- Som industri er vi nødt til at erkende, at vores nuværende måde at gøre ting på ikke er holdbar, hverken nu eller om 100 år, siger Mads Kogsgaard Hansen, Head of Product Circularity hos Bang & Olufsen. På billedet ses den ikoniske Beogram 4000C pladespiller.

Foto: Bang & Olufsen
03.10.22 DIB Nyheder

Virksomheder mangler kompetencer til at opfylde kommende lovkrav

Under halvdelen af danske virksomheder mener selv, de har kompetencerne til at skabe den omstilling, der skal til for at leve op til kommende lovkrav om produkt- og emballageansvar. For Bang & Olufsen – og mange andre virksomheder – ligger store dele af løsningen i design.

85 procent af danske virksomheder er i gået gang med en omstilling til cirkulær økonomi, hvor  materialer og ressourcer bliver genanvendt og gendannet i stedet for at blive smidt væk efter brug. Det viser en ny undersøgelse, som Dansk Design Center (DDC) og Dansk Industri (DI) har udført.

Så langt så godt. Omstillingen er ganske nødvendig, for inden for de kommende år iværksætter EU-Kommissionen to massive tiltag for at understøtte den samlede grønne omstilling: Udvidet producentansvar, hvor producenten selv skal betale for håndtering af emballage, der ikke kan genanvendes, og Sustainable Products Regulation, der stiller nye krav til reparerbarhed og levetid på alle produkter, der sælges inden for EU.

- Som industri er vi nødt til at erkende, at vores nuværende måde at gøre ting på ikke er holdbar, hverken nu eller om 100 år, siger Mads Kogsgaard Hansen, Head of Product Circularity hos Bang & Olufsen.

Podcast: Designprocesser med is i maven og olie i gearkassen

Bonger ud på bundlinjen

Undersøgelsen viser også, at 82 procent af alle virksomheder med en fuldt cirkulær forretningsmodel får  positiv indvirkning på bundlinjen af det.

Ifølge Camilla Haustrup Hermansen, ejer og CEO af fødevareemballagevirksomheden Plus Pack og formand for DDC betyder det at være cirkulær også at drive sin virksomhed smartere.

- En cirkulær forretningsmodel er i sidste ende en konkurrencemæssig fordel. Man gentænker design, produktion, salg og udgifter for at bruge ressourcerne på en smartere måde. Materialer blive allokeret til nye produkter og genbrugt, delt eller solgt som en service. Hver dag ser vi hvordan vores indgangsvinkel til design tilfører yderligere værdi for vores kunder, siger Camille Haustrup Hermansen.

Designere kan løse meget

Så langt så godt. Men bøvlet er så bare, at under halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen fra DDC og DI selv vurderer, at de har kompetencerne til at komme i mål med den cirkulære omstilling.

Ifølge Christian Bason, CEO i DDC, ligger store dele af løsningen i øget samarbejde mellem virksomheder og designere. Han opfordrer til mere dialog mellem virksomheder og designere for at få udfyldt kompetence-kløften.

- For at få løst disse udfordringer bør virksomhederne se mod designerne. Og designerne er nødt til at være opmærksomme på deres afgørende rolle i overgangen til en cirkulær økonomi, så de bliver mere proaktive i deres arbejde med virksomhederne om at opnå cirkulær økonomi, siger Christian Bason.

Fagleder for Kreative Erhverv hos Dansk Industri, Lise Thomsen, er enig:

- Kompetencer indenfor design må og kan ikke undervurderes i den overgangsfase, vi er i. Evnen til at inkludere og interagere med hele værdikæden fra opfindelse af materialer, over produktionsmetoden, emballering og den tilhørende logistik. Det er vigtigt at se hele billedet og undgå suboptimering – og det er præcis det, design handler om, siger Lise Thomsen.

Design har hjulpet B&O

For Bang & Olufsen er design med lang levetid allerede en del af virksomhedens DNA. Men ifølge Mads Kogsgaard Hansen skal ting designes anderledes for at leve op til kommende krav og sænke forbruget af nye ressourcer.

- Det handler ikke bare om industrielt design, men om at tænke på design som service-design eller oplevelses-design og system-design.

Virksomheden har gjort visionen til virkelighed med den nye Beosound Level, som er verdens første Vugge til Vugge-certificerede højttaler. Den er designet med moduler, fra udskifteligt batteri over opgraderbar streaming modul til en front, der kan tilpasses.

- Ambitionen er at maksimere levetiden, forebygge at teknologien bliver forældet og sikre en følelsesmæssig tilknytning til produktet, der gør produktet langtidsholdbart, siger Mads Kogsgaard Hansen.

Læringen fra Beosound Level eksperimentet har bidraget til Bang & Olufsen nye bæredygtigheds-strategi, som forpligter dem til at fortsætte arbejdet med cirkularitet og genfremstilling. Særligt sigter virksomheden mod at have 10 Vugge til Vugge-certificerede produkter inden for kun tre år.

Mads Kogsgaard Hansen har tre konkrete tips til andre virksomheder, som ønsker at fremskynde deres cirkulære overgang.

- Bare kom i gang. Vores strategi startede ikke på et skrivebord men gennem konkrete eksperimenter med design. Start i det små. Sørg for at tilpasse indsatsen til din markedsposition. B&O er ikke klima-verdensmestre som sådan, så vores strategi er lang levetid. Det er i forvejen et fyrtårn for os, så det er en styrkeposition, vi kan forøge med troværdighed. Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at tænke team og systemer over individer og enkelte produkter. Der skal være tale om en holistisk indsats, siger Mads Kogsgaard Hansen.

About Design Delivers Green 

  • - I 2022 udførte Dansk Design Center, DI og Epinion undersøgelsen: Design Delivers Green.
  • - Undersøgelsen er en udvidelse af Design Deliver-undersøgelserne udført I 2016 og 2018, som undersøgte brugen af design blandt danske virksomheder. Dette var den første Design Delivers-undersøgelse der inkluderede mappen af cirkulære overgange i danske virksomheder.
  • - Undersøgelsen er baseret på telefoninterviews med virksomhedsledere, fra 744 danske virksomheder med +10 ansatte, med ansvar for forretnings- og produktudvikling eller innovation.
  • Læs hele undersøgelsen. 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

Relateret indhold