Adm. direktør Lillie Li Valeur har fra Good Food Groups historiske hovedsæde, herregården Store Grundet ved Vejle, omstillet produktionen, da coronakrisen ramte salget til hoteller og restauranter.

Christer Holte
31.05.21 DIB Nyheder

Fødevareindustri på coronakur

Coronakrisen har vendt op og ned på fødevarebranchen. Good Food Group og Orkla Foods Danmark har sadlet om, hvilket kan blive et plus på sigt.

Lavt salg til hoteller og restauranter, højere udgifter til hygiejne, råvarer og transport, mens hjemmearbejdende danskere bager mere og e-handler dagligvarer. Det er nogle af de forandringer fødevarebranchen har håndteret i coronakrisen, fortæller virksomhederne Good Food Group og Orkla Foods Danmark.

De beretter om nye vilkår i et år med corona, hvor de har gennemgået kriser, men også har set nye døre åbne sig til løsninger, som kan stille dem i en stærkere position, end før smittetal, virologer og vacciner blev faste indslag i nyhederne.

Good Food Group i Vejle producerer et bredt udvalg af fødevarer som eksempelvis marmelade, dressinger, honning og frossen frugt. Her har året med corona været præget af ekstra udgifter og praktiske udfordringer, beretter adm. direktør Lillie Li Valeur.

Virksomheden har haft væsentligt flere omkostninger i driften. Blandt andet har der været ekstra fokus på den i forvejen højt prioriterede hygiejne.

Højere transportudgifter 

Derudover yderligere rengøring og desinfektion på de seks fabrikker i Danmark samt ugentlige coronatest af medarbejderne. Det samme gælder logistikken, som også er blevet dyrere det seneste år.

– Vi har oplevet en kæmpe stigning i transportomkostninger. En container fra Fjernøsten er gået fra at koste fra 2.000 dollar op til 10.000 dollar. Samtidig er kapaciteten blevet begrænset, siger Lillie Li Valeur.

Også råvarerne er blevet betydeligt dyrere, fortæller direktøren og fremhæver både rapsolie og palmekerneolie, der er steget med henholdsvis omtrent 50 og 100 procent i indkøbspris. Og i branchen forventer man for eksempel, at prisen på honning forbliver på det nye høje niveau. Det skyldes delvist, at en række lande er blevet ramt på produktionen af de igangværende klimaændringer og delvist effekten af corona.

Lillie Li Valeur fremhæver betydningen af, at Good Food Group har handlet hurtigt og smidigt i et svært marked, hvor efterspørgslen pludselig ændrede sig drastisk.

– Det har været utroligt svært at forudsige, hvordan tingene ville udvikle sig. Men vi har måttet været agile, og vi er blevet bedre til at styre vores varelager og hurtigt at omstille produktionen på vores fabrikker, siger hun, og henviser til at man i højere grad har produceret til detailhandel i stedet for hoteller og restauranter.

Læs også: Slut med de store buffetter 

Produktion lagt om

Hos Orkla Foods Danmark har man set og forstået, at danskerne under pandemien søger mod lokale, velrenommerede varemærker og bruger mere tid på hygge og samvær med familien.

– Der er blevet lavet meget mere mad derhjemme. Der er blevet bagt mere, og der har været tid til at spise morgenmad sammen. Det har vi kunnet mærke i vores afsætning til detailhandlen, siger adm. direktør Carsten Hänel. Det har øget efterspørgslen efter blandt andet marmelade, snacks og nødder.

Orkla Foods Danmark har omlagt produktionen, og inden for nogle linjer har man skruet op til det maksimale for at følge med efterspørgslen i detailhandlen. Omvendt har virksomheden oplevet et faldende salg i produkter til restauranter og hoteller – og det vi stopper i munden, når vi er på farten.

Det kan være dressinger til pølsevogne og burgerbarer eller pølsehorn, kager og lignende til 7-Eleven-kiosker og tankstationer, som også har været ramt af, at de normale kunder er blevet derhjemme i stedet for at pendle til og fra arbejde.

Orkla-direktøren forventer en normalisering, når samfundet for alvor åbner igen. For selv om vi lige nu er glade for at lave ting sammen hjemme i køkkenet, fortsætter det ikke på det nuværende niveau. Vi kommer igen til at spise på restauranter og droppe forbi kiosken og tankstationen, lyder spådommen fra Carsten Hänel.

Til gengæld er ændringerne kommet for at blive, når det gælder vores indkøbsvaner.

– Corona har skubbet til nogle tendenser, der allerede var på vej. E-commerce har fået et løft, og nu går det hurtigt. Det er ikke kun børnefamilierne, men også ældre mennesker, som handler dagligvarer over nettet. Det er der, vi kommer til at investere yderligere, siger han.

Læs også: Fresh.Land rammer forbrugerne klokkerent – nu venter øget eksport

DI: stærke leverandører til udespisning

Branchedirektør i DI Fødevarer Leif Nielsen ser også, at nye tendenser som take­away fra den lokale restaurant, eksplosiv vækst i måltidsløsninger leveret til døren og mere forberedte produkter i supermarkeder, der minimerer tiden i køkkenet, vil bide sig fast i køkkenbordet efter krisen.

Corona har lært os, at vi kan få vores måltider uden på noget tidspunkt at spise uden for hjemmet. Men vi har ikke klaret den uden hjælp fra restauranter og fødevarevirksomheder. Noget af det forbrug ryger selvfølgelig tilbage til udespisning, når vi kan. Men den bekvemme nethandel vil sætte sig spor i vores adfærd, post corona, siger Leif Nielsen.

Eksportmæssigt vil fødevareindustrien været præget af den store utakt i nedlukninger og genåbninger i de forskellige lande.

– Danske fødevarevirksomheder er stærke leverandører til udespisning i hele Europa. Så en dansk genåbning er vigtig, men det er i lige så høj grad en genåbning af Frankrig og Tyskland, siger Leif Nielsen. 

Læs også: Danmark skal skabe bedre mad til flere mennesker

GOOD FOOD GROUP
Fremstiller og leverer et bredt udvalg af fødevarer, bl.a. marmelade, dressing og honning.
Omsætning på 1,2 mia. kr. og overskud før skat på 24,9 mio. kr. i 2019.
Har omkring 600 ansatte.
Lillie Li Valeur adm. direktør siden marts 2020.
Kilde: Good Food Group

ORKLA FOODS DANMARK 
Fremstiller og leverer en lang række mærkevarer til dagligvarehandlen.
Omsætning knapt 2 mia. kr. og overskud før skat på 232 mio. kr. i 2019.
Har omkring 500 ansatte.
Carsten Händel, adm. direktør siden januar 2018.
Kilde: Orkla Foods Danmark

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Flemming Brandt

Marie Hau

Marie Hau

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4780
  • Mobil +45 2812 6313
  • E-mail mhau@di.dk

Relateret indhold