Indkøb af digitalt coronapas sat i gang
Det er glædeligt, at regeringen har taget vores forslag til sig, og at vi nu nærmer os en konkret løsning med annonceringen af et udbud for det digitale coronapas, mener DI.
Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen sætter nu indkøbsprocessen for det digitale coronapas i gang.
Af en pressemeddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen fremgår det, at målet med coronapasset er, at det skal ”bidrage til en gradvis, forsvarlig og hensigtsmæssig genåbning i Danmark.”
- Vi har længe argumenteret for et coronapas, der kan vise, om den enkelte er testet negativ, vaccineret eller kan anses for at være immun. Derfor er det glædeligt, at regeringen har taget vores forslag til sig, og at vi nu nærmer os en konkret løsning med annonceringen af et udbud, siger Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør i DI Digital.
Læs også: DI's topchef gør status efter et år med corona: Virksomhederne har kæmpet og set muligheder
Afgørende med internationalt perspektiv
I DI mener Rikke Hougaard Zeberg at det vil være supergodt, hvis man allerede tidligere kan bruge det foreløbige coronapas, som bliver tilgængelig i MinSundhed-appen i løbet af marts.
- Hvis myndighederne vurderer, at negativ test eller vaccine kan give adgang til aktiviteter, så de dermed åbner tidligere, er vi med på den. Alt, hvad der kan åbnes, skal åbnes. Coronapasset bør både i sin foreløbige og endelige udgave give mulighed for, at liberale erhverv, oplevelser og restaurationer mv. kan åbne dørene og få gang i Danmark igen, siger Rikke Hougaard Zeberg.
Hun mener samtidig, at det er vigtigt, at den internationale dimension også kommer med.
- De mange virksomheder, som lever af eksport og har brug for at sende medarbejdere til udlandet for sikre ordrer eller honorere kontraktlige forpligtelser, er hårdt ramt af rejserestriktioner. Derfor er det vigtigt, at det danske coronapas integreres med et internationalt værktøj til gensidig anerkendelse for indrejse, siger Rikke Hougaard Zeberg.
Læs også: Coronavirus har været en katastrofe for luftfarten
Fakta
Advisory Boardets seks repræsentanter:
Camilla Gregersen, formand for DM - akademisk fagforening, medlem af Dataetisk Råd
Claus Thomsen, direktør, Divisionsforeningen
Janne Rothmar Herrmann, professor mso, Københavns Universitet, medlem af Dataetisk Råd
Jacob Herbst, CTO, Dubex, medlem af Cybersikkerhedsrådet
Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne
Susanne Mørch Koch, adm. direktør, Tivoli
Info om COVID-19
Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.