Vi har endnu ikke set nogle dårlige egenskaber ved den grønne beton, siger afdelingschef i Vejdirektoratet Niels Højgaard Pedersen.

04.03.21 DIB Nyheder

Fremtidens veje og broer skal bygges af grøn beton

Et nyt udviklingsprojekt skal nedbringe CO2-udledningen ved cementproduktion med 50 procent. Den nye klimavenlige cement og beton skal blandt andet bruges på de danske veje og broer.

I fremtiden skal en langt større del af de danske veje og broer være bygget med grøn, klimavenlig beton. Sådan lyder ambitionen fra Vejdirektoratet, der forbruger cirka 2 procent al beton i Danmark, og som er aktiv deltager i udviklingsprojektet Calliste, hvor en række partnere samarbejder om at nedbringe klimabelastningen fra betonproduktion med 50 procent. 

- Vi bakker fuldt og helt op om projektet. Vi vil rigtig gerne have udviklet noget klimavenlig beton, siger afdelingschef Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet.

Han fortæller, at Vejdirektoratet allerede har deltaget i et demoprojekt (Grøn Beton II), hvor de har bygget en bro, hvor den ene halvdel er bygget med traditionel beton og den anden halvdel er bygget med en mere klimavenlig beton.

- Indtil videre har erfaringerne været gode. Vi har endnu ikke set nogle dårlige egenskaber ved den grønne beton, siger Niels Højgaard Pedersen, som dog også tilføjer, at beton har en lang levetid, hvorfor det endelige regnestykke først kan gøres op om mange år.

Holder den grønne beton til brugen på de danske veje og broer, er der dog god grund til at tro, at den også kan bruges succesfuldt i mange andre sammenhænge, blandt andet boligbyggeri. Få steder udsættes beton nemlig for så hårde belastninger, som den gør fra vind, hav og trafik på en bro.

- Betonen bliver virkelig udsat for grove påvirkninger hos os, siger Niels Højgaard Pedersen.

Aalborg Portland: Projekt har afgørende potentiale

Udviklingen af den mere klimavenlig beton sker i samarbejde med branchesammenslutningen Dansk Beton i DI Dansk Byggeri og en række DI-medlemsvirksomheder, deriblandt Aalborg Portland A/S, Unicon A/S, CRH Concrete og Ikast Betonvarefabrik.

Udviklingsprojektet hedder Calliste og er støttet med 21,6 millioner kroner fra Innovationsfonden. 

For den første del af projektet er det målet at udvikle en cement med høj tidlig styrke, og derved optimere anvendeligheden i fremstillingen af betonelementer og belægningsprodukter. Den anden del af projektet retter sig mod at opnå en ekstremt høj erstatning af de såkaldte cementklinker med kalcineret ler og kalk – helt op til 50 procent.

- Calliste-projektet er især vigtigt for vores medlemmer, der fremstiller betonelementer og betonvarer, hvor de produktionsmæssige krav til betonen adskiller sig markant fra produktionskravene til fabriksbeton. Derfor er det stærkt, at vi har både CRH Concrete og Ikast Betonvarefabrik med i projektet, således at udviklingen går hånd i hånd med produktionsvirksomhedernes praktiske ekspertise og behov. De kan være med til at skabe den anden generation af CO2-reduceret cement, som vil få afgørende betydning for den danske byggebranche, siger Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton.

Ifølge Aalborg Portland har projektets resultater potentiale til at få en afgørende betydning for den grønne omstilling inden for byggeriet i både Danmark og globalt.

- Hos Aalborg Portland har vi et stærkt ønske om at være en del af løsningen i den grønne omstilling. Vi er fuldt ud bevidste om vores rolle og medansvar, og derfor har vi i årtier investeret massivt i grøn omstilling af vores produktion i Aalborg. Det foreløbige klimaks er udviklingen af vores FUTURECEM™ med op til 30 pct. lavere CO2 -aftryk, siger Jesper Sand Damtoft, direktør for R&D i Aalborg Portland og Cementir-koncernen i en pressemeddelse fra Teknologisk Institut.

