Vi skal gøre digital konkurrenceunderholdning til en dansk eksportvare på lige fod med vindmøller, medicin og fødevarer, siger Maria Krüger Torp, chef i DI Turisme og oplevelsesøkonomi.

Foto: DI og Astralis
30.03.22 DIB Nyheder

DI og Astralis vil afdække potentialet i digital milliardindustri

DI går nu sammen med den verdenskendte danske virksomhed Astralis om at analysere potentialet i digital konkurrenceunderholdning og støtte erhvervets udvikling i Danmark. Formålet med samarbejdet er at forankre esporten i DI og herfra præge rammerne i den hastigt vækstende milliardindustri, hvor Danmark med Astralis er foregangsland.

Med godt 3 milliarder gamere og 500 millioner seere og fans på verdensplan er esport og digital konkurrenceunderholdning en markant og hurtigt-voksende del af underholdningsindustrien.

I Danmark alene bidrager de ledende aktører i højere og højere grad til samfundsøkonomien, innovation og arbejdspladser. Nye, professionaliserede rammebetingelser skal gøre Danmark til verdens bedste.  

- Astralis har for alvor sat Danmark på verdenskortet, når det gælder professionel gaming. Allerede nu sætter dansk esport sit aftryk på turismen og oplevelsesindustrien i Danmark, men med de rette rammebetingelser kan vi nå meget længere. Esport er i sig selv en for snæver beskrivelse af den vidt forgrenede industri, og den danske fortælling om erhvervet skal defineres på ny, ligesom vi skal have kortlagt dets voksende samfundsværdi og potentiale. Det arbejde går vi straks i gang med, siger Maria Krüger Torp, chef i DI Turisme og oplevelsesøkonomi og fortsætter:

- Vi skal gøre digital konkurrenceunderholdning til en dansk eksportvare på lige fod med vindmøller, medicin og fødevarer. Danmark er det land i verden, der har flest professionelle computerspillere per indbygger, og det skal vi drage nytte af – det gælder både politisk og kulturelt. Der er brug for, at vi til fulde udnytter denne helt særlige underholdningseksport og alt det, industrien kan, siger hun.

Astralis er international frontløber

Med en helt ny kommerciel tilgang til digital konkurrenceunderholdning, et imponerende reach og en helt unik aktivering af følgere er Astralis i dag blevet international frontløber. Sammen med DI udbygger Astralis nu den eksisterende position, og samarbejdet skal fremme branchens muligheder for yderligere vækst indenfor underholdningsindustrien.

- Danmark har opnået en særlig position på området, som er bygget op af ildsjæle og professionelle gennem mange år. I Astralis ser vi et enormt potentiale i at brede forretningen ud, og vi går gerne sammen med andre stærke kræfter, når det gælder udviklingen af industrien og måden, vi skaber forretning. Her er DI et godt match, siger Anders Hørsholt, CEO i Astralis.

- Vi tror på, at vi sammen kan nå endnu længere ved at skabe en større forståelse for en industri i vækst. Vi er en del af en underholdningsindustri, der fornyer sig næsten fra uge til uge, og derfor har vi brug for opbakning og forståelse. Både fra erhvervslivet, fra danskerne og fra de politiske beslutningstagere, fortæller Anders Hørsholt.

FAKTA

Astralis, der blev stiftet i 2016, har på rekordtid sat enorme aftryk på konkurrenceunderholdningens verdenskort. Virksomheden har professionelle hold og spillere i Counter-Strike, League of Legends, Rainbow Six, Fortnite og FIFA, man har bygget digitale kanaler med millioner af følgere. Seneste skud på stammen er Astralis Nexus, 1200 kvm med underholdning, gaming og undervisning i midten af København som nabo til DI på Vesterbrogade i København. Det nye samarbejde forankres formelt i DI Digital og DI Turisme og Oplevelser.

Kontakt:

Maria Krüger Torp, chef i DI Turisme og oplevelsesøkonomi - tlf. 2625 6230

Steen L. Laursen, Director of Communications, Astralis - tlf. 6143 8922

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold