EU’s arbejdstidsdirektiv for chauffører sætter et loft over arbejdstiden på 48 timer om ugen. Det er centralt for transportbranchen, at reglerne håndhæves af arbejdsmarkedets parter.

Foto: Getty Images
23.09.21 DIB Nyheder

Vognmænd vinder 1. halvleg i kamp mod dobbelt straf

Regeringen udsætter lovforslag om kontrol af chaufførers arbejdstid. Frygt for skærpet tilsyn og dobbelt straf er sendt til hjørne.

De nye regler om kontrol af EU’s arbejdstidsdirektiv ser ud til at blive pillet ud af regeringens lovprogram for det kommende år. Regeringen vil nu tage sig tid til at overveje, hvad der skal ske. Det oplyste embedsmænd fra Transportministeriet på et møde i dag med repræsentanter for transportbranchen - blandt andre ATL og DI Transport.

- Det er en virkelig god nyhed. Vi har vundet 1. halvleg, og nu går vi efter at vinde kampen, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

I dag er det arbejdsmarkedets parter, som håndhæver reglerne om arbejdstid. Men de danske myndigheder har hidtil ikke vurderet, at det vil være i overensstemmelse med reglerne i EU’s vejpakke. 

Chauffører stoppes for tjek

Derfor har de meldt ud, at politiet og Færdselsstyrelsen fra februar næste år skal kontrollere, om arbejdstidsdirektivet bliver overholdt. Det vil ske ved at stoppe chauffører og tjekke om de overholder reglerne eller ved at besøge transportvirksomheder.

EU’s arbejdstidsdirektiv for mobile lønmodtagere sætter et loft over arbejdstiden på 48 timer om ugen i gennemsnit over en seks måneders periode. I Danmark frygter branchen, at direktivet vil blive håndhævet mere kontant, når de sidste dele af EU’s vejpakke træder i kraft i februar 2022.

Forslaget vil blive taget op igen i starten af 2022. Men nu har myndighederne tid til at tænke sig om, og vi forventer, at det det lander tilfredsstillende for branchen. Michael Svane, Branchedirektør

Bod i arbejdsret og bøde i byret

EU-Kommissionen har nu meddelt, at det er i orden at lade arbejdsmarkedets parter stå for kontrollen. Derfor trækker regeringen lovforslaget ud af lovprogrammet, mens den forsøger at afklare, hvem der skal stå for kontrollen og hvordan.

- Vi vil arbejde benhårdt for, at det også i fremtiden bliver arbejdsmarkedets parter, som står for kontrollen. Vi kan selvfølgelig ikke leve med, at man kan få en bod i arbejdsretten og en bøde i byretten for præcis det samme. Det vil være helt urimeligt og et brud på retsbevidstheden, siger Lars William Wesch.

Lægger pres på transportbranche

Branchedirektør i DI Transport Michael Svane forsætter:

- Intet er afgjort endnu. Forslaget vil blive taget op igen i starten af 2022. Men nu har myndighederne tid til at tænke sig om, og vi forventer, at det det lander tilfredsstillende for branchen.

Michael Svane er bekymret for de konsekvenser, som ekstra kontroller vil få for chauffører og vognmænd.

- Lige nu er der et voldsomt pres på transportbranchen. Der mangler både kapacitet i lastbilerne og uddannede chauffører. Det sidste, vi har brug for, er ekstra kontroller, som tager tid og øger omkostningerne, siger han.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Claus Kaae-Nielsen
Uffe Hansen
Skrevet af:

Claus Kaae-Nielsen Uffe Hansen

Lars William Wesch

Lars William Wesch

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4831
  • Mobil +45 4061 2007
  • E-mail lwh@di.dk

Relateret indhold