Ved motorvejens afkørsel 41 har Vordingborg Kommune opstillet denne reklamepylon. Nu er kommunen blevet politianmeldt for søjlen. Den skal fjernes eller tildækkes - ellers vanker der bøder.

Foto: Vordingborg Kommune
10.05.21 DIB Nyheder

Borgmestre i hårdt opgør for nye industrikvarterer

Borgmestre i flere kommuner er oprørt: Forbud mod reklamesøjler spænder ben for nye industrikvarterer ved motorveje. Venstre tager nu sagen op. Kommuner skal have bedre vilkår, mener Dansk Industri.

Er 20 meter høje reklamesøjler for langt at gå, når en kommune vil skabe nye industriområder og dermed vækst og arbejdspladser?

Svaret på det spørgsmål har udløst en større strid imellem en stribe kommuner og Vejdirektoratet. I Vordingborg Kommune har borgmester Mikael Smed ligefrem fået en politianmeldelse på bordet, fordi kommunen har placeret en pylon med reklameskilte ved det relativt nye erhvervsområde ”Business Park Vordingborg” Reklamesøjlen er afgørende for at sælge erhvervsgrunde ved Sydmotorvejens afkørsel 41.

- Hvis ikke virksomhederne må reklamere, kan vi ikke sælge grunde og udvikle erhvervsområdet, for mange af virksomhederne ønsker netop at kunne ses fra motorvejen, og det kræver at vi kan sætte en reklamepylon op, fortæller Mikael Smed.

Stridens kerne er Naturbeskyttelseslovens paragraf 21, der forbyder opsætning af skilte i det åbne land. Den paragraf betyder ifølge Mikael Smed (S), at kommunens nye industriområde, anses som et naturområde, fordi det endnu ikke er virksomheder på alle grunde i området. 

- Vi er kede af det skal være en sådan kamp med en anden myndighed i samfundet. Det er fuldstændig unødvendigt, for det er jo et område, som er bebygget med bilforhandler, tankstationer, en McDonalds, værksteder og vaskehaller. Derfor er det er en skarp fortolkning at kalde det for åbent land og behandle det som var det et naturområde, vi sætter en pylon op i, siger Mikael Smed.

Han mener, at regeringen her har en oplagt mulighed for at støtte op om et Danmark i balance. Det kræver blot, at Vejdirektoratet ikke ser et erhvervsområde i udvikling som åbent land.

Brønderslev: Umulig situation 

Vordingborg-borgmesteren står ikke alene med problemet. I nordjyske Brønderslev Kommune er borgmester Mikael Klitgaard (V) også stærkt utilfreds. Brønderslev er ved at udbygge et nyt industrikvarter ved motorvejen.

- Det skaber en fuldstændig umulig situation for os, når vi ikke må sætte reklamesøjler op. Vi får ikke nogle virksomheder til at etablere sig i vores erhvervsområde, hvis de ikke må være synlige. Virksomheder som  McDonalds, OK og Uno X betinger sig jo, at de kan ses fra motorvejen. Hvis ikke de får lov til at reklamere, opdager trafikanterne på motorvejen dem jo ikke, siger Mikael Klitgaard (V).

Kommunen har endnu ikke opført reklamesøjlen, men har fundet en løsning, hvor søjlen i første omgang placeres direkte på en af de solgte erhvervsgrunde.

- Og så må vi flytte søjlen senere. Det koster os ekstra 400.000 kroner, og det er jo helt skørt, at vi er nødt til at bruge skatteborgernes penge på den slags udgifter for at skabe vækst og arbejdspladser i vores område, siger Mikael Klitgaard.

De to borgmestre har sammen med kolleger fra Faxe og Guldborgsund Kommune kontaktet transportminister Benny Engelbrecht og miljøminister Lea Wermelin. Begge har afvist at gå ind i sagen, da den i øjeblikket behandles hos Naturklagenævnet. Vordingborg Kommune har endvidere i marts kontaktet Folketingets erhvervs- og miljøordfører.

Læs også: DI efterlyser en bred politisk aftale om infrastrukturen

Der er brug for at få blødt op for de rigide regler. Hvis vi ønsker et land i rimelig balance, er vi nødt til at lempe vilkårene. Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre

Venstre: Rigide regler skal blødes op

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har netop været rundt og se på skiltemulighederne. Han tager nu sagen op med transportminister Benny Engelbrecht for at få ændret reglerne.

- Der er brug for at få blødt op for de rigide regler. Hvis vi ønsker et land i rimelig balance, er vi nødt til at lempe vilkårene. Det er jo erhvervslivet vi lever af, og derfor skal der være mulighed for en fornuftig skiltning, uden at vi naturligvis fylder hele landskabet med skilte, siger han.

Han ser behovet for lempelser flere steder. Dels ved motorveje, men også ved omfartsveje for mindre byer.

- Mange byer er glade for, at trafikken bliver ledt uden om centrum. Men det giver en udfordring for byens butikker, fordi omsætningen falder dramatisk, når bilisterne ikke kommer forbi, forklarer Kristian Pihl Lorentzen.

En vej frem kan være pilotforsøg, hvor det bliver muligt at teste forskellige måder at skilte på.

Læs også: Sådan vil DI gøre vejkøerne kortere

Misser chance ved Femern-korridor

For Vordingborg Kommunes borgmester Mikael Smed er der flere ting i spil, for Femern forbindelsen til over 50 mia. kr. er netop gået ind i anlægsfasen. Forbindelsen har stort potentiale til at tiltrække flere virksomheder til kommuner ved transportkorridoren fra Rødby og op over Sjælland. 

- Skal vi kunne gribe den chance, og trække virksomheder væk fra storbyernes erhvervsområder, et det altafgørende, at vi kan tilbyde dem samme mulighed for skiltning. Vi skal ikke straffes, fordi vi ikke fra start har samme bebyggelsestæthed som i hovedstadsområdet, siger Mikael Smed.

Læs også: Gigaprojekt tager form - Her er et hav af muligheder

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold