Med DI-hjælp har Simatek ansat 11 indiske ingeniører
Trods Corona har virksomheden Simatek etableret sig i Indien med 11 lokale ingeniører. Virksomhedens direktør tør ikke tænke på, hvor dyrt det var blevet uden DI’s ‘Own Man in India-service’.
– Jeg tør slet ikke tænke på, hvor dyrt det ville være blevet, hvis vi ikke havde fået hjælp fra DI’s ‘Own Man in India’.
Sådan siger Simateks administrerende direktør Frank Poulsen, når han skal vurdere betydningen af den støtte, som virksomheden har fået gennem DI’s tilbud om starthjælp i Indien.
Virksomheden har etableret sig i landet ved at overtage FLSmidth posefilter-aktiviteter dernede. Det betyder, at man samtidig fik 11 indiske ingeniører, som tidligere var ansat hos det firma, man overtog.
Og det er gået godt med at få de 11 ingeniører hurtigt ombord, selvom det på grund af coronakrisen ikke har været muligt at rejse til Indien og mødes med de nye medarbejdere. I stedet har Simatek gjort brug af Dansk Industri ‘Own Man in India-service’.
– Det har været en stor hjælp at have ’feet on the ground’, som kender og forstår forholdene. Ellers havde vi været nødt til selv at sende folk derud, og det ville ikke have været nemt i en coronatid. DI’s Own Man In India ved, hvordan vi skal gøre og hvilke myndigheder, der skal kontaktes. Og ved at bruge dem undgår vi at løbe nogen risiko, siger Simatek-direktøren Frank Poulsen.
Læs også: DI: Stort behov for nye reformer, der giver flere hænder
Overtagelse uden problemer
Faktisk har Simatek slet ikke haft nogen folk sendt ud til Indien, siden de overtog firmaet. Og i Chennai i Indien, hvor kontoret ligger, er deres medarbejdere hjemsendt, fordi delstaten Tamil Nadu er under lockdown på grund af pandemien. Alligevel er overtagelsen gået uden problemer.
– Vi har både købt en afdeling i Danmark og en i Indien, og de kender hinanden, så der er ikke så mange kanter, der skal slibes af. Vi har fælles procedurer, så der er ikke nogen, der skal læres op.
Og når det gælder alt det ansættelsesfaglige har DI’s Own Man in India været en værdifuld ressource, fastslår Simateks direktør:
– Vi har fået juridisk og faglig hjælp på et utal af områder. DI har sørget for, at alt er dækket af, når det gælder løn, sundhed, ansvarsforsikring og lignende. Vi får en masse guidance og hjælp til at stå på egne ben.
DI har en juridisk enhed i Indien, så vi kan ansætte folk dernede, og så har vi erfaring og et solidt netværk af eksperter med stor viden om de lokale forhold Bente Toftkær, Fagchef
Plug and play
Bente Toftkær er direktør for DI’s kontor i Mumbai Indien, hvor hun normalt befinder sig.
– Vi tilbyder DI’s medlemsvirksomheder en service, hvor vi sørger for, at de kan komme i gang dernede plug and play, uden eksempelvis at blive anklaget for at omgå den lokale skattelovgivning. DI har en juridisk enhed i Indien, så vi kan ansætte folk dernede, og så har vi erfaring og et solidt netværk af eksperter med stor viden om de lokale forhold, siger Bente Toftkær.
Det betyder i realiteten, at det danske firma indgår en kontrakt med DI’s Own Man in India, som så formelt ansætter de lokale indiske medarbejdere og dermed har personaleansvaret, hvad angår løn, forsikring, pension og lignende HR-opgaver. I hverdagens arbejde går kontakten direkte mellem det danske firma og den lokale medarbejder. DI bidrager primært, når der er noget juridisk eller bureaukratisk, der skal afklares.
– For de danske virksomheder, der med tiden gerne selv vil have en lokal organisation dernede, kan vi også hjælpe med at etablere det og med at rekruttere nye medarbejdere. Vi er mest af alt en fødselshjælper for de danske firmaer, som forhåbentlig på et tidspunkt bliver store nok til at stå på egne ben, forklarer Bente Toftkær.
Læs også: Få fingre i EU’s milliarder med DI’s nye kampagne
Oppustede CV’er og anden arbejdskultur
Og netop det med at ansætte nye medarbejdere er aktuelt i Simateks tilfælde, hvor man vil udvide medarbejderstaben i Indien med fire nyansættelser. Her er Frank Poulsen også glad for at kunne trække på hjælpen fra DI’s Own Man in India.
– Der er nogle ting, der er anderledes end i Danmark. Når du sidder med et CV i hånden, kan det se meget pompøst ud. De er alle sammen supergode, man sætter bestemt ikke sit lys under en skæppe. Der bliver noget nemmere, at det er vores indiske kollegaer, der skal ansætte dem, og vi har nogle folk fra DI, som har set ansøgerne ‘in real life’ – og ikke kun på Teams.
Under de nuværende forhold med massiv smitte i store dele af Indien kan det dog være svært for DI’s Own Man in India-team at garantere, at de ser ansøgerne face-to-face inden ansættelsen.
Bente Toftkær forklarer de lige lovligt oppustede CV’er, som man kan få fra lokale ansøgere, som en af kulturforskellene mellem Indien og Danmark. I hele taget skal man måske være lidt mere grundig med processen, når man ansætter nye medarbejdere derude, end vi er vant til herhjemme, mener hun.
– I Indien er de meget sultne på en karriere, ikke mindst på grund af de samfundsmæssige forhold, der gør sig gældende. Det er en helt anden arbejdskultur med andre traditioner. Derfor skal man lige huske at syreteste deres CV og sørge for at tage referencer.
– Det handler ikke om at være mistroisk, du skal bare tage referencer, gå et spadestik dybere og sørge for at være god nok til at forklare, hvad stillingen går ud på - og få afstemt forventningerne, inden ansættelseskontrakten bliver skrevet. Så det handler i bund og grund om at gøre sig umage med ansættelsesprocessen.
Frank Poulsen forventer, at Simatek vil bruge DI igen, når man inden længe vil etablere sig i Rusland.
– Med DI har vi ro i maven, og vi ved, at de er på vores side – det er ikke en ekstern kommerciel partner, som bare kommer med forslag for at tjene penge.
Læs også: DI har mange netværk – find det, der passer dig
Dansk Industris Own Man In-service
Dansk Industris Own Man In-service
Own Man In er en service, som Dansk Industri sælger til medlemsvirksomheder, der vil etablere sig i fremmede lande og rekruttere lokale medarbejdere. Own Man In sørger for, at de lokale krav i forhold til jura og bureaukrati opfyldes med hjælp fra lokale eksperter.
Ordningen tilbydes i Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Mexico.
I USA og Tyskland er der ikke selvstændig Own Man In, men DI tilbyder rådgivning derfra.
Kontakter:
Indien: Bente Toftkær, bet@di.dk eller telefon 33773831
Rusland: Hans Wicks, hawi@di.dk eller telefon +7 (910) 4244564
Kina: Glen Mikkelsen, glmi@di.dk eller telefon +86 139 1778 4076
Brasilien, Mexico, Australien, samt resten af verden: Mads Prebensen, mapr@di.dk eller telefon 33774793
USA: Louis Funder, lfk@di.dk eller telefon +12028132276
Tyskland: Robert Perz, ropp@di.dk eller telefon 33773380
Læs mere om Own Man In