Trods stavefejl svælger svenskerne i Amazon
Til trods for bl.a. kritik af stavefejl, dårlige oversættelser og skuffede forhandlere handler svenske forbrugere i stor stil hos Amazon.se. Det er danske virksomheder nødt til at forholde sig til, påpeger DI Handel.
En ny rapport sætter for første gang sætter tal på, hvordan de svenske forbrugere har taget imod Amazon. Hovedkonklusionen er, at forbrugerne handler og har tænkt sig at blive ved med handle gennem platformen. Til trods for bl.a. kritik af stavefejl, dårlige oversættelser og skuffede forhandlere.
- Det har været meget tydeligt, at Amazon i de svenske forbrugeres optik har leveret på det, de lover på de funktionelle parametre. Gode priser, leveringsdygtige løsninger og en brugervenlig hjemmeside, siger Jesper Lykke Nielsen, director for Consumer Goods & Retail hos Epinion, der står bag rapporten.
Læs rapporten: Nøgletal fra Epinions Amazon survey blandt danske og svenske forbrugere
Svenskerne ligner os
De svenske forbrugeres online adfærd ligner i høj grad danskernes. Det samme gør sig gældende for omfanget af digitalt salg og antallet af webshops i Sverige og Danmark. Derfor bør et par af rapportens konklusioner give danske virksomhedsejere ekstra stof til eftertanke, mener Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.
- Amazon er her jo i virkeligheden allerede, idet de danske forbrugere handler via deres andre internationale sites. Og rapporten fra Epinion understreger, hvor vigtigt det er, at, danske virksomheder forholder sig til, hvordan de vil tackle Amazon, når de får større fodfæste i Danmark, siger Sidsel Dyrholm Holst, hvis opfordring bl.a. skal ses i lyset af, at 57 pct. af Dansk Industris medlemmer kun i mindre grad eller slet ikke kender til Amazon og deres forretningsmodel.
Læs også: EU bør stoppe ulovlige og farlige produkters vej ind i Europa
Start hos DI Handel
Vil man have større indsigt i Amazon, kan man med fordel begynde sin research hos DI Handel, mener Sidsel Dyrholm Holst.
- Vi har skrevet en masse artikler, analyser og guides om Amazon. Herunder både om de muligheder som platformen giver, men også om de trusler og udfordringer som den medfører, og hvordan man kan agere for at stå stærkere i konkurrencen. Og så holder vi løbende events, hvor medlemmerne kan blive klogere på Amazon og de andre globale markedspladser derude, siger branchedirektøren.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.