Museumsdirektør og historiker Thomas Bloch Ravn har coronakrisen budt på det største benspænd nogensinde - men også en af de største positive oplevelser i form af folks opbakning til Den Gamle By.

Foto: Den Gamle By
07.05.21 DIB Nyheder

De værste 14 måneder i 25 år er ikke slut endnu

For Den Gamle Bys adm. direktør Thomas Bloch Ravn er 2021 en sort boks. Usikkerhed præger genåbningen efter 14 måneder med fyringsrunder, millionunderskud og 200.000 færre gæster

Bliver det som Den sorte død i 1300-tallet – eller bliver det en grim form for influenza? Museumsdirektør og historiker Thomas Bloch Ravn har været hele reaktionsregistret igennem og frygtet for Den Gamle Bys overlevelse i løbet af de 14 måneder, der er gået, siden Mette Frederiksen lukkede Danmark ned 12. marts sidste år.

Og usikkerheden er ikke helt slut endnu trods en gradvis genåbning i 2021.

Den Gamle By i Aarhus er det bedst besøgte kulturhistoriske museum i landet med over en halv million gæster hvert år. De kommer for at få en helhedsoplevelse imellem de 90 bygnin­ger, der byder på alt fra et glas mørkt øl i et kælderværtshus fra 1700-tallet til konditorkage anno 1974 – eller juleindkøb i købmandsgården fra 1864.

– Vi lever jo af at kunne tilbyde historiske oplevelser, såsom at vores gæster ser og prøver nogle ting og bliver serviceret af mennesker, som man gjorde i en anden tid. Vi er et levende museum, og det er økonomisk krævende, fordi vi har mange folk på arbejde. Derfor var det virkelig grimt, da vi blev lukket ned, hvor ingen vidste noget som helst om konsekvenserne, fortæller Thomas Bloch Ravn.

En pendant til Den sorte død bliver coronakrisen dog ikke – men nedlukningen udløste et tab på 23 mio. kr. i 2020. Hjælpepakker og ekstraordinære donationer fra Aarhus Kommune og Salling Fonden har siden reduceret tabet til reelt 2 mio. kr. – 28 medarbejdere er afskediget.

Dermed afspejler udviklingen i Den Gamle By den generelle tendens i hele turismeindustrien. VisitDenmark vurderer i sin statusanalyse for 2020, at hele branchen i 2020 led et tab på 31 mia. kr. og omkring 40.000 fuldtidsstillinger. Og det forventes, at branchen først i 2023 er oppe i gear igen.

Læs også: DI: Sommerpakke er nødvendig - men løser ikke alle problemer

Umuligt at vurdere 2021

Usikkerheden præger også Den Gamle By, trods den gradvise genåbning der nu er sat i værk. Museumsdirektør Thomas Bloch Ravn budgetterer med et besøgstal på 350.000 i år – mod normalt omkring 550.000.

– Og jeg må sige, at det er umuligt at vurdere, hvor realistisk det budget er. Det er svært at spå om fremtiden – endnu mere end da Storm P. sagde det. Men vi har valgt at tro på det og navigerer herefter, konstaterer han.

Coronakrisen har tvunget Den Gamle By til at slå bremsen i på flere områder. I 2020 blev 28 afskediget og alt vedligehold blev skåret ned til et minimum, mens udviklingsprojekter helt er lagt i skibskisten.

– Vi har nu et kæmpe hængeparti med opgaver, der ikke er løst. Vi har 90 bygninger, hvor vi naturligvis stadig skifter en tagsten, når den falder ned, men ellers sker der ingenting. Vores egenkapital er også barberet i bund, siger han og tilføjer:

– Vi håber at komme op og flyve igen i 2022. Kommer der ikke en grim mutation i vejen, har vi en chance for at komme på niveau i løbet af sommer og efterår – dog uden de mange krydstogtsturister, som vi plejer at få besøg af.

DI: Omsætning skåret til 20-30 pct. 

Der vil gå flere år, før nedturen er overvundet. Selv med de mest optimistiske briller ser det sort ud for 2021, lyder det fra vicedirektør i DI, Henriette Søltoft.

– Nogle af vores medlemmer har i år blot 20 – 30 procent af deres normale omsætning. Og selv om der sker forbedringer, og danskerne er sultne efter kulturoplevelser, mangler vi stadig de mange udenlandske turister. Derfor er der brug for drastiske initiativer for at få branchen på fode igen, siger hun.

DI har derfor fremlagt et udspil med 12 punkter, der skal hjælpe branchen igennem krisen. Overordnet vil DI styrke turismens konkurrenceevne, skære i omkostningerne samt støtte udvikling og omstilling.

– Den internationale konkurrence om turisterne er øget under coronakrisen, og her er det afgørende, at vi får markedsført Danmark endnu mere. Samtidig har mange i branchen brug for hjælp til at udvikle deres forretning. Den proces skal støttes, så den kan blive endnu mere attraktiv, siger Henriette Søltoft.

