Topchef: Kriser har udviklet os mest
2. Verdenskrig, finanskrisen, coronakrisen. Tre voldsomme perioder for erhvervslivet. Men også perioder, der sikrer betydelig udvikling, fortæller Logitrans adm. direktør, Gitte Kirkegaard.
- Den 1. maj 1940 skulle vi overtage smedjen, og 9. april var Nis i Ribe for at underskrive skøde. Det blev en minderig dag, ikke mindst fordi Nis, da han skulle tilbage til Esbjerg, måtte følges med den tyske værnemagt.
Sådan beskriver Ingrid Marie Pedersen sin mands tur for at købe den smedeforretning, der i dag beskæftiger over 100 medarbejdere ved Ribe under navnet Logitrans A/S.
Barnebarnet Gitte Kirkegaard har siden 2015 stået i spidsen for familievirksomheden, der fremstiller transportsystemer. Hun trækker trådene tilbage til netop 2. Verdenskrig, når hun sætter coronakrisen i perspektiv.
- Vi startede op under 2. Verdenskrig og vi har siden haft finanskrisen og coronakrisen. Og når jeg ser tilbage, har det faktisk været de tidspunkter, hvor vi har udviklet os allermest. Selv om der har været økonomiske kriser og der på mange måder har været rigtig hårde tider at være igennem, har det også gjort, at vi er et andet sted, fortæller hun i dette videointerview med Jacob Kjeldsen, chef for Fremstillingsindustrien.
Læs også: Fra 35 til 800 ansatte – og det stopper ikke her
Digitalt gennembrud
Læren fra coronakrisen er skrevet digitalt. Logitrans har i dag produktion i Kina og salgskontor i USA og en stab af sælgere, der arbejder internationalt.
- Vi plejer at have 1000 rejsedage om året, og lige pludselig havde vi ikke nogen rejsedage. Så alt hvad vi plejede at gøre hos kunderne, skulle vi gøre digitalt. Det krævede jo sindssyg hurtig omstilling for vores sælgere, og det har de været super dygtige til, fortæller Gitte Kirkegaard og tilføjer:
- Det har været en vild omstilling, vi har haft på den digitale front.
Se hele interviewet hvor Gitte Kirkegaard har gode råd til andre og kommenterer de centrale temaer. Bæredygtighed, EU og det eksportmarked Logitrans har oplevet under coronakrisen.