DI: Dobbelttrailere på danske veje vil gavne klimaet
En forsøgsordning med dobbelttrailere på det danske vejnet er vedtaget i Folketinget. De ekstra lange vogntog vil kunne spare 22.000 ton CO2, og vognmændene er klar, siger DI.
En forsøgsordning med dobbelttrailere bliver nu sat i gang i Danmark. Det sker på strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup. Det er et bredt flertal i Folketinget blevet enig om, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
De ekstra lange vogntog vil give mulighed for at fragte mere gods på vejene ad gangen og dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen med i alt 22.000 tons.
Forsøget skal dække strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup, og partierne er også enige om at undersøge muligheden for at forlænge strækningen til Malmø.
- Forsøget kommer til at foregå på omkring 300 kilometer af vejnettet. Det er et ganske lille forsøg, og vi havde håbet, at et større antal veje var kommet med. Det havde givet større klimagevinster, og det ville få flere vognmænd til at benytte de nye vogntog, siger Karsten Lauritzen branchedirektør i DI Transport.
Vognmænd er klar
Han fortæller desuden, at der længe har været et ønske i transportbranchen om at få mulighed for at køre med de ekstra lange lastbiler.
- Med de længere vogntog kan vi transportere langt mere gods på den samme lastbil – til gavn for klimaet. Vognmændene er klar til at komme i gang, så det er glædeligt, at transportministeren og forligskredsen har besluttet at sætte forsøget i gang, siger Karsten Lauritzen,
For at gennemføre forsøget skal der laves mindre ombygninger på vejnettet, således at det bliver trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade længere lastbiler køre på vejnettet.
Forsøgsordningen begynder, når den er blevet anmeldt til EU.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.