Virksomheden Troutex eksporterer ørredæg til akvakultur i hele verden undtagen Australien, og kunderne er glade for, at de digitale certifikater meget hurtigt kan fremsendes.

Fotocollage: Nicholas Wood
25.01.22 DIB Nyheder

Corona sender digitale eksportcertifikater på himmelflugt

Selvom medarbejderne i DI’s handelskammer – DI Certifikatservice - aldrig har været coronahjemsendt, har pandemien alligevel ført til eksplosiv stigning i udstedelsen af digitale eksportcertifikater. Det sparer tid og penge for virksomheden Troutex, der eksporterer ørredæg til hele verden.

Siden 2018 har Dansk Industris (DI) handelskammer kunnet udstede digitale eksportcertifikater i stedet for de traditionelle med godkendt papir og stempel. Siden da er andelen af eksportcertifikater, der udstedes digitalt, vokset støt. Ikke mindst fordi de digitale certifikater kan udstedes hurtigere og ikke kræver fysisk fremmøde på kontorerne i Industriens Hus og hos Scan-Shippingkontorerne i Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Odense og Helsinge, der i samarbejde med DI stempler certifikater.

Men coronapandemien har nu for alvor sat skub i digitaliseringen. Siden pandemien førte til den første nedlukning af Danmark i marts 2020 er der udstedt 15904 digitale certifikater, mens der i hele 2019 blev udstedt 3037 digitale certifikater. Fra 2019 til 2021 er andelen af digitale certifikater steget fra 16% til 34%.

- Medarbejderne på DI Certifikatservice har ikke på noget tidspunkt været hjemsendt, fordi det selvfølgelig har været helt afgørende for dansk økonomi, at eksporten blev opretholdt så gnidningsfrit som muligt. Derfor har det også hele tiden været muligt at få udstedt papircertifikater. Men situationen har fået mange virksomheder til at skifte til de digitale certifikater, vurderer Jens Holst-Nielsen, underdirektør med ansvar for global markedsudvikling i DI.

Læs også: Få fingre i tilskud til SMV’er: Nyt årshjul giver det fulde overblik over ansøgningsrunderne i SMV:Digital

Nemmere og hurtigere

Eksportcertifikaterne er nødvendige dokumenter for alle virksomheder, der eksporterer uden for EU. Uanset om man eksporterer en pose frø eller tre containere, skal det følges af et certifikat, som dokumenterer oprindelsen for det land, som produkterne er produceret i. Derfor har der også hele tiden været travlhed på DI’s kontorer.

- Eksporten har jo heldigvis udviklet sig positivt under pandemien, selv om der selvfølgelig har været udfordringer. Derfor har bemandingen på DI Certifikatservice hele tiden været fuldtallig, og det er i det store og hele gået gnidningsfrit, siger Jens Holst-Nielsen.

Han oplyser, at størstedelen af verdens lande og virksomheder accepterer de digitale certifikater på linje med de fysiske.

- Faktisk er Tyrkiet det eneste land i verden, der har pålagt deres toldsteder at acceptere de digitale certifikater. I andre lande er det op til virksomhederne, om de vil acceptere dem, men det gør de fleste, for det er både nemmere og hurtigere. Og så sparer det også en hel del plads hos virksomhederne, fordi de digitale certifikater selvfølgelig ikke skal arkiveres fysisk, siger Jens Holst-Nielsen.

Læs også: Danmark kåres igen-igen til verdens mindst korrupte land

Nye kunder skal lige kigge en ekstra gang

En af de virksomheder, der har været med fra start, da DI som de første i 2018 begyndte at udstede de digitale certifikater er Troutex. Virksomheden eksporterer ørredæg til akvakultur i hele verden undtagen Australien, og kunderne er glade for, at de digitale certifikatet meget hurtigt kan fremsendes.

- Vi kan nemt og enkelt selv udfylde formularen, prisen er rimelig i forhold til andre mulige løsninger, og vi kan lynhurtigt få en kopi afsted til kunden, siger adm. direktør Søren Olesen.

Han oplever, at alle kunder er glade for det digitale produkt.

- Nye kunder skal lige se det an, fordi de er vant til at skulle håndtere papircertifikatet. Men når først de finder ud af, at det er officielt, er der ingen problemer, siger Søren Olesen.

Virksomheden har haft fremgang i eksporten under coronapandemien, selv om de friske æg skal være i vandet senest fem dage efter, de bliver sendt afsted.

- Derfor bliver æggene fragtet med fly, så den største udfordring har været højere transportpriser. Men vores kunder har i stor udstrækning haft forståelse for den udvikling, siger Søren Olesen.

Læs også: Bekymret forsikringsselskab slår alarm – cybertrusler koster billioner

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jens Holst-Nielsen

Jens Holst-Nielsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3017
  • Mobil +45 2060 6986
  • E-mail jhn@di.dk

Relateret indhold