15-årige Anna Dyregaard fra N. Zahles Seminarieskole i København vandt i tysk ved DM i Fagene.

Foto: Hjalte Gregersen/Mer’foto
05.02.22 DIB Nyheder

Anna er dansk mester i tysk – glad for virkelighedsnære opgaver fra Universe Science Park

For første gang er tysk med ved de ældste skoleelevers årlige konkurrence, hvor virksomheder leverer input til opgaver. DI er begejstrede.

"Durch, für, gegen, wider, ohne, um – kannst du nicht dein Akkusativ, bist du wirklich dumm."

Mange husker nok remsen for den tyske kasus, og måske har den også været nyttig for de elever, som i denne uge har konkurreret på deres færdigheder i en række af folkeskolens fag ved DM i Fagene.

For første gang er sprogfaget tysk med. Og det er netop et fag, hvor en stor del af det danske erhvervsliv efterlyser et højere niveau blandt de unge, som for en stor dels vedkommende ser engelsk som rigeligt til at klare sig fremover.

15-årige Anna Dyregaard fra 9. klasse på N. Zahles Seminarieskole i København blev fredag den 4. februar blevet kåret som dansk mester i tysk.

– Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne vinde, når der også var tyske skoler og klasser fra Sønderjylland med, selvom jeg er glad for tysk og har en virkelig god lærer. Det har været en kæmpe oplevelse, siger Anna Dyregaard, der var glad for de virkelighedsnære opgaver, som eleverne blev stillet overfor.

– Det var en lille smule grænseoverskridende at skulle lave en videoansøgning, men okay, så gør vi det, tænkte jeg. I forhold til de opgaver vi normalt laver, har det her været meget sjovere. Det gjorde det meget nemmere og mere interessant at skrive om, at de handlede om noget virkeligt.

Opgaver skabt med Universe Science Park

Skoleelever fra 7., 8. og 9. klasse fra hele landet har ved finalerne i denne uge konkurreret i dansk, matematik, engelsk, fysik/kemi, tysk, biologi og historie. Derudover har der været to tværfaglige holdkonkurrencer. 

Tysk er ny i klassen, og opgaverne er skabt i samarbejde med Universe Science Park fra Nordborg på Als – en oplevelsespark med fokus på naturvidenskab, teknologi og iværksætteri. I lyset af beliggenheden nær grænsen udgør de tysktalende gæster hovedparten af de udenlandske gæster. Derfor var den første indledende opgave til eleverne at oversætte en dansk tekst om en af de nye attraktioner til tysk.

– Det har været super spændende at være med, siger Bodil Agnete Christensen, HR- og administrationschef Universe Science Park:

– Vi har en udfordring med de generationer, der vokser op nu. De føler sig ikke trygge på tysk og har svært ved at se, hvad de skal bruge sproget til, når de ellers bruger engelsk i alle mulige sammenhænge i deres fritid. Når eleverne får en konkret opgave fra os, så kan de se, hvad man reelt kan bruge tysk til.

Brug for tysktalende ansatte

I finaleopgaven skulle eleverne i første del optage en video, hvor de på tysk skulle fortælle om dem selv, og hvorfor de gerne ville have et sæsonjob hos Universe Science Park. I anden del skulle de guide en tysk skoleklasse rundt og fortælle om tre attraktioner og om spisestedet i parken.

– Vi vil gerne skubbe på, så det kan blive sjovt at lære tysk – og så eleverne kan se, hvad man kan bruge det til. Vi er en masse virksomheder, som har brug for ansatte, der tør kaste sig ud i at tale tysk – også selvom man ikke er perfekt til det. Vores tyske gæster bliver glade, bare man prøver med et par få gloser på tysk, siger Bodil Agnete Christensen.

Det giver DM i Fagene en ekstra dimension, når opgaverne er lavet af virksomheder og tager udgangspunkt i problemstillinger fra virkeligheden. Det slår Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever, fast. Det er Danske Skoleelever, der står bag konkurrencen.

– Det er reelle udfordringer, som viser eleverne, hvad de kan bruge deres færdigheder til. Dommerne er imponerede over niveauet, og det er super populært blandt eleverne. Samtidig hører vi også fra lærerne, at de er begejstrede for de anderledes og virkelighedsnære opgaver, siger Mille Borgen Mikkelsen.

Tysk er næstmest efterspurgt

Dansk Industri er samarbejdspartner. Blandt andet fordi konkurrencen er med til at forberede elever på virkelighedens udfordringer den dag, hvor de skal bestride et job.

– Ved DM i Fagene kan eleverne prøve sig selv af og konkurrere i at være dygtig til sit fag. Det er vi meget begejstrede for. Samtidig er det her en mulighed for, at eleverne arbejder konkret og casebaseret med deres fag, og det ser vi gerne udbredt, siger chefkonsulent i DI, Ron Amir, der har det godt med, at tysk fra i år er med i konkurrencen:

– Næst efter engelsk er tysk den næstmest efterspurgte fremmedsprogskompetence i vores medlemsvirksomheder. Derfor har vi brug for, at eleverne gør noget mere ud af sprog som tysk, allerede mens de har faget i grundskolen, så eleverne ikke ser det som en overflødig kompetence i lyset af, at engelsk er så dominerende.

Læs også: Video: DI og et halvt hundrede virksomheder på Tysklandsfremstød

Fakta

DM i Fagene

DM i Fagene er en årlig konkurrence i skolefag for elever i 7., 8. og 9. klasse, hvor man deltager online i den indledende runde, når det passer ind i elevernes skema. På grund af corona har finalerunden også fundet sted online i år.

Opgaverne er casebaserede og udarbejdet sammen med danske virksomheder.

Formålet med konkurrencen er at give eleverne mulighed for at koble skolefagene sammen med arbejdsmarkedets forventninger. I år har eleverne individuelt kunnet konkurrere i dansk, matematik, engelsk, fysik/kemi, tysk, biologi og historie. Derudover har der været to tværfaglige holdkonkurrencer.

Se alle vinderne ved DM i Fagene 2022

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Ron Amir

Ron Amir

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4647
  • Mobil +45 5213 2321
  • E-mail rona@di.dk

Relateret indhold