Hun pointerer, at hjælp til turismeindustrien ikke må forvride konkurrencen. Eksempelvis må støtte til billetpriser ikke kun gælde for offentlige museer og institutioner, som var tilfældet i 2020.

Læs : DI's plan: Sådan kickstarter vi turist- og oplevelseserhvervet

Hjælp til selvhjælp

Spørger man museumsdirektør Thomas Bloch Ravn om Den Gamle By har brug for ekstra hjælp og bistand, lyder svaret ”meget gerne hjælp til selvhjælp”.

– Vi laver ikke museum for at tjene penge, men vi er nødt til at tjene penge for at lave et godt museum. Og for at tjene flere penge, har vi brug for hjælp til at udvikle de kommercielle aktiviteter, siger han.

Han nævner opdatering af hjemmeside og bookningssystem til onlinekøb af billetter samt en udvikling af gæsternes online kunderejse med opfølgning og netsalg som områder, hvor Den Gamle By godt kunne bruge ekspertise.
Et andet ønske er støtteordning til billetter i stil med sidste år, hvor staten betalte halvdelen af entrebilletterne. Det kan eventuelt være i efteråret, så besøget bliver spredt.

Det værste og det bedste i 25 år

Thomas Bloch Ravn har stået i spidsen for Den Gamle By i 25 år, og han er ikke i tvivl om, at de sidste 14 måneder har været den værste periode nogensinde.

– Der har naturligvis været bump på vejen gennem årene, men det her er det største benspænd nogensinde. Der er dog ikke nogen, som kan gør for det skete, så jeg skælder ikke ud, siger museumsdirektøren.
Omvendt har Thomas Bloch Ravn mærket en stærk folkelig opbakning til museet.

– En af de stærkeste positive oplevelse har været, da en ung mor i Silkeborg oprettede en Facebook-gruppe til støtte for Den Gamle By. På ingen tid havde gruppen 16.000 medlemmer, som donerede 1,6 mio. kr. Det betød meget økonomisk – men endnu mere moralsk, så det var fantastisk. 

Læs også: Hoteller og feriecentre har brug for hjælp til at komme i gang

FAKTA

DI's udspil ”Kickstart af turist- og oplevelseserhvervet” kan hjælpe branchen gennem coronakrisen, og samtidig understøtte mulighederne for at de mange turisttilbud bliver udviklet og bliver endnu mere attraktive. Her er hovedpunkterne: 

STIMULÉR AKTIVITETEN

  • Lavere moms: Indfør en 1-årig differentieret momssats for hotel, restauration og forlystelser på 12,5 procent.
  • Fradrag på oplevelser: Gæster får et fradrag for den betalte moms på køb over 250 kr. i 2021 og 2022 ved besøg på bl.a. restauranter, koncerter, forlystelsesparker og hoteller.
  • Refusion af moms: 100 procent af virksomheders restaurantbesøg skal refunderes mod i dag 25 procent.
  • Vind markedsandele: Brug 50 mio. kr. i 2021 på international kampagne, samt 50 mio. kr. til en markedsføringpulje administreret af VisitDenmark.

SÆNK OMKOSTNINGER

  • Billigere strøm: Giv ikke-momspligtige virksomheder en lavere afgift på el i 2021.
  • Fjern grundskyld: Fritag museer for grundskyld og dækningsafgift.
  • Fratrædelser: Afskaf de såkaldte G-dage, hvor arbejdsgiver ikke får refusion for de første dage en medarbejder er fratrådt.
  • Sygedagpenge: Forkort fra 2022 den arbejdsgiverbetalte periode for sygefravær til højst to uger fra 30 dage.

STØT UDVIKLING

  • Hjælp omstilling: Afsæt 200 mio. kr. i 2021 til at videreføre omstillingspuljen, og målret beløbet kulturerhverv.
  • Styrk innovation: Målret andre 200 mio. kr. til innovation af turist- og oplevelseserhverv. Muligvis med hjælp fra EU’s genopretningsfond.
  • Modregn underskud: Tab i 2020 bør kunne modregnes i overskud fra 2019, hvilket sænker virksomheders skattebetaling i 2019.
  • Fratræk tab: Underskud i 2020 og 2021 bør kunne fratrækkes skatte­betaling ubegrænset i de kommende år, når der atter er overskud.

Læs hele udspillet her 

Den gamle by

  • Grundlagt i 1909 som verdens første frilandsmuseum for byernes kulturhistorie.
  • Består af 90 historiske huse fra 25 byer i hele Danmark.
  • Har typisk mere end 500.000 gæster om året, 20-25 procent kommer fra udlandet.
  • Thomas Bloch Ravn har været museumsdirektør siden 1996.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold