Billede af forslag fra Kommissionen til kommende mærke.

EU-Kommissionen
07.04.21 DIB Nyheder

Død skildpadde kan kvæle svanemærkede vådservietter

Vådservietter lavet af naturmaterialet viskose risikerer at få et mærke med en død skildpadde på indpakningen. Det vil ifølge producenten være et de facto forbud mod deres svanemærkede produkt. Helt urimeligt, mener DI, der opfordrer Danmark til at skubbe på for at få ændret vejledningen til EU's engangsplastdirektiv.

Danske leverandører af vådservietter var ikke alarmerede, da de hørte om Engangsplastdirektivet. Det træder i kraft 3. juli i år og skal bekæmpe plastforurening på europæiske strande. Men de, der sælger vådservietter i Danmark, har set skriften på væggen for længe siden og har derfor over en årrække skiftet plasten – nemlig polyesteren – i deres produkter ud med viskose, som er fremstillet af naturlige materialer som træ, græs og bambus.

- Det er meget vigtigt for os, at produkterne er miljøvenlige, og at vi har en grøn profil. Derfor har vi også valgt at bruge naturmaterialet viskose, som er bionedbrydeligt. Det er medvirkende årsag til, at vores vådservietter har miljømærket Svanen på sin emballage, hvor der stilles skrappe krav til produktets miljøpåvirkning, siger Henrik Karup Jørgensen, adm. direktør i Allison A/S.

Skildpadde = forbud

Men nu ser det alligevel ud til, at producenterne skulle have været mere alarmerede. Danmark er nemlig gået i gang med at implementere engangsplastdirektivet, der blev vedtaget i EU i 2019. Og her ser det ud til, at et af de produkter, der er omfattet af lovgivningen om ”engangsplast” er – du gættede det – vådservietter, også selv om de er lavet af viskose. 

- Mindre end et halvt år før reglerne træder i kraft, forlyder det nu fra EU-Kommissionen, at vådservietter lavet af viskose anses for at være plast – og dermed er omfattet af kravet om mærkning og krav om at betale for indsamling og affaldshåndtering af vådservietterne. Det kan ikke være rigtigt, at virksomheder, som gerne vil leve op til de gode hensigter, ikke ved, hvad de har at rette sig efter her mindre end et halvt år før, lovgivningen træder i kraft, siger underdirektør Karin Klitgaard, Dansk Industri (DI).

Sådan har de det også hos Allison A/S.

- Hvis det virkelig bliver sådan, vil vores kunder kræve, at det ikke ødelægger designet på den emballage, de sælger i butikkerne. Det er ikke så let at leve op til, hvis det skal indeholde en død skildpadde. Så kravet svarer reelt til et forbud mod de vådservietter, der kan købes i dag, siger Henrik Karup Jørgensen.

Indvirkning på skildpaddens liv?

Det kommende mærke skildrer, som Henrik Karup Jørgensen bemærker, en død skildpadde. Den skal indikere, at hvis produktet smides i naturen, har det risiko for indvirkning på fx skildpaddens liv.

- Det gør ikke forvirringen mindre og er svært gennemskueligt. Det er klart, at man ikke skal smide vådservietter i naturen eller skylle dem ud i toilettet, selv om de er bionedbrydelige. Men det fremgår allerede af emballagen på produkter med svanemærket, siger Karin Klitgaard.

Hun påpeger, at produkter, der er mærket med Svanen (eller EU-blomsten for den sags skyld), kommer fra virksomheder, der har gjort deres yderste for at levere produkter, der er skånsomme for miljøet.

- De bør roses for at være frontløbere – ikke rammes fuldkommen arbitrært. Hvad skal forbrugerne tro, når et mærke, de plejer at stole på, pludselig flankeres af oplysninger om, at produktet er farligt for skildpadder?, spørger Karin Klitgaard, som opfordrer til, at Danmark presser på for at få EU-Kommissionen til at ændre på den vejledning, der definerer viskose som plast.

Fakta

DI mener:

  • Det er urimeligt, at virksomhederne ikke får længere tid til at indrette sig efter en ny lovgivning. Vi er i april måned, kravene træder i kraft i juli, og vejledningen om, hvilke produkter der er omfattet, er ikke færdig.
  • Det er vigtigt at begrænse mængden af mærkninger på produkter, det skaber forvirring hos forbrugeren.
  • Helt generelt så er det vigtigt at ændre forbrugernes adfærd, så plastik bliver sorteret fra og genanvendt i stedet for at ende i vores natur. DI henstiller til, at man i højere grad forsøger at påvirke forbrugerne gennem kommunikation og nudging – og ikke ved at indføre nye former for mærkning, som forbrugeren skal forholde sig til.
Kitt Bell Andersen

Kitt Bell Andersen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3036
  • Mobil +45 3083 1076
  • E-mail kiba@di.dk

Relateret indhold