har økonomi eller manpower til, siger Lise Thomsen.

Bliv del af netværk

Derfor – og med afsæt i Vækstteamets anbefalinger – er DI blandt initiativtagerne bag en messestand på Circular City Week New York. En grøn design-festival, der løber af stablen til marts i New York. Og den danske stand skal netop fungere som et samlet udstillingsvindue for det fremmeste, som cirkulært dansk design kan tilbyde.

– Den primære målsætning er netværk. Virksomhederne får her mulighed for at skabe et netværk, som kan hjælpe dem og i sidste ende dansk design med at fremme eksporten til USA. Derfor følger vi også op på Circular City Week-initiativet med et tilbud om et mere formaliseret erfa-netværk, som er forankret hos vores DI-kollegaer i New York, siger Lise Thomsen, DI Kreative Erhverv. 

Læs også: Kom med DI til verdens største event for cirkulære løsninger

De rigtige kontakter

Det var netop muligheden for at dyrke et amerikansk netværk, som fik Mater til at takke ja til at være en del af standen i New York og vise Ocean-serien frem for gæsterne.

– Kigger vi på Danmark, Tyskland og England har vi været rigtig gode til at få vores møbler ind på de store bar-, restaurant-, og hotelkæder. Og selvom vi så småt er kommet i gang i USA, er det bare et marked, der er langt sværere at komme ind på, siger Maters grundlægger og direktør, Henrik Marstrand.

Ifølge Henrik Marstrand skyldes det bl.a., at potentialet for at lave god forretning i USA er så stort, at der ganske enkelt er større rift om bare at få et møde i bogen med de rette mennesker. Det lykkedes for Mater, da de sidste år landede en ordre på at møblere et Four Seasons hotel i Houston, Texas.

– Den ordre alene svarede til 20 procent af vores omsætning i USA, og det er jo et meget godt eksempel på, hvor stort et marked USA er. Får vi kontakt til de rigtige folk i USA, vil det være en ‘game changer’. Uden tvivl. Ikke bare på det amerikanske marked, men for vores virksomhed som helhed, siger Mater-direktøren:

– Med festivalen i New York får vi mulighed for at komme i kontakt med beslutningstagere, arkitekter og kontraktforhandlere. Vi synes, vi har noget helt unikt at fremvise gennem de nye cirkulære møbler, vi lancerer, siger Henrik Marstrand.

Han har været i dialog med det danske Udenrigsministerium i USA om en ønskeliste over mennesker, virksomheden godt kunne tænke sig at komme i kontakt med.

– Vores målsætning er at få kontakt til vægtige beslutningstagere. Både dem vi måske ikke kendte i forvejen og dem, vi ikke har kunne få adgang til, siger Henrik Marstrand. 

Læs også: Grønne danske virksomheder kan få del af franske milliarder

Mere støtte på vej

Circular City Week i New York er ikke det eneste aktuelle fremstød for danske, kreative virksomheder i USA.

– Jeg er lige nu i gang med at lave en invitation til en stor international festival, der hedder South by Southwest, SXSW, hvor vi i samarbejde med Creative Denmark (et offentligt-privat konsortium, der blev stiftet i 2019 på baggrund af Vækstplanen for kreative erhverv, red.), på samme vis bygger på idéen om at samle og fremvise dansk design under én paraply i USA, siger Lise Thomsen.

Læs også: 4.600 milliarder kroner lover godt for dansk vandeksport til USA

Fakta

Eksportmarkeder for dansk design

Dansk design er en af Danmarks vigtigste eksportvarer. I 2016 lå den samlede eksport på godt og vel 92 mia. kr. og udgjorde 8,5 pct. af den samlede eksport. De største eksportmarkeder for dansk design og møbler er Tyskland, Sverige, Norge, Frankrig, Holland og Storbritannien, der aftager mere end 70 pct. af den samlede eksportandel. Udenfor Europa er Japan og USA de største markeder for dansk design.

Kilde: Udenrigsministeriet

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

  • Direkte +45 3377 4795
  • Mobil +45 2949 4435
  • E-mail ltn@di.dk

Relateret indhold