Vi har et forspring på 30 år med at bygge havvindmølleparker på en bæredygtig måde, siger David Hardy, CEO for Offshore i Ørsted Nordamerika.

Foto: Søren Nielsen
17.10.22 DIB Nyheder

Danske virksomheder vil farve USA grønt

Hvad vil 368 milliarder dollar, 120.000 vindturbiner, 950 millioner solpaneler, udbygget elektrificering og endnu mere energieffektivitet betyde for danske virksomheders eksport til USA? Ørsted, Rambøll og Rockwool ser ind i gyldne udsigter.

I august 2022 præsenterede USA's præsident, Joe Biden, Inflation Reduction Act for amerikanerne og resten af verden. Det er landets hidtil største og mest ambitiøse klimapakke, da USA's skal nedbringe sin CO2-udledning med 50 pct. allerede inden 2030, og i den periode skal der investeres 368 milliarder dollar, blandt andet i 120.000 vindturbiner, 950 millioner solpaneler, udbygget elektrificering og endnu mere energieffektivitet

Det skaber gyldne muligheder for eksport af grønne danske løsninger. Ørsted er en af de danske virksomheder, der kan sætte ind her og nu, og de er allerede i gang med opførelsen af USA’s første havvindmøllepark ud fra Kysten i New York State.

- I 2023 vil vores første havvindmøllepark være i fuld operation – det er New Yorks og USA’s første havevindmøllepark (South Port Wind Project), og det er en stor sejr for Ørsted og Danmark. Vi har et forspring på 30 år med at bygge havvindmølleparker på en bæredygtig måde, og Danmark og i Storbritannien har vi været med til at udvikle politikker, hvilket betyder at vi ikke skulle genopfinde den dybe tallerken i USA, men tværtimod har kunne bringe vores ekspertise i spil fra projektets start, siger David Hardy, CEO for Offshore i Ørsted Nordamerika.

Læs også: Sådan kommer din virksomhed i betragtning til Bidens infrastruktur-milliarder

Dansk styrkeposition efterspørges på både stats- og føderalt niveau

USA er Danmarks største eksportmarked, og hvert år afsætter danske virksomheder for mere end 200 mia. kr. til det amerikanske marked. Dertil er USA også vores tredjestørste eksportmarked, når det gælder eksport af energiteknologi, der hvert år udgør godt og vel 44 procent af den danske eksport.

Så amerikanerne har i den grad stor appetit på danske virksomheders spidskompetencer inden for energieffektivitet, herunder vedvarende energi, bioteknologi, vandteknologi og den nyeste dreng i klassen; Power-to-X. Og efterspørgslen stiger både på statsligt og føderalt niveau, hvilket er blevet bemærket i Ramboll Group.

- I USA begynder der at være et stærkt samarbejde på tværs af stater og den føderale regering. Jeg tror, at New York State er et godt eksempel, hvor vi nu kan se et meget ambitiøst samarbejde mellem staten og den føderale regering. De samarbejder om tiltag, men samtidig rækker de ud til partnere, da de er nysgerrige på, hvordan vi (danske virksomheder) kan byde ind med løsninger for at imødekomme de udfordringer, de står over for. Mange amerikanere erkender lige nu, at der er et stort problem, og at det er en stor nød at knække. Men det kan lade sig gøre, hvis den offentlige og den private sektor samarbejder, siger Jens Peter Saul, President & CEO for Ramboll Group.

Læs også: Amerikansk klimaaftale kan sende dansk eksport på himmelflugt

Langt fra målet

Ca. 100.000 danske arbejdspladser er lige nu bundet op på eksporten til USA. Tallet forventes at stige i takt med de amerikanske investeringer i grøn omstilling af hele deres samfund. Men der er stadig langt til mål, og der er stor forskel på, hvor langt fremme de enkelte delstater er.

- Der er lige kommet en rapport fra Bill & Melinda Gates Foundation, der viser, at verden er bagud med omstillingen på alle parametre. Derfor skal vi virkelig have fart på i de kommende år, siger Jens Birgersson, President & CEO for Rockwool International. 

Han mener, det er vigtigt, at der gøres brug af kendt viden, der kan sænke energiforbruget.

- I stedet for at opfinde nye teknologier og løsninger her og nu, bør vi fokusere på det, vi allerede ved. For eksempel at isolere huse, så vi også begrænser forbruget af energi, der bare siver ud gennem vægge, siger Jens Birgersson, President & CEO for Rockwool International.

Læs også: ROCKWOOLs nordamerikanske direktør: kig til byer og delstater i USA

Store muligheder – også for nye USA-eksportører

DI har siden 2007 været fysisk tilstedeværende i New York og siden 2013 i Washington D.C., hvorfra DI assisterer virksomheder fra det grønne Danmark.

- Vi har i mange år hjulpet danske virksomheder med at skabe grundlag for beslutninger på det amerikanske marked. Selvfølgelig kan der være bump på vejen for den enkelte virksomhed, men det overordnede indtryk er, at danske virksomheder gør det rigtig godt på verdens største marked. Eksporten og investeringerne stiger, og flere etablerer sig med datterselskaber herovre. Bag de tal gemmer sig jo gode historier om enkelte virksomheder, som vinder ordrer og skaber arbejdspladser, og lige nu er optimismen heldigvis stor for virksomhederne herovre på trods af den lidt usikre verden de opererer i, siger Louis Funder, chef for DI’s USA kontor.

Du kan læse mere om DI’s arbejde i USA, og hvordan kontoret kan assistere dig i din virksomheds internationaliseringseventyr på www.di.dk/usa eller på www.linkedin.com/company/di-usa/

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mille Munksgaard

Mille Munksgaard

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4631
  • Mobil +45 2077 0611
  • E-mail mimu@di.dk

Relateret indhold