Intego har gennem de senere år installeret, testet og idriftsat flere end 5.000 ladestandere for blandt andre EON, IONITY og Tesla

Foto: Intego
23.04.21 DIB Nyheder

Infrastruktur til elbiler skaber mindst 15 nye arbejdspladser hos Intego

Virksomheden Intego vil over de kommende to år ansætte minimum 15 nye medarbejdere, der udelukkende kommer til at beskæftige sig med e-mobility. De første jobopslag er allerede i luften.

Med ambitioner om at spille en markant rolle for den forestående massive udrulning af ladestandere til elbiler har Intego netop reorganiseret virksomhedens e-mobility-aktiviteter. I den forbindelse skal virksomheden over de kommende to år ansætte minimum 15 nye medarbejdere, der udelukkende kommer til at beskæftige sig med e-mobility, og de første jobopslag er allerede i luften.

El-bilismen står på mange måder foran et gennembrud lige nu. Salget er opadgående, og der kommer løbende nye bilmodeller på markedet. Samtidig er elbilerne for alvor rykket ind på den politiske dagsorden, hvor et flertal i Folketinget i december 2020 indgik en såkaldt grøn vejtransportaftale med en målsætning om 775.000 flere el- og hybridbiler på de danske veje i 2030.

Skal den målsætning realiseres, kræver det omfattende investeringer i infrastruktur i form af hundredtusindvis af nye ladestandere i hele landet. Derfor er man hos den tekniske servicepartner Intego, der gennem de senere år har installeret, testet og idriftsat flere end 5.000 ladestandere for blandt andre EON, IONITY og Tesla, i fuld gang med at forberede sig på, at efterspørgslen meget snart for alvor kan tage fart.

Læs også: Prisvinder bringer virksomheder på grøn forkant

Vil være klar når markedet rammer

I samme forbindelse har Intego igangsat en ambitiøs rekrutteringsproces med forventningen om at tilknytte mindst 15 nye medarbejdere, der udelukkende skal arbejde med e-mobility:

- Vi forventer, at efterspørgslen i forbindelse med udrulning af ladestandere til elbiler kommer til at boome inden for ganske få år. Udviklingen vil blive drevet af alt lige fra husholdningernes bilkøb, hvor der skal monteres ladestandere i privaten, til udskiftning af hele bilparker blandt virksomhederne, hvor skærpede krav til den grønne bundlinje efterhånden fylder mere og mere. Derudover ser vi også en begyndende regulering, der fx stiller krav om etablering af ladestandere ved større byggerier og anlægsopgaver såsom etablering af parkeringspladser, siger Michael Poulsen, og fortsætter:

 - Vi skal være klar, når markedet for alvor rammer. Med den nye organisering skærper vi vores fokus på området ved at samle kompetencer og knowhow, og dermed er fundamentet lagt til, at vi kan tage det næste skridt. Her får vi brug for markant flere medarbejdere, og vi har allerede slået de første stillinger op.

Læs også: Faglært arbejdskraft: Positivlisten er proppen, som skal lukke hullet

Salget af elbiler går forrygende

Ud af Integos 850 medarbejdere er det i dag 20 mand, der beskæftiger sig med e-mobility. I DI Bilbranchen glæder direktør Thomas Møller Sørensen sig over nyheden om ekstra medarbejdere fra virksomheden.

- Salget af opladelige biler går forrygende i Danmark, og i de kommende år vil der være behov for massive investeringer i ladeinfrastruktur for at følge med udviklingen. Derfor er det særligt glædeligt, når danske underleverandører, som Intego, får glæde af de mange investeringer, siger Thomas Møller Sørensen.

Han mener, at den grønne omstilling af bilparken både herhjemme og i udlandet kan blive en rigtig god forretning for Danmark.

- Vi har faktisk mange danske virksomheder, der er underleverandører til den internationale bilindustri. I DI har vi tidligere beregnet, at der er et potentiale på op mod 35.000 nye jobs i den grønne bilindustri i Danmark, hvis vi fastholder vores nuværende markedsandel, siger direktøren.

Læs også: DI: 35.000 danske job i elbilers globale succes

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold