Tid ved trommesættet er André Rogaczewskis store passion i privatlivet. Derfor får "Netcompany After Dark's" tilbud for musikinteresserede topchefens ekstra opmærksomhed.

foto: Ulrik Jantzen/Büro Jantzen
27.05.21 DIB Nyheder

Rogaczewski: Hvor meget vil du dele af dit privatliv?

Netcompanys adm. direktør André Rogaczewski er ikke i tvivl om, at de mange virtuelle møder rykker grænsen mellem arbejdsliv og privatliv for mange ledere. Spørgsmålet er, hvor langt du selv vil gå.

Der sidder to danskere, en nordmand, to polakkere og en englænder til et Teams­møde. Dagsordenen er klar. De har 30 minutter til at drøfte en strategi for et af Netcompanys forretningsområder. Få minutter før mødet formelt er slut, dukker en seksårig dreng op på skærmen og spørger sin far, som deltager i mødet: ”Hvem snakker du med?”

Derfra stikker samtalen af. Pludselig flyver tiden med snak om, hvor stor drengen er blevet, mens andre deler hverdagens oplevelser fra hjemmefronten. Det rent professionelle møde bliver i stedet til en social snak, hvor alle ender med at kende nye sider af deres kolleger og deres chef. Sider som de aldrig ville have oplevet, hvis mødet var holdt på kontoret.

– For mig er det et godt eksempel på, hvordan menneskeligheden flytter ind på nettet. I den her situation kom jeg tættere på mine medarbejdere, end jeg nogensinde ville have gjort, hvis vi havde siddet i et mødelokale her på kontoret, hvor small-talk’en ville være klaret med en kommentar om, at alt går fint derhjemme. Næste gang jeg ses fysisk med de medarbejdere, vil billedet fra vores digitale møde i stedet dukke op, fortæller Netcompanys medstifter og adm. direktør André Rogaczewski.

Netop den erfaring er en af de læringer, han tager med fra coronakrisen. En krise der i løbet af få måneder vendte op og ned på forretningsgange og arbejdsliv i en grad, som vil bide sig fast, når alt er genåbnet.

Læs også: Coronaens virtuelle rutiner udvider din talentpulje

Flere på hjemmearbejde efter corona

Det understreges i en DI-analyse, der viser, at hjemmearbejdets popularitet fortsætter – også efter krisen. Ifølge en rundspørge til DI’s medlemmer forventes yderligere 90.000 at løse arbejdsopgaverne hjemmefra.

– I løbet af coronakrisens første tre måneder fik vi en udvikling af arbejdslivet, som ellers kunne have taget 5 – 10 år. Vi blev tvunget til at finde nye løsninger for at holde virksomheder og samfund i gang. For mig at se bliver kunsten i fremtiden at kombinere den digitale og fysiske hverdag, for begge dele bliver mere intense og mere menneskelige, forudser André Rogaczewski.

Det stiller også ekstra krav til måden at være sammen på – når man så står ansigt til ansigt. Fredagsbaren og firmaers tilbud om klubber for kunst, motion, musik, mad og andre aktiviteter vil få meget større betydning.

– Vi kan finde veje, hvor det fysiske samvær bliver mere intenst. Samtidig vil den digitale del af samværet også byde på nogle muligheder, som i virkeligheden handler om, hvor meget vi vil give af os selv, siger André Rogaczewski.

Og lige på det punkt skal lederen tænke sig godt om.

– Hvis jeg som leder kan svare ja til, at man gerne vil være mere menneskelig og tæt på sine medarbejdere, så er mulighederne blevet større med de forstærkede digitale rutiner. Som leder skal man bare finde ud af, hvor man vil lægge snittet for sig selv. Og man skal vide, hvor meget af ens privatliv, man vil give – eller forvente at andre giver, siger han.

Læs også: Krise deler erhvervsliv i vindere og tabere

Vi kommer til at have endnu flere fredagsbarer og endnu flere sportsklubber og andre ting. André Rogaczewski, adm. direktør, Netcompany

Tilknytning til virksomhed skal bevares

André Rogaczewski advarer samtidig imod, at balancen mellem digitalt og fysisk samvær bliver for skæv. Rykker hele ens arbejdsliv online, risikerer man, at tilknytningen til virksomhed og kolleger blot bliver en parentes.

– Mange spørger mig, om Netcompany nu vil bruge færre kræfter på socialt samvær, men dertil er mit svar klart nej. Vi kommer til at have endnu flere fredagsbarer og endnu flere sportsklubber og andre ting. Virksomheden var i forvejen stærk i forhold til det kulturelle og fællesskabet, men det skal gøres endnu stærkere end før krisen, siger han.

Virksomhedens sociale aktiviteter er samlet i ”Netcompany After Dark” med tilbud om alt fra klatring, løb og badminton til musik, teater og whiskysmagning. Direktøren selv er meget musikinteresseret og overvejede ligefrem en karriere som trommeslager, før han stiftede Netcompany i år 2000.

– Aktiviteterne er med til at knytte os sammen i en kulturel enhed. Og det bliver naturligvis endnu vigtigere, når en større procentdel af det daglige arbejdsliv bliver virtuelt. Derfor bliver det at have venner og bekendte i ens virksomhed en meget værdifuld ting, når hverdagskontakten også foregår mere digitalt, forventer it-direktøren.

Det mere afgrænsede fysiske samvær stiller også krav om øget nærvær, fortæller André Rogaczewski.

– Det nytter ikke noget, at man flakker i blikket og er lidt fraværende, når man endelig er sammen. Man skal være på her og nu, for der kan gå to uger, før man ses igen. Derfor skal man som leder være klar til at bruge mere af sig selv og sin personlige energi og udnytte det faktum, at man er sammen, siger han.

Læs også: Nana Bule og Rogaczewski: Sæt turbo på digital udvikling

Flere skærme til hver og så afsted

I forhold til selve forretningens gang formåede Netcompany i løbet af få uger at omstille opgaverne til det digitale arbejdsliv. Arbejdsgangene var før krisen præget af stor fleksibilitet, men pandemien skruede op for de virtuelle løsninger.

Hovedparten af de over 3.000 medarbejdere blev udstyret med flere skærme til hjemmekontoret, og i løbet af et par uger var virksomheden klar til at vare­tage alt fra produktion til service og test af it-opgaver, hvor medarbejderne arbejdede effektivt sammen fra privaten – uanset om de sad i Aalborg, København, Oslo eller London.

– På kundesiden var der i starten en vis skepsis. Men det viste sig, at møder er blevet kortere, mere effektive og mere præcise, mens folk har lært at køre præsentationer og pitch online, fortæller André Rogaczewski.

Dertil blev det mere enkelt at få møder på plads med centrale personer, fordi meget kan klares med 20 minutter ved et onlinemøde over morgenkaffen, frem for at vente 3 – 4 uger til der er plads i kalenderen til et fysisk møde.
Den skarpere mødedisciplin online stiller også krav til ledere, vurderer André Rogaczewski.

– Det betyder jo, at man i hverdagen er til stede i kortere forløb. Og i den virtuelle præsens er det endnu mere vigtigt, at det, du siger, er tydeligt og forståeligt. Og mange gange er kameraet jo helt oppe i hovedet på en. Man kan ikke gemme sig. 

Læs også: Bedre deling af data styrker Danmark

NETCOMPANY

  • It-serviceleverandør af bl.a. samfunds- og forretningskritiske løsninger. Har bl.a. udviklet den danske smittestop-app og digitalt coronapas.
  • Grundlagt i 2000 med hovedkontor i København.
  • Har mere end 3.000 ansatte i Danmark, England, Norge, Holland, Polen og Vietnam.
  • Virksomheden er børsnoteret og fik i 2020 en omsætning på 2,8 mia. kr. og et overskud før skat på 452 mio. kr.
  • André Rogaczewski er medstifter og adm. direktør. Han er formand for DI Digital, Fonden for entrepreneurskab og Teknologipagten.

Kilde: Netcompany

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Rikke Hougaard Zeberg

Rikke Hougaard Zeberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3173
  • Mobil +45 2084 0194
  • E-mail riz@di.dk

Relateret