Benytter virksomheder sig af ’grønne’ påstande, som ”klimavenlig” eller ”miljørigtig” skal de kunne fremvises dokumentation for, at dette er korrekt.

Foto:Madeline Frida Fredslund Jacobsen
04.05.22 DIB Nyheder

Større bøder på vej – pas på faldgruber i markedsføringsloven

Fra den 28. maj vanker der bøder, der kan nå op i millionklassen, hvis virksomheder overtræder markedsføringsloven. Det gælder også for markedsføring af klimaforbedringer. Men det bør ikke afholde virksomheder fra at flashe deres indsats, mener DI, der tilbyder kursus, der leder dig uden om faldgruberne ved markedsføring af grønne tiltag.

Fra den 28. maj kan det blive væsentligt dyrere at overtræde markedsføringsloven.Folketinget har nemlig vedtaget en række ændringer af loven. Nogle af dem trådte i kraft 1. januar, mens resten træder i kraft den 28. maj.

- Reglerne er lavet for at beskytte forbrugerne, give dem bedre forudsætninger for at tage oplyste valg ved at have større tillid til virksomhedernes udsagn og at give myndighederne bedre håndhævelsesmuligheder. Det bakker vi op om. Desværre kan reglerne være svære for virksomhederne at finde rundt i. Samtidig er bødestørrelserne sat væsentligt op, så det nu kan koste alt fra 40.000 kr. til flere millioner at træde forkert afhængig af virksomhedens omsætningsstørrelse, forklarer Line Poulsen, chefkonsulent i DI.

Læs også: Kunderne vil have det hele: hybrid shopping, bæredygtighed og brands

Hjælp til grøn markedsføring indenfor reglerne

Et af de områder, hvor virksomheder kan komme i vanskeligheder efter de nye regler, er ved markedsføring af mindre miljøbelastende tiltag. Benytter virksomhederne sig af ’grønne’ påstande, som ”klimavenlig” eller ”miljørigtig” skal de kunne fremvises dokumentation for, at dette er korrekt, og den skal kunne dokumenteres af en uafhængig 3. part, hvis det bliver nødvendigt.

- Det vil faktisk give mange virksomheder, der har investeret i mere klima- og miljøvenlige produkter, en klar fordel, da netop de virksomheder kan tåle at blive underlagt et dokumentationskrav, siger Line Poulsen.

Derfor opfordrer hun alle virksomheder til at læse en ny kvikguide til grøn markedsføring, som Forbrugerombudsmanden har udgivet.

- Den er et godt redskab til at blive klogere på lovlig og troværdig ’grøn markedsføring’. Den præsenterer de markedsføringsretlige regler på en let tilgængelig måde og har mange konkrete eksempler på, hvad der ligger indenfor grænserne, når vi taler om ”lovlig” grøn markedsføring, siger Line Poulsen.

Læs også: Dansk eksport kan fjerne CO2 som to gange danskernes samlede udledning

Kom på kurser, så du undgår Greenwashing fælden

Er kvikguiden ikke udtømmende kan virksomheder deltage i kurser, som DI afholder om emnet. Sidste kursus før sommerferien afholdes den 17. og 18 maj.

- Gennem kurserne gør vi virksomheder klogere på blandt andet lovgivning, dokumentationskrav og CSR-rapporten som værktøj til sikker og lovlig markedsføring af grønne tiltag, siger Line Poulsen.

Hun påpeger, at mange virksomheder holder sig tilbage fra overhovedet at skilte med grønne tiltag af frygt for shitstorme eller bøder. Og det er den forkerte strategi, mener hun.

- Vælger man den strategi, mister man terræn til konkurrenterne, fordi kunderne efterspørger bæredygtighed og ansvarlighed. Derfor er det nødvendigt at kunne kommunikere troværdigt, retvisende og tillidsvækkende. På kurset fortæller kommunikationseksperter og jurister, hvordan det kan gøres med udgangspunkt i anerkendte kommunikationsprincipper og efter reglerne i markedsføringsloven, siger Line Poulsen.


Læs også: "Jeg frygter ganske enkelt at blive klasket op på væggen for at love noget, jeg ikke kan dokumentere" 

Følg klima hos DI

Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.

Læs mere om klimapartnerskaberne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Line Poulsen

Line Poulsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4837
  • Mobil +45 3016 6521
  • E-mail lpou@di.dk

Relateret indhold