I kølvandet på coronakrisen er det vigtigere end nogensinde at sikre nye investeringer i branchen. Desværre er det langt fra altid let at få adgang til kapital, siger Maria Krüger Torp, DI’s nye branchechef inden for turisme- og oplevelseserhvervet.

25.03.22 DIB Nyheder

Trængt turismeindustri skal hjælpes op i gear

Turisme- og oplevelseserhvervet skal i 2023 være tilbage i fuld styrke efter coronakrisen, mener DI, der har flere forslag, som kan hjælpe en af de hårdest ramte brancher i Danmark.

Coronakrisens mange perioder med restriktioner og nedlukninger trækker fortsat dybe spor i turisme- og oplevelseserhvervet i Danmark, hvor særligt manglen på udenlandske turister stadig gør ondt. Men i 2023 skal branchen være tilbage på fuld kraft.

Det er ambitionen for Maria Krüger Torp, DI’s nye branchechef inden for turisme- og oplevelseserhvervet. Hun tiltrådte 1. februar og kommer med stor erfaring og kendskab til branchen, politisk interessevaretagelse og strategisk kommunikation.

Investeringer skal sikres 

Et centralt greb for at nå langt er at sikre branchen nemmere adgang til finansiering, efter snart tre sæsoner der har tæret på reserverne hos mange.

– I kølvandet på coronakrisen er det vigtigere end nogensinde at sikre nye investeringer i branchen. Desværre er det langt fra altid let at få adgang til kapital. Derfor arbejder vi i DI Turisme og oplevelser på at sikre etableringen af fonden Dansk Turismekapital på 2 mia. kr. i regi af Vækstfonden. At virkeliggøre fonden vil være et tiltrængt signal til erhvervet, siger hun.

En DI-analyse viser, at hver anden virksomhed i branchen fik underskud i 2020, mens den samlede omsætning dykkede med over 40 mia. kr. I 2021 fortsatte presset på økonomien. Det har samlet sendt gælden i vejret før et 2022, hvor der trods genåbning er risiko for et stort fravær af internationale turister.

Får branchen ekstra finansielle muskler kan pengene blandt andet bruges til at styrke markedsføringen af Danmark som turistmål, at give tilskud til skoler og andres kulturbesøg samt hjælpe virksomhederne med innovation og digitalisering.

Læs også: Fem veje til at styrke turisme- og oplevelsesindustri

Forbedret konkurrenceevne

For hele industrien handler det om, at Danmark får verdens bedste turisme- og oplevelseserhverv, der også tiltrækker flere danske turister, pointerer Maria Krüger Torp.

– Konkurrenceevnen skal skærpes, så vi kan tiltrække flere udenlandske turister, sikre tilstrækkelig arbejdskraft og forbedre det indenlandske turisme- og kulturforbrug. Vi skal digitalisere, kommercialisere, forretningsudvikle og arbejde bæredygtigt. I Danmark skal vi være Nordens mest attraktive destination – både for indenlandske og udenlandske besøgende. Det er DI’s vision for erhvervet, siger hun.

Læs også: DI får ny chef for turisme- og oplevelsesøkonomi

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold