– Det er jo ikke kun efterspørgslen, der ændrer sig. Det gælder også vores produktionsomkostninger. Råvarerne er steget rigtig meget i pris. Chokolade, lakrids og emballage er steget med 25 – 40 procent. Og det er altså på fire måneder, siger Helle Reinevald fra Eliza Chokolade.

Foto: Christer Holte
08.12.22 DIB Nyheder

Chokoladefabriks juleproduktion presset af mangel på medarbejdere

Eliza Chokolade i Aarhus kæmper en kamp for at få medarbejdere nok. At få en vikar med truckkørekort eller en industrioperatør er helt umuligt, lyder det fra direktør Helle Reinevald.

Krisetrommerne har buldret i en rum tid, og spådomme om øget ledighed har stået i kø. Men krise eller ej, så er problemerne med manglen på medarbejdere præcis lige så store, som da de økonomiske vejrudsigter så markant lysere ud. Det fortæller Helle Reinevald, der er direktør for Eliza Chokolade, som siden 1936 har produceret kvalitetschokolade i Aarhus.

– Bestiller vi 10 vikarer, er der måske kun to, der dukker op, fordi nabovirksomheden også mangler hjælp. Det er svære vilkår at drive virksomhed i, siger hun.

Helle Reinevald fortæller, at det især er med de timelønnede medarbejdere, at problemerne er store. Her kæmper virksomhederne i samme område tydeligt om de samme medarbejdere. Særligt i disse dage, hvor Eliza Chokolade har travlt med at producere og pakke chokoladeæsker og lakridskugler til højsæsonen, rammer medarbejdermanglen hårdt.

– At få en medarbejder med truckkørekort eller industrioperatører er ganske enkelt umuligt, uanset om vi selv søger eller ringer til et vikarbureau, siger Helle Reinevald.

Krisen gør ingen forskel

Fra flere sider har det ellers lydt, at medarbejdermanglen vil aftage, i takt med at økonomien går ned i gear som følge af stigende inflation, højere renter og mismodige forbrugere. Blandt andet har de økonomiske vismænd været ude og forudsige, at beskæftigelsen vil falde med 100.000 personer til næste år.

Direktøren for Eliza Chokolade er imidlertid ikke så sikker på, at der er forandringer på vej.

– Jeg er glad for at have været så mange år i fødevarebranchen og kunne trække på mine gode kontakter. Kunne jeg ikke det, ville det se helt sort ud. Og jeg er ret overbevist om, at det ikke kommer til at ændre sig nævneværdigt, blot fordi økonomien går ned i gear, siger hun.

Helle Reinevald fortæller, at hun har medarbejdere fra Aalborg, Vinderup og Hobro. Folk der kører langt over 100 kilometer om dagen, hvilket alene sker, fordi hun kender dem godt i forvejen.

– Man skal være god ved sine folk, hvis de ikke skal rejse. Hav tillid, og giv dem rum og plads til at udvikle sig.

Fra bier til chokolade

Helle Reinevalds egen karriere i Eliza Chokolade startede i februar 2022, hvor hun skiftede fra at være ejerleder af Jakobsen Honning. Hun blev ansat til at stå for en større turn-around af chokoladefabrikken, der kort tid forinden var blevet købt af Kakes, der blandt andet ejer Humlum Brød.

– Virksomheden var nødlidende, da jeg kom til. Jeg kom til en virksomhed uden produktions-, lager- eller indkøbsstyring og derfor helt uden overblik, siger Helle Reinevald og tilføjer:

– Jeg synes, det er tankevækkende, hvor mange virksomheder der ikke kan se ind i fremtiden og ikke har styr på styklister, forecast og prisudvikling. I en turbulent verden, som den vi står midt i nu, er det altafgørende for virksomhedens overlevelse på den lange bane.

Tilpassede gaveæsker

Blandt de tiltag, som Helle Reinevald har sat i gang i den 55-mand store virksomhed, er en grundig gennemgang af varesortimentet.

I årtier har Eliza Chokolade fået sin hovedindtægt fra værtindegaver med fyldte chokolader – og i takt med at økonomien gik frem for danskerne, blev der større og større efterspørgsel efter gavekurve i det dyrere segment.

Men med stigende energipriser, inflation og økonomisk sortsyn er tiden kommet til at tilpasse varesortimentet til en ny økonomisk virkelighed

– Hvem siger, at du ikke kan komme med en værtindegave, der koster 100 kroner, siger Helle Reinevald.

Det gode ved Eliza Chokolade er ifølge direktøren, at de hurtigt kan ændre deres produktion.

– Jeg elsker at være i en virksomhed, hvor vi hurtigt kan omstille os til en ny virkelighed. Og det er også derfor, at det i mine øjne ikke er så relevant at flytte produktionen ud af landet, siger hun.

Udnyt krisen

Agilitet er der brug for i disse dage. Ligesom mange andre virksomheder er Eliza Chokolade hårdt ramt af prisstigninger. Dels på energi, som man bruger en del af, når man producerer chokolade. Dels på de råvarer, der indgår i produktionen.

– Det er jo ikke kun efterspørgslen, der ændrer sig. Det gælder også vores produktionsomkostninger. Råvarerne er steget rigtig meget i pris. Chokolade, lakrids og emballage er steget med 25 – 40 procent. Og det er altså på fire måneder, siger Helle Reinevald.

Hum er imidlertid vant til voldsomt svingende priser. Da hun var ejerleder af Jakobsen Honning skete det af og til, at priserne på honning blev fordoblet på 14 dage, hvis høsten slog fejl.

– Men jeg må indrømme, at skvulpene nu er ret store. Jeg er dog også overbevist om, at det ikke nytter noget at gå i panik. Det vil blot give en stor risiko for at træffe forkerte beslutninger. Min holdning er, at man må benytte krisetider til at finde nye muligheder og til at se virksomheden efter i sømmene, siger hun.

Målet er i alle fald klart for Eliza Chokolade og Helle Reinevald.

– Der er et kæmpe potentiale for at få virksomheden til at vokse – og gerne langt ud over Danmarks grænser, siger hun. 

Fakta: Eliza chokolade

Grundlagt i 1936 af Elizabeth Petersen, som solgte choko­lade fra butik i Aarhus.

I 2020 flyttede virksomheden til Viby og fik egen chokolade­fabrik.

Eliza Chokolade bruger de samme opskrifter som i 1936.

Virksomhed har 55 med­arbejdere.

Helle Reinevald startede som direktør i februar 2022. Hun er medlem af hoved­bestyrelsen i DI.

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Peter G. H. Madsen

Peter G. H. Madsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3832
  • Mobil +45 2974 3995
  • E-mail pema@di.dk

Relateret indhold