Fakta om projektet:

  • Innovationsfondens investering: 21,6 mio. kr.
  • Samlet budget: 33,1 mio. kr.
  • Varighed: 4 år og 1 mdr.
  • Officiel titel: Calcined Clay-Limestone Technology Extension (CALLISTE)

Fakta om CO2-udledning fra cementproduktion

Produktionen af cement tegner sig for ca. 5-8 pct. af den årlige udledning af CO2 på verdensplan. Samtidig stiger samfundets forbrug af cement, og der er derfor et stort behov for udvikling af løsninger, der reducerer CO2 -udledningen fra cementproduktion. Det forventes, at den globale cementproduktion vil stige fra det nuværende niveau på 4,4 til 7,0 milliarder tons/år i 2050.

Partnerne i projektet:

  • Teknologisk Institut: Projektleder og skal bl.a. stå for undersøgelser af de nye cementers egenskaber og anvendelse i beton, herunder undersøgelser af reologiske egenskaber, styrkeudvikling og holdbarhed – både på laboratorieniveau og i felten.
  • Aalborg Portland A/S: Skal stå for udvikling af nye cementer og for pilotproduktion af disse cementer til test og dokumentation og til fuldskala demonstrationsprojekter. Skal desuden bidrage med livscyklusvurderinger.
  • Technische Universität München: Skal forske i samspillet mellem kalcineret ler og tilsætningsstoffer til beton. Et godt samspil mellem kalcineret ler og såkaldte superplastificeringsmidler er afgørende for, at betonen opnår gode produktions- og udførelsesegenskaber.
  • Aarhus Universitet: Skal forske i metoder til at fremme reaktiviteten af kalcineret ler, så materialet kan anvendes i grøn cement målrettet produktion af betonelementer og belægningsprodukter, hvor udvikling af en høj tidlig styrke er en forudsætning.
  • Danmarks Tekniske Universitet (DTU): Skal forske i holdbarhed af beton fremstillet med de nye typer af cementer. I rollen som bygherrer skal DTU derudover bidrage til afprøvning af de teknologier, som udvikles i projektet, gennem demonstrationsprojekter i fuld skala.
  • Unicon A/S: Skal udvikle betonrecepter og produktionsmetoder for færdigblandet beton. Arbejdet skal dokumentere, at de cementer, som udvikles i projektet, kan anvendes til betonproduktion i industriel skala.
  • CHR Concrete A/S: Skal udvikle betonrecepter og produktionsmetoder for præfabrikerede betonelementer. Arbejdet skal dokumentere, at de nye cementer, som udvikles i projektet, kan anvendes til produktion i industriel skala.
  • IBF A/S: Skal udvikle betonrecepter og produktionsmetoder for betonvarer som fx belægningsprodukter. Arbejdet skal dokumentere, at de nye cementer, som udvikles i projektet, kan anvendes til produktion i industriel skala.
  • Femern A/S: Skal som bygherre bidrage til at facilitere demonstrationsprojekter, hvor de udviklede materialer og teknologier afprøves i fuldskala betonkonstruktioner.
  • FB Gruppen A/S: Skal som bygherre bidrage til at facilitere demonstrationsprojekter, hvor de udviklede materialer og teknologier afprøves i fuldskala betonkonstruktioner.
  • Vejdirektoratet: Skal som bygherre bidrage til at facilitere demonstrationsprojekter, hvor de udviklede materialer og teknologier afprøves i fuldskala betonkonstruktioner.
  • Brancheorganisationen Dansk Beton: Skal bidrage til diverse formidlingsaktiviteter og udvikling af initiativer, der skal sikre, at de nye cementer implementeres i betonbranchen.

Kilde: Teknologisk Institut. 

 

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Dorthe Mathiesen

Dorthe Mathiesen

Chef for Dansk Beton

  • Direkte +45 7216 0264
  • Mobil +45 2040 9446
  • E-mail dma@di.dk

Relateret indhold