Vi kommer helt sikkert ikke til at rejse så meget igen. Vi kan selvfølgelig ikke undvære det fysiske møde helt, men vi vil overveje meget nøje, hvad der klares bedst online og hvad, der kræver et fysisk møde, fortæller Gitte Kirkegaard, der er CEO i Logitrans.

12.03.21 DIB Nyheder

SMV’ers omsætning dykkede 70 procent: ”Nu er vi totalt tilbage og har rigtig travlt”

Logitrans fra Ribe så omsætningen forsvinde i foråret, da corona ramte Danmark. Efter en digital rejse er virksomheden tilbage – stærkere end nogensinde før.

En rutschebanetur uden sammenligning i virksomhedens 80-årige historie. Sådan har 2020 været for Ribe-virksomheden Logitrans, der producerer palleløftere, højløftere og stablere.

 

- Det har været et meget turbulent år. Da Danmark og resten af verden lukkede ned i marts, gik vi fra en rigtig fin omsætning til 30 procent af normalen. Og vi vidste ikke, hvad vi kiggede ind i – varede det her to måneder eller flere år, fortæller Gitte Kirkegaard, der er adm. direktør og tredjegeneration i den familieejede virksomhed.

 

Det helt store problem for virksomheden var, at sælgerne ikke kunne komme ud i verden. Og den kæmpestore årlige salgsmesse, var blevet aflyst, så hvad skulle virksomheden nu gøre?

 

- Hele vores traditionelle måde at arbejde med salg på var forsvundet, så der var ingen anden vej end at satse massivt online. Vi gik i samarbejde med et ekstern bureau og jeg gav vores sælgere til opgave, at de skulle lave webinarer, salgskurser og præsentationer online. Det var en ret stor transformation, fortæller Gitte Kirkegaard.

 

Læs også: Corona har ramt SMV’erne ekstra hårdt

 

Online fik os tættere på kunden

 

Men arbejdet gav frugt – også i den grad.

 

- Vi er på en eller anden måde kommet tættere på kunden. Flere tilbud bliver til ordre, siger Gitte Kirkegaard.

 

Hun fortæller, at en af fordelene ved deres online salgsmøder med kunderne er, at de let kan hente en tekniker ind fra produktionen, der kan være med til at diskutere udfordringer og løsninger for den specifikke kunde – det er nemlig ikke alle standardprodukter, der passer til alle kunder.  Tidligere måtte sælgeren, der måske var rejste mange tusinde kilometer for at mødes med kunden, fortælle, at han lige måtte vende retur, når han var hjemme i Ribe igen.

 

- Vi kommer helt sikkert ikke til at rejse så meget igen. Vi kan selvfølgelig ikke undvære det fysiske møde helt, men vi vil overveje meget nøje, hvad der klares bedst online og hvad, der kræver et fysisk møde, siger Gitte Kirkegaard, der fortæller, at Logitrans nu også har udviklet et onlinekursus-forløb for kunderne, hvor de via en 3D-film kan lære de nye produkter at kende.

 

- Det har været en vild rejse – også mentalt, hvor vi har skulle omstille os og omstille vores kunder. I Frankrig var kunderne eksempelvis i starten meget forbeholdne mod at gå online, det er de ikke mere, siger hun.

 

Fremtiden ser ifølge Gitte Kirkegaard lys ud. Omsætningen kom allerede i efteråret tilbage til normalen og ligger nu et pænt stykke over. Og de 140 ansatte er vokset siden nytår.

 

- Det ser rigtig fornuftigt ud. Vi har gode produkter, gode medarbejdere og gode kunder. Nu er vi totalt tilbage og har rigtig travlt, siger hun.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Lars Holm Nielsen

Lars Holm Nielsen

Chef for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik

  • Direkte +45 3377 3562
  • Mobil +45 2013 7756
  • E-mail lhni@di.dk

Relateret indhold