ROCKWOOL har produceret på en fabrik i Mississippi i 7 år. En ny fabrik er under opførelse i West Virginia.

Foto: ROCKWOOL/PR
22.04.21 DIB Nyheder

ROCKWOOLs nordamerikanske direktør: kig til byer og delstater i USA

Beslutningstagere i Boston, New York, Chicago og andre storbyer kender Danmark og vil gerne høre om vores løsninger, oplever Rory Moss, præsident for ROCKWOOLs nordamerikanske aktiviteter.

ROCKWOOL har siden 1988 været til stede på det nordamerikanske marked og har de seneste syv år haft produktion i USA. Virksomheden ser ind i stabil vækst men fokuserer primært salgsindsatsen mod byer og delstater.

- Vores marked er vokset stabilt også de seneste fem år, hvor Donald Trump har været præsident det meste af tiden. Vi så et stort dyk i salget til private i begyndelsen af Corona pandemien, men det rettede sig i juni, og derfor er vi faktisk kommet ud af 2020 med et pænt resultat. Ikke mindst fordi folk har været hjemme og har haft tid til gør-det-selv projekter.

Det fortæller Rory Moss, præsident for ROCKWOOLs nordamerikanske aktiviteter i et interview i forbindelse med det Leaders Summit, som den nyligt tiltrådte præsident Joe Biden har inviteret en række af verdens ledere til torsdag og fredag 22. og 23. april.

- Man kan nok roligt sige, at klima ikke var på dagsordenen hos den tidligere præsident. Men det har taget en 180 graders drejning med Joe Biden, og hvis det lykkes ham at komme igennem med sin infrastruktur hjælpepakke til genstart af amerikansk økonomi, er det gode nyheder for virksomheder som vores, siger Rory Moss.

Læs også: COWI: Nu kommer der tryk på den grønne omstilling i USA

Der er ikke en ”one size fits all” i USA. Der er stor forskel på potentiale og engagement fra stat til stat og fra by til by. Rory Moss, præsident for ROCKWOOLs nordamerikanske aktiviteter

Vil gerne møde danske politikere og virksomheder

Selvom Rory Moss glæder sig over de nye toner fra den amerikanske centraladministration, anbefaler han alligevel virksomheder og politikere at koncentrere deres indsats mod byer og delstater i USA.

- USA er et gigantisk og diverst marked, der er for stort at indtage på én gang. Men beslutningstagere i de store byer som Boston, New York og Chicago er bekendte med Danmark og de innovative løsninger, landet kan tilbyde. De vil være villige til at mødes med danske politikere, og det er også byer og delstater, virksomheder med amerikanske drømme bør koncentrere deres indsats om, siger Rory Moss.

Læs også: USA’s grønne præsident har blik for danske virksomheder

USA er en gigant – vær fokuseret og målrettet

Han påpeger i den forbindelse, at præsident Trumps manglende klimaambitioner ikke slog igennem i ROCKWOOLs amerikanske væksttal.

- Virksomheder, private og offentlige institutioners lokale byggemyndigheder har været og vil være driverne for vores vækst. De træffer selv beslutninger om investeringer, og mange af dem er klar til at investere i dansk innovation. Vi har eksempelvis medfinansieret et ”tool kit” fra organisationen C40, som byer og kommuner i USA kan bruge til at beregne effekterne af investeringer i renoveringer, siger Rory Moss.

Han påpeger samtidig, at der er stort klimapotentiale at hente i byernes bygninger. Eksempelvis står bygninger i New York for 70 procent af byens klimapåvirkning

- Men der er ikke en ”one size fits all” i USA. Der er stor forskel på potentiale og engagement fra stat til stat og fra by til by. Jeg vil anbefale, at virksomheder søger råd om markedet, før man lægger sig fast på en USA-strategi, siger ROCKWOOLs direktør for Nordamerika.

Læs også: Nyt DI netværk skal accelerere eksporten af danske løsninger til USA 

Ambassader skal have medarbejdere med viden

Rory Moss har selv boet i Danmark i 2 ½ år, hvor han var direktør for ROCKWOOL Nordics. Her blev han blandt andet imponeret over det danske niveau af digitalisering.

- Danmark og danske virksomheder er langt foran de amerikanske på digitalisering og klimainnovation. Men når USA beslutter sig for at skabe forandringer, kan det gå stærkt, og der skal I og vi være klar i starthullerne med de nye løsninger, siger han.

Han appellerer derfor også til de danske myndigheder om, at de sikrer sig, at officielle danske repræsentanter i USA har den viden, der skal til, for at rådgive amerikanerne om, hvad Danmark kan levere.

- Det skal forstås som en opfordring til Danmarks repræsentanter til at styrke kernekompetencer og sikre konstant fokus, der vil kunne udbrede viden om danske løsninger til amerikanske udfordringer og understøtte danske eksportinitiativer. USA er mulighedernes land og der er et stort potentiale for mange danske virksomheder, siger Rory Moss. 

Læs også: 4.600 milliarder kroner lover godt for dansk vandeksport til USA

ROCKWOOL, Danish Cleantech Hub, Climate group samt DI’s kontor i New York afholdt som del af US Climate Action Week og som optakt til Biden’s Leaders Summit eventen ’Build Back Greener – Greener Recovery Strategies for the Building Sector’, hvor Rory Moss selv var keynote speaker.

Fakta

ROCKWOOL 

11.500 medarbejdere I Europa, Nordamerika, Rusland og Asien

47 fabrikker i 22 lande (1 i Mississippi + 1 under opførsel i West Virginia)

3 brands markedsføres i Nordamerika: ROCKWOOL, Grodan, og Rockfon

Fakta

DI i USA 

DI har siden 2014 været fysisk tilstedeværende i New York og Washington D.C. DI USA, også kendetegnet som Danish Cleantech Hub, assisterer det grønne Danmark og er et offentlig-privat samarbejde, som både virksomheder, offentlige myndigheder og institutioner kan benytte. DI USA tilbyder at skabe grundlag for beslutninger på det amerikanske marked, og kan hjælpe med alt fra markeds- og kundeforståelse, udarbejde forretningsplaner eller hjælp til at identificere den rette partner for din virksomhed.

Læs mere om DI USA her.

DI'S USA EKSPORTNETVÆRK

Hvis du vil høre mere om netværket, så ræk ud til gruppens facilitator Mille Munksgaard, Senior Project Manager og Rådgiver på DI’s kontor i New York på mimu@di.dk eller +1 (929) 290-9701.

Kontakt

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Elly Kjems Hove

Elly Kjems Hove

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3575
  • Mobil +45 2949 4500
  • E-mail ekh@di.dk

Relateret indhold