ISS har tilkaldt medarbejdere fra nær og fjern for at få ryddet op og fjernet slam fra installationer og kældre, så Deutsche Telekoms mobilnetværk hurtigst muligt kom op at køre igen.

Foto: ISS
28.07.21 DIB Nyheder

ISS efter oversvømmelser i Tyskland: Der har været en teamspirit "second to none"

ISS’s Communication Services i Tyskland har spillet en nøglerolle i oprydningen efter de voldsomme oversvømmelser i Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Et oprydningsarbejde, der  har budt på ødelagte  byer og rotter, men som også har været kendetegnet af én teamspirit ”second to none”.

Det var et syn uden fortilfælde, der mødte ISS’ tyske mobilteknikere, da de ankom til de oversvømmede byer i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen.

- Veje, huse og infrastruktur var skyllet bort og 15 meter høje bunker af kvas og skrald havde samlet sig. Der var intet vand, ingen sanitet – og så kommer rotterne jo, fortæller Christian Steen Larsen, der er administrerende direktør for ISS’s Communications Services i Tyskland.

Men arbejdes skulle der. Mobildækningen var væk – og det var op til ISS’ mobilteknikere at få den tilbage.

- Det var helt afgørende. Uden mobildækning havde brandvæsen, nødhjælpsarbejdere og politiet utroligt svært ved at arbejde. Derfor skulle vi bare have mobildækningen tilbage – og det kunne kun gå for langsomt, siger Christian Steen Larsen.

Teamspirit ”second to none”

Medarbejderne var da også mere end klar til at rykke. Fra alle dele af Tyskland sendte ISS deres mobilteknikere - og medarbejdere fra andre afdelinger blev også indkaldt til at hjælpe med oprydningen.

Målet var at få Deutsche Telekoms mobil- og fastnetnetværk, som ISS står for den tekniske drift af, op at køre igen hurtigst muligt. Det betød blandt andet, at der skulle findes nye måder at skaffe strøm til sendemasterne og fjernes slam og pumpes vand væk fra kældre, hvor der var elektronik, som var nødvendigt for netværkene.

Opgaven lykkedes for ISS ved, at de i første omgang fik sat nogle nødgeneratorer op og fjernet de værste mængder af slam og affald fra tekniske installationer, så der igen er strøm til sendemasterne og et fungerende mobilnetværket.

- Der er blevet udvist en teamspirit "second to none". Medarbejderne har bare knoklet på, siger Christian Steen Larsen fra ISS og tilføjer:

- Vores opgave som arbejdsgivere har i den sammenhæng i høj grad også været at passe på vores medarbejdere. De første dage var mentalt ret voldsomme – og vi har haft både krise- og psykologhjælp. Samtidig har vi måtte sende medarbejdere hjem, for de gik simpelthen ikke hjem af egen drift. Men vi skal altså sikre os, at de forbliver ved godt mod.

Glimrede samarbejde med Deutsche Telekom

I den kommende tid kommer arbejdet til at gå med at få genopbygget relæstationerne, som skal tage over fra nødgeneratorerne, der kun kører så længe de har diesel på. Og så skal skaderne på netværket til fastnettelefoni udbedres.  

Under hele krisen har ISS haft et glimrende samarbejde med Deutsche Telekom.

- Vi har deltaget i deres krisestabsmøder, hvor vi blandt andet løbende har drøftet, hvor der især skulle sættes ind. Det har været et supergodt samarbejde, siger ISS Communication Services’ direktør, Christian Steen Larsen.

Samtidig har arbejdet givet værdifuld viden om, hvordan virksomheden og medarbejdere reagerer i en krisesituation. Når krisen er kommet lidt på afstand vil ISS Communication Services i Tyskland også gennemgå deres business continuity plan, som sætter retningslinjerne for, hvordan virksomheden skal agere i en krisesituation.

- Vi kommer helt sikkert til at kigge nøje på planen, særligt i forhold til skybrud. Nu klarede vi denne krise – også ganske godt. Men god forberedelse er ikke at foragte. Og vi vil gerne være endnu bedre forberedte, hvis vi bliver ramt af en ny krise, siger Christian Steen Larsen.

Læs også: DI: Det haster med stærkere indsats mod ekstremt vejr 

Peter G. H. Madsen

Peter G. H. Madsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3832
  • Mobil +45 2974 3995
  • E-mail pema@di.dk

Relateret indhold