Peter Foss, bestyrelsesformand for FOSS, var blandt dem, der mødte premierminister Shri Narendra Modi, da han i selskab med en erhvervsdelegation besøgte Industriens Hus og talte med 16 danske virksomheder. Her interviews han af indiske medier.

Foto: Lars Erik Andreasen
11.05.22 DIB Nyheder

Danske virksomheder har nået millioner af indere

Indiske medier viste stærk interesse for danske virksomheder under premierminister Modis besøg i Industriens Hus. Blandt andre virksomheden FOSS, hvis måleudstyr behandler 80 procent af landets industrialiserede mælkeproduktion. De ser frem til massiv vækst på det indiske marked.

Indien er med en årlig produktion på 200 milliarder liter mælk verdens største mejerination. Men da det meste mælk går direkte fra ko til forbrug, er det ”kun” cirka en fjerdedel af mælken – ca 50 milliarder liter - der bliver behandlet industrielt.

Det tal skal fordobles inden år 2025, hvis det står til den nuværende indiske regering med premierminister Shri Narendra Modi i spidsen.

- Vores udstyr måler på 80 procent af den nuværende indiske industrialiserede mejeriproduktion, som er 35 gange større end Danmarks. Så hvis produktionen bliver fordoblet, og vi formår at fastholde vores markedsandel, ser vi ind i en massiv vækst alene på området for mælkeanalyse, siger Benjamin Rugholm, pressechef hos FOSS.

Hans bestyrelsesformand, Peter Foss, var blandt dem, der mødte premierminister Shri Narendra Modi, da han i selskab med en erhvervsdelegation besøgte Industriens Hus og talte med 16 danske virksomheder.

- Det besøg, og ikke mindst muligheden for at få taget billede sammen med Modi, er guld værd for en virksomhed som vores. Det betyder utrolig meget for vores troværdighed i Indien, og vi har allerede fået rigtig meget indisk opmærksomhed ud af det, siger Benjamin Rugholm.

Læs også: Modi i DI: Danmark har evnerne – Indien har størrelsen

Egne og eksterne kanaler får millionvisninger

Opmærksomheden kommer både via selskabets egne kanaler, hvor billedet af Peter Foss og Modi er delt via corporate kanaler og via salgskonsulenter og medarbejdere i landet.

- Vi har cirka 150 medarbejdere i Indien, der arbejder med salg og service. For dem er det guld værd at kunne fremvise kontakter til landets regering, siger Benjamin Rugholm.

Men opmærksomheden er ikke kun kommet fra egne medier. Ved mødet i DI talte flere indiske medier med FOSS og andre af de deltagende virksomheder. Ligesom premierminister Modis egne kanaler viste tv-interview med virksomhederne.

FOSS har lavet en oversigt over nogle af de indiske medier, der har lavet interview med danske virksomheder.

De tæller:

All India Radio (AIR) og deres NewsOnAir app, som har over 20 millioner lyttere hver måned.

Hindustan Times,  som har 64 millioner unikke besøgende pr. måned (med over 400 millioner sideindlæsninger).

The Economic Times, Indiens største business mediehus

CNN NEWS18, en af Indiens ledende TV- og sendenetværk og CNN International

Samt premierminister Modi’s sociale medier
https://www.youtube.com/watch?v=bbzEuLc5OZ4&ab_channel=NarendraModi

https://veblr.com/watch/311a9d9c7834ca/this-is-what-peter-foss-had-to-say-after-meeting-pm-modi-a

- Det er jo næppe alle sammen potentielle kunder for FOSS, der har set indslagene. Men det er utrolig værdifuldt for os at kunne henvise til omtale af denne type. Ikke mindst dem, der er bragt på Modis egne kanaler, siger Benjamin Rugholm.

Læs også: DI Vand indgår vigtig aftale med førende indisk virksomhed

Bæredygtighed betaler sig  

Udover markedet for Indiens mejerisektor, leverer FOSS også analyseløsninger til blandt andet korn, ris, bønner, foder og andre sektorer indenfor fødevareindustrien i Indien.

Derfor er det særligt opmuntrende for virksomheden, at Modi har ry for at have en særlig kærlighed for landbrugsindustrien.

- Vi har haft et særligt projekt i Indien, hvor vi har udviklet et helt specielt instrument, FOSS MilkoScreen, der på baggrund af én lille prøve og et tryk på en knap er i stand til at screene for forfalsket mælk på under et minut. Det er FOSS’ instrument det eneste udenfor et laboratorium, som er i stand til at gøre. Det sikrer højkvalitet og fødevaresikkerhed. Og så hjælper det mælkeproducenterne med at undgå at blive snydt af mellemmænd. Det projekt har haft Modi’s positive opmærksomhed, siger Benjamin Rugholm.

Han oplyser, at coronasituationen i Indien i de sidste par år har sat en bremse på den udvikling mod bæredygtig fødevareproduktion, som landet har ambitioner om at føre ud i livet.

- Så meget hurtigere forventer vi, at udviklingen vil gå i de kommende år, hvor vi forventer tocifret vækst, og vi oplever også, at investeringslysten er der. Vores produkter mindsker risikoen for menneskelige fejl, speeder processerne op og skaber mindre spild. Det er altså bæredygtige investeringer, der hurtigt betaler sig hjem, og det er jo win-win for både producenterne og for klimaet.

Læs også: DI udvider i Indien for at hjælpe flere virksomheder

Fakta

FOSS i Indien

Vækst i Indien: FOSS’ omsætning i Indien er vækstet med over 60% fra 2017-2022

Ansatte: ca. 150

FOSS i Danmark

Udvikling og produktion af måleudstyr til fødevarevirksomheder

Omsætning: 2,3 mia. kr.

Ansatte: 1.700 (+ datterselskaber i Danmark og Ungarn)

FOSS er på vej med en ny produktionsfacilitet i Danmark. Bygningen vil få en størrelse på ca. 20.000 kvadratmeter på en mindst 15 hektar stor grund, der levner plads til udvidelser samt etablering af jordvarme, solceller og andre grønne energiformer.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Bente Toftkær

Bente Toftkær

Director, DI India office

  • Direkte +45 3377 3831
  • Mobil +45 2946 7169
  • E-mail bet@di.dk

Relateret indhold