- I er virkelig i verdensklasse, når det kommer til digital omstilling, men det mærker man bare ikke rigtig på jer. I er ikke tilfredse med at være nummer to i verden. Det er bare ikke godt nok, siger professor Arturo Bris fra den verdensberømte erhvervsskole IMD i Schweiz.

05.03.21 DIB Nyheder

Digital topforsker roser Danmark: I er verdensklasse

Den digitale ulighed mellem verdens lande vil eksplodere i de kommende år. Spiller Danmark sine kort rigtigt, vil vi komme ud som en af vinderne. Det fastslår professor Arturo Bris, der er chef for IMD’s center for digital konkurrencevne.

Arturo Bris, der er chef for IMD’s center for digital konkurrenceevne, har besøgt Danmark et utal af gange. Og er der en ting, der har slået ham, så er det, at vi har en tendens til at kigge endog meget kritisk på vores egne evner til at omfavne og bruge nye teknologier.

- I er virkelig i verdensklasse, når det kommer til digital omstilling, men det mærker man bare ikke rigtig på jer. I er ikke tilfredse med at være nummer to i verden. Det er bare ikke godt nok, siger han over telefonen fra Lausanne i Schweiz, hvor den verdensberømte erhvervsskole IMD har sit hovedkontor.

Læs også: 20 topledere til kamp for Danmarks digitale førerposition

Danskerne omfavner ny teknologi

Faktisk er Danmark ikke nummer to i verden. Den seneste måling fra IMD kårer således Danmark som den bedste i Europa og den tredje mest konkurrencedygtige nation i verden efter USA og Singapore. Men lad det nu ligge. Det centrale er ifølge Arturo Bris, at Danmark på en række af de områder, som IMD har fulgt i mange år, står unikt godt rustet.  

- Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med Schweiz, hvor jeg bor. Der går befolkningen meget henholdende til ny teknologi. Sådan er det ikke i Danmark,. Det smitter selvfølgelig også af på virksomhederne – og bør give jer en fordel, siger han.

Arturo Bris fremhæver også, at Danmark og de danske virksomheder er hurtige til at omstille sig og at der er godt samspil mellem den offentlige og den private sektor i Danmark.

- Skal jeg pege på en central udfordring for Danmark, så er det, at der ikke er så meget kapital til rådighed for nye digital iværksættere. Det kan betyde, at flere søger til udlandet, siger han.

En analyse fra Dansk Industri (DI) viser desuden, at Danmark halter bagefter på de digitale investeringer i virksomhederne. I en europæiske sammenhæng er Danmark i perioden fra 2005 til 2018 blot nummer 11.

Læs også: Digital rollemodel - Vi kan ikke det hele selv

Corona forstærker digital ulighed

I DI er man enig i, at Danmark ligger i det digitale førerfelt. 

- Danmark er ikke et land, som er rigt på naturressourcer, men vi er rige på gode idéer. På det digitale område går det stærkt, og vi bliver nødt til hele tiden at udvikle vores idéer og vores virksomheder, hvis vi forsat skal være dem med de bedste digitale løsninger, siger Rikke Hougaard Zeberg, digitaliseringspolitiskchef i DI, og tilføjer: 

- De digitale løsninger er svaret på en række af vores største udfordringer omkring klima, sundhed og bæredygtig fødevareproduktion. Derfor er det også det vores virksomheder og vores land i endnu højere grad skal leve af i fremtiden.   

Danmark skal dog ikke hvile på laurbærrene, påpeger Arturo Bris. Den digitale omstilling har sat endnu mere tryk på udviklingen i hele verden, hvilket vil øge skellet mellem de digitale vindere og tabere.

- Den digitale ulighed mellem lande vil vokse markant i de kommende år. Det bliver meget mærkbart, siger Arturo Bris.

Han mener, at der for Danmark er gode muligheder for at cementere vores førerposition ved at sikre, at der politisk og regulativt bakkes op om den digitale omstilling.

DI iværksætter CEO Commitment

Fra DI er der også iværksat en række initiativer for, at Danmark bliver en af vinderne i den digitale omstilling. DI har iværksat et CEO Commitment med topledere fra danske virksomheder, der gennem en række topmøder skal bidrage til den digitale udvikling i Danmark.

- Vi har hårdt brug for ny teknologi i kampen for mere konkurrencedygtige virksomheder, og i det hele taget for at gøre Danmark til et endnu bedre land for os alle sammen. Vi sætter derfor nogle af de helst store spørgsmål omkring digitaliseringen på dagsordenen. Og vi vil komme med en række konkrete initiativer til holde momentum med den digitale udvikling, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Sats på vinderne – ikke zoombier

Ifølge professor Arturo Bris bør et andet centralt fokusområde være, at der satses på de industrier, der må forventes at være mere brug for i en mere digital fremtid, fremfor blot bevidstløst at pumpe penge ud.

- Det giver ikke mening at holde liv i zoombie-virksomheder og zoombie-industrier, siger han.

Som eksempel nævner han, at Spanien i øjeblikket bruger meget store summer på at holde liv i rejseselskaber med fysiske salgskontorer spredt ud over Spanien. For ham at se virker det helt tosset, da langt de fleste rejser allerede i dag bliver booket online.

- Det gælder om at skabe incitamenter til at omstille de dele af økonomien, som der ikke er efterspørgsel på i fremtiden, siger han og tilføjer:

- Det her er en unik mulighed til at omstille økonomien til en mere digital fremtid.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Relateret indhold