Solar håndterer omkring 260.000 byggevarer på sit lager i  Vejen. Alt drives så vidt muligt automatisk, men der er behov for en yderligere digitalisering  med blandt andet fælles digitale standarder for hele byggekæden, for at blive endnu mere effektiv  og  hæve kvaliteten.

Foto Søren Nielsen.
05.03.21 DIB Nyheder

102-årig har fået digital åbenbaring

Den 102 år gamle virksomhed Solar tager de næste digitale skridt i alliancer med iværksættere. Fælles digitale standarder bliver afgørende. DI ser Solar som rollemodel og har digitale standarder som mærkesag.

45.000 kvadratmeter med 30 meter til loftet. Kilometerlange hylder med et udvalg af 260.000 forskellige produkter klar til at blive leveret på byggepladser i hele Danmark fra dag til dag – eller fra time til time.

Der er travlt på Solar A/S centrallager i Vejen. En travlhed der ikke er blevet mindre under coronakrisen, hvor e-handlen er sprunget i vejret og nu udgør over 60 procent af samtlige aftaler. For at sikre overblik, hastighed og effektivitet styres lageret med et omfattende brug af digitale værktøjer, fortæller Solars kommercielle direktør, Hugo Dorph.

- Jo mere vi kradser i digitalisering, jo mere finder vi ud af, at vi kan gøre. Det handler om at udnytte data, øge automatisering af driften og styrke det digitale samarbejde med vores kunder og leverandører, siger han og forklarer:

- Når hovedparten af vores kunder kommer ind via vores webshop, handler det om at samle data og viden, så vi forstår kunderne bedre og dermed kan tilbyde dem en højere service. Det styrker vores effektivitet og dermed vores konkurrenceevne.

Læs også: Topforsker roser Danmark: I er digital verdensklasse

Startups kickstarter ny digitalisering

Solars lager i Vejen er en af syv afdelinger i Danmark og har i mange år været tænkt så digitalt og automatisk som teknologien nu tillod. I partnerskaber med otte forskellige startup-virksomheder skal der implementeres endnu flere digitale teknologier.

- Vi kan ikke det hele selv, fordi udviklingen går meget hurtigt. Derfor koncentrerer vores egne digitale kompetencer om at udvikle vores driftssystemer, mens vi samarbejder med startupvirksomheder om at udvikle applikationer, der kan løfte vores digitale udvikling, siger Hugo Dorph.

Solar samarbejder blandt andet med Minuba, der kan overvåge håndværkeres lager i deres biler, så de automatisk kan give besked via en app, når der skal fyldes op. LetsBuild  er en anden startup i Solars partnerkreds, som udvikler projektstyring i byggebranchen.

Blockchain-teknologien tænkes også ind, hvor Solar er med i DI Bygs projekt for at sikre en mere effektiv kontakt mellem alle led i bygge-kæden.

Læs også: Blockchain-projekt skal komme alle aktører til gode

Digitaliseringen er afgørende for, at byggebranchen kan blive mere bæredygtig. Det skaber en mere målbar og præcis byggeproces. Hugo Dorph, kommerciel direktør, Solar A/S

DI: Begge parter vinder

Branchedirektør i DI Digital, Rikke Hougaard Zeberg er ikke i tvivl om, at Solars samarbejde med iværksættere kan inspirere andre. DI arbejder med at skabe grobund for match inden for flere brancher, og nævner ConTech inden for byggeriet som et eksempel.  

- Når de mere etablerede virksomheder i en branche går sammen med startups, så vinder begge parter. De store får ny viden og udviklingskraft, og de nye virksomheder får gavn af erfaring og adgang til markedet og kunderne, siger hun.

Corona skærper digitale værktøjer

Coronakrisen har sat ekstra fart under Solars fokus på digitalisering. Udover øget web-handel har det også åbnet øjnene for værdien af digitale salgsmøder, fortæller Hugo Dorph.

- Normalt kunne en sælger kun nå 3-4 møder om dagen. Ved at mødes digitalt kan sælgeren måske nå 12-15 møder. Den viden tager vi helt klart med efter krisen også, siger han.

Også internt har det givet et løft, som styrker forretningen.

- Vi er i fem lande med hver sin direktør. De direktører og deres folk har under coronakrisen fået forbedret deres kontakt til vores fire funktionschefer, hvis ansvar går på tværs af landegrænser. Landecheferne har ansvaret for salg, mens funktionscheferne sikrer kvalitet og lønsomhed. En tættere kontakt gør, at vi kan drive forretningen endnu bedre. Det vil vi også udnytte fremover, forklarer Hugo Dorph.

Fælles digitale standarder centrale

De digitale gevinster kan vokse yderligere, hvis hele byggebranchen kommer med. Hugo Dorph fremhæver især selve bygherrens rolle.

- Byggebranchen er stadig meget fragmenteret og splittet op mellem leverandører, håndværkere, entreprenører og bygherrer. I andre lande har man fundet ud af, at bygherren kan give et digitalt løft, hvis de presser på for fælles standarder, siger Hugo Dorph.

Et eksempel er den digitale standard BIM (Bygnings Informations Modellering). Hvis alle led i byggekæden udnytter mulighederne i den standard sikrer det en mere effektiv og smidig byggeproces. Samtidig kan standarder bidrage til mere klimavenlige byggerier.

- Digitaliseringen er afgørende for, at byggebranchen bliver mere bæredygtig. Det skaber en mere målbar og præcis byggeproces, hvor man undgår at leverandører kører forgæves med varer, vi undgår spild og at varer bliver ødelagt af regn på byggepladsen, siger Hugo Dorph.

Netop fælles internationale datastandarder er en mærkesag for Dansk Industri, fortæller branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg. En byggeproces involverer mange virksomheder i værdikæden.

- Derfor er der store gevinster at hente, hvis alle disse aktører automatisk kan udveksle data om fx materialeleverancer, bygningsdesign og byggestatus, siger hun.

Ny digital indsats søsat

En smartere brug af data bliver et generelt varmt tema i for udviklingen af digitaliseringen i Danmark og til gavne for alle brancher – også byggeriet, fortæller Rikke Hougaard Zeberg. Netop den dagsorden bliver central for DI’s nye digitale udvalg, CEO Commitment, hvor 20 topledere vil komme med forslag til de næste skridt i Danmarks digitalisering, hvor målet er at sikre landets forspring og virksomhedernes konkurrencekraft.

- Standarder og ensartede måder at gå til f.eks. data på, kommer til at spille en rolle. Målet er at få taget hul på nogle af de helt store diskussioner, og samtidig komme med en række konkrete anbefalinger til, hvordan vi kan styrke Danmark gennem smartere brug af digitalisering og data, siger DI’s branchedirektør.

CEO Commitment: Topledere til kamp for Danmark som digitalt fyrtårn

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Rikke Hougaard Zeberg

Rikke Hougaard Zeberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3173
  • Mobil +45 2084 0194
  • E-mail riz@di.dk

Relateret indhold