Helt grundlæggende er det til alles fordel, hvis der er en høj grad af balance mellem familie og arbejdsliv, siger DI's Pernille Erichsen.

13.01.22 DIB Nyheder

Virksomheder: Her er de gode grunde til at åbne for mere hjemmearbejde

Hjemmearbejde kan bidrage til en bedre work-life balance og øget medarbejderproduktivitet, mener virksomheder ifølge ny undersøgelse gennemført af Dansk Industri (DI).

Hvilke fordele er der ved at åbne op for mere hjemmearbejde – også når corona en dag er historie? Det spørgsmål har mange virksomhedsledere spurgt sig selv om under corona, hvor diskussionerne om hjemmearbejdets fordele og ulemper har været omdrejningspunkt for mangt en diskussion.

Nu kommer 178 virksomheder med svaret i en ny undersøgelse foretaget for Dansk Industri.

Som en helt klar nummer ét på listen over, hvorfor det giver mening at åbne op for mere hjemmearbejde kommer en bedre work-life balance, som nævnes af 85 procent af virksomhederne. Som nummer to kommer fastholdelse af medarbejdere og som nummer tre øget trivsel i arbejdet.

Ifølge DI’s chef for ledelse og virksomhedsudvikling Pernille Erichsen afspejler svarene, at øget hjemmearbejde i høj grad bliver tænkt ind for at skabe bedre vilkår for medarbejdernes dagligdag.

- Helt grundlæggende er det til alles fordel, hvis der er en høj grad af balance mellem familie og arbejdsliv. Det er fundamentet for gode liv og velfungerende medarbejder. Og derfor har virksomhederne konstant fokus på, hvordan de kan sikre den rette balance. En øget grad af hjemmearbejde er et instrument, der kan tænkes ind i nogle virksomheder, siger hun.

Læs også: Ny DI-rundspørge: Otte ud af ti virksomheder åbner op for mere hjemmearbejde

DI: Husk at tænke fastholdelse ind

Af DI’s undersøgelse fremgår det dog også, at det for en del virksomheder ikke er relevant med øget hjemmearbejde. Forklaringen er hovedsaglig, at det vil begrænse den essentielle kontakt mellem kunder og mellem medarbejdere.

- For nogle virksomheder er det simpelthen svært at få løst opgaverne, hvis ikke medarbejder og kunder kan mødes fysisk. Og for de virksomheder er øget hjemmearbejde naturligt ikke en mulighed, siger Pernille Erichsen fra DI.

En anden vigtig grund til at øget hjemmearbejde ikke anses som en mulighed i nogle virksomheder er, at det skade tilknytningen til virksomhederne. En problemstilling, som fremføres af 43 procent af de virksomheder, der ikke vil åbne op for mere hjemmearbejde.

Ifølge Pernille Erichsen er det en vigtig problemstilling, der kommer til at blive endnu mere relevant i de kommende år.

- I takt med at flere virksomheder åbner op for mere hjemmearbejde, er det afgørende, at der også tænkes nøje over, hvordan tilknytningen mellem medarbejder og virksomheder fastholdes – ellers vil det gå ud over både virksomhederne og de ansatte. For virksomhederne vil det blive omkostningsfuldt med en høj medarbejderomsætningen. Og for medarbejderne vil det blive et mindre interessant arbejdsliv, hvis der ikke føles en form for tilknytning til arbejdspladsen, siger hun. 

Pernille Erichsen tilføjer, at lederens interesse og engagement i den enkelte medarbejder er afgørende for medarbejderens følelse af tilhørsforhold. Men også medarbejdernes mulighed for faglig udvikling, gode og tætte kollegaer samt en god work/life balance har stor betydning.

Læs også: De kritiske stemmer er vigtige i hybridarbejdet

Fakta: 

Sp. Hvorfor er øget hjemmearbejde aktuelt i jeres virksomhed?

Andel af de adspurgte virksomheder – der peger på den nævnte forklaring:

Bedre work-life balance:                       85 procent

Fastholdelse af medarbejdere:              74 procent

Øget trivsel I arbejdet:                         66 procent

Tiltrækning af medarbejdere:                55 procent

Øget medarbejderproduktivitet              40 procent

 

Sp. Hvorfor er øget hjemmearbejde ikke aktuelt i jeres virksomhed?

Andel af de adspurgte virksomheder – der peger på den nævnte forklaring:

Sikre tætte relationer mellem kunder og medarbejdere:       48 procent

Bevare loyalitet og tilknytning til virksomheden:                  43 procent

Løsning af opgaven kan kun ske i virksomheden:                 43 procent

Koordinering og vidensdeling sker bedst i virksomheden:     38 procent

For stor ledelsesmæssig opgave:                                        10 procent

Kilde: Medlemsundersøgelse om hybridarbejde gennemført blandt 230 DI-medlemsvirksomheder. Resultalerne er indsamlet 1. december 2021 til 8. december 2021 - inden seneste anbefaling fra myndighederne om hjemmearbejde. Resultaterne er ikke repræsentative. 

 178 virksomheder, der vil åbne op for mere hjemmearbejde, har svaret på fordele ved hjemmearbejde. 42 virksomheder, der ikke vil åbne op for mere hjemmearbejde, har svaret på, hvorfor øget hjemmearbejde ikke er aktuelt.

 

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, tværgående projekter og kommunikation, Future of Work

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold