Det skal være lige så normalt at gå til videnskab som til dans, kor eller svømning, mener Videnskabsklubbens direktør Rikke Schmidt Kjærgaard. Billedet er fra en klub i Roskilde.

Foto:
04.03.22 DIB Nyheder

Haldor Topsoe støtte til Videnskabsklubben giver intern stolthed

Den familieejede virksomhed Haldor Topsoe giver 200.000 kr. til klubber, der giver børn mulighed for at gå til videnskab i fritiden. Det lå virksomhedens stifter meget på sinde og giver meget intern stolthed oplyser virksomheden.

Vil man som forælder i Lyngby-Taarbæk Kommune melde sit barn til at gå til videnskab i Videnskabsklubben, skal man være overordentlig hurtig på tasterne. År efter år fyldes samtlige hold i kommunen på rekordtid - ofte med lange ventelister som resultat.

Det er en succeshistorie, som den Lyngby-baserede virksomhed Haldor Topsoe nu har besluttet at tage til sig.

Når Videnskabsklubbens gratis tilbud i Lyngby som sædvanlig slår dørene op i uge 43, bliver det nemlig med Haldor Topsoe som bidragsyder - 3 ud af 5 videnskabsklub-hold i kommunen bliver fremover finansielt støttet med 200.000 kr. af den familieejede virksomhed, som selv rakte ud til Videnskabsklubben med henblik på et samarbejde.

- Vi er fantastisk glade for at kunne indgå samarbejde med Haldor Topsoe, som med dette initiativ understreger sit i forvejen gode ry som en virksomhed, der tager sit samfundsansvar alvorligt, lyder det fra Videnskabsklubbens direktør Rikke Schmidt Kjærgaard i en artikel på Videnskabsklubben.dk

 

Handler om mere end sund forretning

Det er ingen hemmelighed, at fremtidens samfund kommer til at mangle kompetencer inden for de såkaldte ”STEM”-fag (STEM står for Science, Technology, Engineering & Mathematics red.), og der er derfor god grund til, at virksomhederne ser sig om efter muligheder for at sparke gang i de unges interesse for netop disse fag.

I rapporten ”Prognose for STEM-mangel 2025” - som Haldor Topsoe i øvrigt også var med til at finansiere - anslås det, at vi i Danmark alene står til at mangle 10.000 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater om bare 3 år. Og hullet bare vokser og vokser de kommende år.

Det giver derfor god mening, at de virksomheder, som i sidste ende står til at mangle arbejdskraften, investerer i den ungdom, der gerne skulle vælge en uddannelse og senere karrierevej inden for STEM-fagene. Det handler dog om mere end sund forretningssans, når Haldor Topsoe vælger at investere i Videnskabsklubben, forklarer Employer Branding Specialist, Ole Stahl.

- Det ligger helt integreret i Topsoes DNA at tænke, at vi har en forpligtelse til at give noget tilbage til samfundet - både lokalt og globalt. Så sent som i 2011 spurgte Haldor Topsøe mig på en køretur, om vi stadig var ude på skolerne, og om der var mere, vi kunne gøre for at give noget tilbage. Det var noget, der lå ham meget på sinde, siger Ole Stahl, som også er ansvarlig for Haldor Topsoes mange skolevirksomhedssamarbejder.

Haldor Topsøe selv døde senere samme år, 99 år gammel.

Læs også: Niras rådgivning lokker iværksættere til Allerød

Videnskab skal være så normalt som dans og svømning

Ole Stahl oplyser, at Haldor Topsoe i cirka 20 år har arbejdet og hjulpet med at få inspirere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab, teknologi og IT.

- Da vi startede, var vi ikke mange, der gjorde det. Siden da har det udviklet sig meget, og det er fantastisk - jo flere, des bedre. Det er spændende og givende, og det giver rigtig meget stolthed internt i Topsoe. Og så giver det os et godt netværk, siger Ole Stahl.

Aftalen med Haldor Topsoe er en af de første af sin slags i Videnskabsklubbens historie, men lignende aftaler med andre virksomheder er under opsejling, og fremtiden byder helt sikkert på meget mere i samme boldgade, siger Rikke Schmidt Kjærgaard.

- Vi har store ambitioner om at udbrede muligheden for at gå til videnskab i fritiden - og vi vil ikke bare ud til hele landet, vi vil ud til alle afkroge og til alle sociale lag. Det skal være lige så normalt at gå til videnskab som til dans, kor eller svømning, siger hun.

Læs også: Flere unge skal opdage erhvervsuddannelserne

Gigantisk opgave – ingen kan løfte alene

I den ambition har virksomhederne en vigtig rolle at spille, mener Mikkel Haarder, nytiltrådt chef for kompetencer og viden i Dansk Industri (DI).

- Det er ekstremt vigtigt for børn og unge at kunne se sammenhængen mellem de tekniske og naturvidenskabelige discipliner og teorier og de praktiske løsninger de bidrager til fx i forhold til den grønne omstilling. Derfor er det også ekstremt positivt at se virksomheder som Haldor Topsoe og mange andre engagere sig og åbne dørene for børn og unge, siger Mikkel Haarder.

Han påpeger desuden, at STEM-uddannelser baner vej for en bred vifte af spændende typer jobs.

- Det skal vi være meget bedre til at formidle til børn og unge, og vi er meget glade for det bidrag, Videnskabsklubben giver til den opgave, siger Mikkel Haarder.

Læs også: Årets lærling: Fra ungarbejder til sjakbajs

Vil du være med?

Rikke Schmidt Kjærgaard fra Videnskabsklubben takker for roserne.

- Vores tilgang har alle dage været at give børn og unge mulighed for at lege med naturvidenskab i et rum uden konkurrence, på deres egne præmisser og gennem hands-on forsøg og eksperimenter og derved lade dem opdage, at naturvidenskab rummer så mange facetter, indebærer oceaner af muligheder og sagtens kan være en vej for dem at gå, hvis de ønsker det, siger hun og fortsætter:

- Men vi ved godt, at det er en gigantisk opgave, som ingen kan løfte alene, og vi tager derfor altid imod allierede med lignende visioner med åbne arme. Sammen er vi stærkere og tættere på målet om at få engageret flere børn og unge i STEM.

Vil din virksomhed også være med til at sikre, at danske børn i hele landet kan gå til videnskab i fremtiden - og på den måde være med til at sikre fremtidens STEM-kompetencer?

Kontakt Videnskabsklubben (mail) for at høre mere om mulighederne.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mikkel Haarder

Mikkel Haarder

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3574
  • Mobil +45 2577 9161
  • E-mail miha@di.dk

Relateret indhold