Grete Kjær, Key Client Manager og Solutions Manager Casper S. Melchoir brugte AIDEX-messen i Bruxelles  til at præsentere  A.P. Møller - Mærsks løsninger for de yderste led af transportkæden, last-mile løsninger.

Foto: Clara Halvorsen
23.11.22 DIB Nyheder

Kriser styrker interesse for danske løsninger

Der var massiv international interesse for bæredygtige løsninger fra de 14 danske virksomheder repræsenteret på årets AIDEX – et messefremstød med fokus på leverancer til den humanitære sektor. Mærsk var blandt dem, der oplevede øget fokus på bæredygtighed.

’Pavilion of Denmark’. Ordene var det første, gæsterne kunne spotte, når de trådte ind på dette års AIDEX, som er et tilbagevendende messefremstød med fokus på leverancer til den humanitære sektor.

-  Selvom messe-hallen i Bruxelles er fyldt med virksomheder fra hele verden var den danske stand ikke til at komme uden om. Der var god grund til, at arrangørerne havde placeret pavillonen  lige ved indgangen, for med 14 virksomheder til stede, var Danmark det land, der præsenterede flest løsninger på årets messe, siger Marie Gad, chef for Global udvikling og bæredygtighed i Dansk Industri (DI).

Hun påpeger, at der i tider med krige og konflikter er hårdt brug for smarte løsninger, som de 14 danske virksomheder indenfor en lang række sektorer præsenterede. Det var alt fra genanvendelige bind produceret af genbrugsflasker over mobilt sollecelledrevet wifi til logistikløsninger, der kan få varer frem i konfliktzoner og alle egne af verden.

- Interessen for de forskellige løsninger var massiv fra både organisationer og andre lande. Ikke mindst fordi Danmark er langt fremme på innovative og smarte løsninger af høj kvalitet, siger Marie Gad.

Telt køling solgt til Oman

Gert Jensen der er Area Sales Manager i Dantherm, der blandt andet producerer køle- og varmeanlæg til telte, har deltaget i AIDEX flere gange og har aldrig haft så god en oplevelse som på årets messe. Han oplever at der er flere besøgende fra både nationalstater, store FN organisationer og  civilsamfundsorganisationer. Alle viser de en større interesse for de løsninger han præsenterer.

- Jeg har under messen modtaget en ordre på fire Tent-cooling anlæg til et felthospital i Oman, hvor de skal bidrage til at holde temperaturerne på et niveau, der gør det muligt for læger og patienter at kunne være i den massive varme, siger Gert Jensen.

Han oplever desuden, at der er kommet større fokus på bæredygtighed, som også er et fokusområde i udviklingen af deres fremtidige produkter. Gert Jensen fremhæver levetiden som et parameter, der får kunder til at vælge danske løsninger til:

- Vores anlæg går ikke i stykker på samme måde. De er simpelthen bedre kvalitet end mange andres og kan genbruges igen og igen. Det er vigtigt, når løsningerne opstilles i lande og steder med begrænsede ressourcer, siger Gert Jensen.

Bæredygtighed er en vigtig faktor

Også for Mærsk Special Project Logistics, der brugte messen til at vise deres såkaldte last-mile løsninger, har bæredygtighed fyldt meget i dialogen på messen.

Ifølge Grete Kjær, Key Client Manager fra Mærsk Special Project Logistics bekræfter det, at deres eget interne fokus på last-mile og at reducere klimaaftryk har været rigtigt – ikke kun for planeten, men også i de behov som sektoren efterspørger:

- Vi oplever, at bæredygtighed er et fokusområde som i øget grad fylder og at der i den humanitære sektor er kommet en anerkendelse af, at bæredygtighed også skal være et konkurrenceparameter, siger Grete Kjær.

Hun oplever desuden, at netop behovet for at udvikle og tilbyde løsninger er det, der samler lande og leverandører på tværs af messen.

- Der er en generel anerkendelse af, at ingen – uanset om man er konkurrenter eller ej – kan løse de her problemer alene. Vi er her alle sammen, fordi vi vil gøre vores for at sikre løsninger, der kan skabe en bedre tilværelse for mange, siger Grete Kjær.

Marie Gad

Marie Gad

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3789
  • Mobil +45 2949 4447
  • E-mail msh@di.dk

Relateret indhold