- Vi har aldrig pendlet så meget, som vi gør nu. Når flere vælger at bosætte sig længere fra arbejdspladsen, bliver vores mobilitet vigtigere end aldrig før, siger Henrik Friis, chef for Dansk Infrastruktur.

16.06.21 DIB Nyheder

DI: Danskerne pendler længere end nogensinde før

I Danmark bliver der pendlet mere og længere end nogensinde. En pendler kører i gennemsnit 44 km. på en arbejdsdag, og det er 28 procent længere end for bare 17 år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Infrastruktur.

En ny analyse fra Dansk Infrastruktur viser, at danskerne pendler længere end nogensinde for at komme på arbejde.

I perioden 2002-2019 er pendlingsafstanden steget med 28 procent således at en gennemsnitlig pendler kører 44 km. per arbejdsdag. Udviklingen er således et udtryk for, at arbejdsmarkedet er blevet mere smidigt, og at flere vælger at bosætte længere fra jobbet, hvilket kan hænge sammen med udviklingen i boligpriserne.

- Vi har aldrig pendlet så meget, som vi gør nu. Når flere vælger at bosætte sig længere fra arbejdspladsen, bliver vores mobilitet vigtigere end aldrig før, siger Henrik Friis, chef for Dansk Infrastruktur og fortsætter:

- En god infrastruktur er helt afgørende for den videre udvikling og vækst i Danmark. Hvis det bliver for besværligt at transportere sig, og vi bruger for lang tid i trafikken, kan virksomhederne ikke tiltrække den arbejdskraft, de har brug for, siger Henrik Friis.

Pendlere foretrækker bilen

Og det er særligt bilen, de fleste pendlere foretrækker, når de skal til og fra arbejde. 67 procent af turene foregår således bag et rat, mens omkring 10 procent i stedet vælger den kollektive trafik. Cyklen bruges især til de kortere ture i de største byer. Udviklingen på landsplan viser, at bilen kun er blevet mere populær de seneste år.

- Vi kan se, at bilen er blevet langt mere populær. Flere kan nok mærke, at trængslen er taget til særligt i morgen- og eftermiddagstrafikken. Derfor er det er meget vigtigt, at vi investerer i infrastrukturen. Både i vejnettet, så vi kan få taget hånd om den trængsel, der hvert år koster Danmark mere end 25 mia. kr., og i en mere effektiv kollektiv trafik, siger Henrik Friis.

Og netop villigheden til at rejse længere kan have flere fordele er vurderingen. Blandt andet kan det være med til at holde hånden under mange lokalsamfund.

- Vi kan se, at danskernes villighed til at rejse længere for at komme på arbejde er steget i hele landet, så længe transportmulighederne er til stede. Og det kan jo have den effekt, at særligt de unge familier bliver boende eller bosætter sig i lokalsamfundene. Og det betyder også, at virksomheder, der ikke ligger i eller omkring en større by vil have nemmere ved at tiltrække den arbejdskraft, de har brug for, siger Henrik Friis.

Se pendlingen i din kommune her.

Kontakt:

Henrik Friis, chef i Dansk Infrastruktur, tlf. 2031 1503

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Relateret indhold