- Det handler om at skabe en buskultur gennem at arbejde med de unges adfærd, samt arbejde på at fastholde de unge kunder, som er i systemet, siger Patrycja Anna Zieba fra Fynbus.

08.06.21 DIB Nyheder

Fynbus: Når de unge ikke gider tage bussen - rammer det alle

De unges fravalg af den kollektive transport skaber problemerne på vejene og gør det svære at opretholde god busbetjening på sigt, mener Fynbus, der vil skabe en ny, grøn buskultur blandt de unge.

- Der er ingen tvivl om, at unge mennesker i større omfang kører bil fremfor at tage bussen i dag i forhold til for 10 år siden. Sådan siger Patrycja Anna Zieba, der er markedskonsulent og projektleder på Fynbus undersøgelser af de unges transportvaner.

Udviklingen er bekymrende for Fynbus, der hver måned har over 500.000 passagerer.

- Har vi ikke kunder nok i butikken kan det blive svært at opretholde god busbetjening på sigt og vi kan ende i en ond cirkel for kollektiv transport, siger Patrycja Anna Zieba.

Hun tilføjer, at det også vil have konsekvenser for det øvrige samfund.

- Det vil føre til samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser, øget trængsel og problemer med parkeringspladser, siger Patrycja Anna Zieba, der fortæller, at der ved nogle uddannelsessteder på Fyn allerede er overbelagte parkeringsareealer.

Læs også: Vrooom: Flere unge tager bilen i skole

Busser mindsker CO2-aftryk

I og for sig undrer det Patrycja Anna Zieba, at de unge vælger bilen til og bussen fra, når man tænker på, hvordan de unge ellers går meget op bæredygtighed og global opvarmning. Men når det kommer til transport vejer det åbenbart ikke så tungt.

Forklaringen er flere, lyder vurderingen fra projektlederen. Flere unge har i takt med øget velstand fået adgang til bil. Og samtidig gider de unge ikke stå og vente på bussen eller tilpasse deres rejsemønstre til en bus eller togplan i samme grad som tidligere generationer.

- De unge kræver konstant ”pay-off” – og det kan være svært at levere for den kollektive transport, siger Patrycja Anna Zieba.

Fynbus vil skabe buskultur

Heri ligger ifølge Fynbus dog også en del af løsningen. Desto mere mobilitet og fleksibilitet, som den kollektive transport kan tilbyde – også når det kommer til priser og abonnementsordninger, desto bedre kan de imødekomme de unges behov.

- Det handler om at skabe en buskultur gennem at arbejde med de unges adfærd, samt arbejde på at fastholde de unge kunder, som er i systemet, siger Patrycja Anna Zieba.

Fynbus er derfor også gået i samarbejde med flere uddannelsessteder om at engagere de unge kunder og gøre dem opmærksomme på betydningen af at skabe en bus- fremfor en bilkultur. Samarbejdet involverer blandt andet af skolerne får tilbud om trafikinformation til deres infoskærme, at der arrangeres temauger, debatpaneller og konkurrencer og engageres kundeambassadører blandt de unge.

- Jo flere passager i bussen, jo flere busser og afgange, jo mindre antal biler på vejene, og jo mindre CO2-aftryk og jo mindre trængsel. Unge har brug for selv at komme til disse konklusioner, siger Patrycja Anna Zieba.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold