– Hver gang jeg tænker på at gå på pension, er den anden tanke, der rammer mig: Hvad skal jeg så? Og det kan da godt være, at jeg ikke har helt den samme energi, som jeg havde, da jeg var 32 år, men når jeg er på job, er jeg på job, siger Niels Nielsen, der er buschauffør på Fyn.

Foto: Heidi Lundsgaard
10.01.23 DIB Nyheder

72-årige Niels er buschauffør på fjortende år: ”Jeg har ingen udløbsdato”

Seniorer udgør en høj andel af buschaufførerne i Danmark. En af dem er Niels Nielsen, der stortrives hos Tide Bus med at køre fynboerne til og fra deres arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter.

Egentlig havde 72-årige Niels Nielsen kun tænkt, at det skulle være en kort karriere som buschauffør inden pensionen. Men nu er der gået 14 år, og Niels Nielsen starter stadig bussen med et smil på læben.

– Jeg har ingen deadline. Jeg bliver ved med at køre, så længe jeg synes, det er sjovt, siger Niels Nielsen og tilføjer med en snert af underspillethed:

– Ja, det blev jo lidt længere, end jeg havde regnet med.

Nogle ville måske tro, at der var tale om et skånejob. Men det er det så absolut ikke. Niels Nielsen er ansat på 37 timer – plus det løse – hos Tide Bus og kører en del af rutekørslen på Fyn sammen med 17 kolleger, der i fællesskab dækker behovet for transport i tidsrummet fra 03.55 morgen til 00.45 nat.

Job er job

For Niels Nielsen handler jobbets attraktivitet blandt andet om, at han nyder en stor grad af frihed, så længe han overholder køreplanen. Og så er det en rar kontrast til det lederjob, som han tidligere havde i restaurationsbranchen, hvor han var chef for 100 mennesker og ofte havde en arbejdsuge på op imod 80 timer.

– Hver gang jeg tænker på at gå på pension, er den anden tanke, der rammer mig: Hvad skal jeg så? Og det kan da godt være, at jeg ikke har helt den samme energi, som jeg havde, da jeg var 32 år, men når jeg er på job, er jeg på job, siger han.

Og ifølge Niels Nielsen er der forståelse fra familien for hans til tider skæve arbejdstider.

– Min familie har været vant til, at jeg ikke nødvendigvis var hjemme i week­enden, på mærkedage og til jul. Nu er jeg i det mindste hjemme hver anden weekend, hvor jeg så har lejlighed til at se familien, siger han.

Rekordmange seniorer kører bus

Niels Nielsens historie er i sig selv helt unik. Men som case er han udtryk for en generel trend blandt buschauffører.

Ifølge tal fra DI Transport er 72 procent af alle rutebuschauffører over 50 år i 2021. Det skal ses i forhold til det generelle arbejdsmarked, hvor 33 procent af lønmodtagerne er over 50 år.

I Dansk Industri (DI) har man kun ros til overs for, hvordan busselskaberne og seniorerne får enderne til at mødes.

– De er virkelig et foregangseksempel for resten af arbejdsmarkedet. Hvis vi havde den samme andel af seniorer i andre brancher, så ville det være en kæmpe hjælp for både det private og det offentlige arbejdsmarked, der i høj grad lider under mangel på arbejdskraft, siger Steen Nielsen, der er arbejdsmarkedspolitisk chef i DI.

Fleksibilitet bliver værdsat

Men hvad er forklaringen på, at det lykkes busbranchen at rekruttere og fastholde så mange seniorer?

Ifølge HR-chef Rikke Trads fra Tide Bus, der har 1.400 ansatte og kan prale med, at deres ældste chauffører i dag er i slutningen af 70’erne, så handler det blandt andet om den store grad af fleksibilitet, der er i chaufførfaget.

– Vi er ret vilde med de plus 50-årige. Det er ofte folk, der har haft en anden karriere og er vant til at møde ind til tiden og begå sig på en arbejdsplads. Og vores erfaring er, at der er rigtig mange seniorer, der både kan og vil, siger hun og tilføjer:

– Det står jo lidt i kontrast til den politiske debat, hvor et langt arbejdsliv af og til kommer til at fremstå som et overgreb. Men vores erfaring er, at mange seniorer ønsker at fastholde deres kontakt med arbejdsmarkedet, både fordi de har noget at byde på, og fordi de gerne vil leve et liv, hvor de selv tager ansvar for egne muligheder – også økonomisk. Derfor er det fantastisk, at man har ophævet loftet, for hvor meget en pensionist kan tjene, ligesom der ikke længere modregnes i samleverindtægt.

Seniorer får det hele til at gå op

Faktum er også, at behovet for seniorer er ganske stort i busbranchen.

– Det er absolut ikke let for os at få chauffører nok. Lige i øjeblikket mangler vi samlet 15 chauffører på vores ruter, siger Rikke Trads.

Konsekvensen er ifølge HR-chefen, at der er risiko for, at der bliver trukket for store veksler på de faste chauffører, hvilket igen øger risikoen for sygdom og for højt arbejdspres.

– Det er uheldigt, hvis vi presser vores chauffører til at møde ind, hvis de i princippet har brug for lidt restitutionstid. Det er grundlæggende et udtryk for, at vi i branchen er pressede. I Tide Bus ønsker vi at udøve ledelse, der tager udgangspunkt i et balanceret arbejdsliv, hvor der både er plads til arbejde og fritid, siger Rikke Trads.

I yderste konsekvens kan manglen på chauffører betyde, at ruter bliver aflyst. Det er dog ikke noget, der er sket på Fyn. Desuden kan det give udfordringer i den omstilling til nye el-busser, som Tide Bus er i fuld gang med.

– Vi skal have uddannet vores chauffører til at køre og betjene de nye el-busser, og derfor er det vigtigt, at bemandingen giver plads til kursusdage. Netop derfor er det også vigtigt, at vi har så mange seniorer. De er en virkelig vigtig arbejdskraft, som gør, at vi kan få det hele til at gå op. Og når de så tilmed er rigtig glade for arbejdet, så er det til alles gavn, siger Rikke Trads. 

Fakta: Tide Bus

Tide Bus Danmark er en af Danmarks største busoperatører med omkring 1.200 medarbejdere.

Tide Bus er ejet af den norske koncern Tide AS, som er Norges næststørste virksomhed inden for persontransport og kan spore sin historie mere end 100 år tilbage.

Sidste år startede Tide Bus Danmark som en af de første busoperatører med el-buskørsel i Herning og Esbjerg.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Steen Nielsen

Steen Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3318
  • Mobil +45 2949 4557
  • E-mail snn@di.dk

Relateret indhold