Pernille Weiss er MEP for K.

01.10.21 DIB Nyheder

”Grundlæggende god ide at gøre produktbæredygtighed digital”

Forhåbentlig kan øgede transparenskrav give danske virksomheder en konkurrencefordel på det europæiske marked. Men som så mange andre krav til erhvervslivet, risikerer de også at spænde ben for innovation og vækst, skriver MEP Pernille Weiss (K).

Vi mennesker er som forbrugere efterhånden blevet vant til at lede efter diverse mærkater, når vi står med hovedet halvt nede i køledisken, eller når vi skal investere i en ny bil, en vaskemaskine eller et TV. I nogle tilfælde af hensyn til privatøkonomien, i andre i tilfælde af hensyn til klimaet. Men jeg tror også, at mange af os giver fortabt på antallet af mærkater og alt det, der står med småt.

Derfor mener jeg grundlæggende, at det er en god idé, at alt essentiel information om produktbæredygtighed gøres let tilgængeligt digitalt, som det er beskrevet på DIBusiness.dk i artiklen ”Gamechanger: EU vil stille krav om ”digitalt produktpas”

Men det handler ikke kun om forbrugeren. Det handler også om at understøtte de bæredygtige

virksomheder rundt omkring i Europa. Og forhåbentlig kan øgede transparenskrav give danske virksomheder en konkurrencefordel på det europæiske marked. Men som så mange andre krav til erhvervslivet, risikerer de også at spænde ben for innovation og vækst.

Læs også: Schaldemose: Digitale produktpas skal sikre både virksomheder og forbrugere

Kan betyde deling af forretningshemmeligheder

Stiller vi for store krav til informationsdeling, gør vi ikke blot den administrative byrde unødvendig høj, vi risikerer også at tvinge virksomheder til at dele deres forretningshemmeligheder. Kravene kan altså have den kontraproduktive konsekvens, at vi mindsker incitamentet til at udvikle innovative bæredygtige løsninger.

Så når Kommissionens lovforslag lander på os parlamentarikeres skrivebord, skal vi være meget opmærksomme på form og omfang. Vi skal gå til lovforslaget med en tillid til de europæiske virksomheder. Det er vigtigt, at vi klart får defineret formålet med et digitalt produktpas, og at erhvervslivet involveres i arbejdet.

Lovforslaget skal ikke præsenteres som en mistillidserklæring, men sætte rammerne for udvikling af et digitalt produktpas, der på overskueligvis præsenterer de mest essentielle parameter for forbrugeren.

Med en industridrevet bottom-up tilgang tror jeg på, at vi kan få udviklet et produktpas til gavn for forbrugeren og de danske virksomheder.

På den måde kan vi som forbrugere slippe for at tage den helt store lup med på indkøb, og samtidig fremme bæredygtige virksomheders konkurrenceevne.

Læs også: Energitung sværindustri: ”vi er ægte grøn omstilling”

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Bünemann

Louise Bünemann

Fagleder for EU miljøpolitik

  • Direkte +45 3377 3024
  • Mobil +45 4070 6911
  • E-mail lobu@di.dk

Relateret indhold