Danke Dänemark – danske virksomheder forærer salg væk
Med en ny kampagne vil Patent- og Varemærkestyrelsen gøre danske virksomheder opmærksomme på, at de forærer salg væk, når de undlader varemærkebeskyttelse.
Ni ud af ti små danske virksomheder har ikke beskyttet deres forretning mod kopiering, og det koster samlet set det danske marked knap 7 mia. kroner om året i tabt salg.
Sådan lyder budskaber i en ny kampagne fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der skal fungere som opfordring til, at danske SMV’er til at tage stilling til, om de burde beskytte deres virksomhed med et registreret varemærke, så de står stærkere mod kopiering.
På kampagnesiden kan virksomheder blandt andet tage en test, der kan hjælpe med at afklare, om en varemærkebeskyttelse kan give værdi for virksomheden.
- I DI oplever vi, at en del SMV’er mener, at det er for dyrt og tidskrævende at registrere sine rettigheder. Men selvom rettighedsregistreringen langt fra er gratis, er det i sidste ende langt billigere at have registreret sine rettigheder, da man står stærkere overfor en eventuel krænkelse. Udover papiret i skuffen, som mange ser som en forsikring, hvis der sker krænkelser, så bør virksomhederne også se registreringen som en mulighed for at tiltrække investorer, siger Mie Nancy Grouleff.
Læs også: Går din SMV glip af oplagte gevinster?
Lær mere om varebeskyttelse
Patent- og Varemærkestyrelsen afholder i november og december gratis webinarer for virksomheder, der vil høre mere om fordelene ved varemærkebeskyttelse, ligesom DI kører en række webinarer, som vedrører, hvordan man beskytter sine produkter bedst muligt og håndhæver sine immaterielle rettigheder.
Det næste DI- webinar afholdes den 18. januar, hvor advokaterne Kasper Frahm og Michala Kragmann fra Plesner vil fortælle om produktefterligninger.
Tilmelding til webinaret: Lær hvordan du beskytter og håndhæver dine IP-rettigheder bedst muligt (danskindustri.dk)
Bemærk, at allerede afholdte webinarer også kan ses eller genses på linket.
Fakta
Fakta om varemærker
Grundprisen for en varemærkeregistrering i Danmark er 2.000 kr. Dertil kommer udgifter til advokat, som er den dyre del af varemærkeregistreringen.
En varemærkeregistrering gælder i princippet så længe du ønsker det, så længe det fornys hvert 10 år
Du kan ansøge om et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.