Over 100 events blev afviklet ved DI's Circular City Week i New York. Der var deltagere fra store og små virksomheder, offentlige institutioner, NGO’er og civilsamfundet.

16.05.22 DIB Nyheder

DI åbner dørene til USA’s største festival for cirkulær økonomi

For fjerde år i træk samler DI mere end 10.000 mennesker og 200 organisationer til USA’s største festival for cirkulær økonomi, Circular City Week, i New York. Rambøll og Lego var blandt deltagerne, der er med til at bygge et mere bæredygtigt USA.

I dag bor omkring 55 procent af verdens befolkning i byer. Og de står samlet for cirka 75 procent af det globale forbrug. Urbanisering har store konsekvenser for både klima og miljø, og hvis vi skal afværge både klimakrise og forsyningskrise, skal vi smide vores forbrugskultur ud og i stedet investere i mere cirkulær økonomi.

Det var budskabet ved årets Circular City Week, der fandt sted i den første uge i maj i New York. I den amerikanske storby var der over 100 events, som mere end 10.000 mennesker deltog i. Der var deltagere fra store og små virksomheder, offentlige institutioner, NGO’er og civilsamfundet. Alle var samlet for at diskutere, hvordan USA – og resten af verden – kan sætte turbo på den grønne omstilling ved at leve og arbejde mere cirkulært.  

- Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling lokalt og globalt, skal vi forbruge og producere mindre og klogere, og vi skal samtidig finde nye måder at genanvende jordens ressourcer. De forsyningsudfordringer, vi står over for, kræver innovative løsninger. De findes bedst i fællesskab på tværs af sektorer, og det er netop det, der er formålet med Circular City Week. Vi inviterer til den største cirkulære festival i USA, så vi kan lære og inspirere hinanden til forandring, siger Kinga Szabo Christensen, direktør i Dansk Industri.

Massiv CO2-gevinst i udsigt

En analyse fra Circularity Gap Reporting Initiative (CGRi) anslår, at cirkulær økonomi kan reducere den globale CO2-udledning med 39 procent. Men det kræver, at flere virksomheder begynder at tænke cirkulært i produktion og anvendelse af materialer. Og at borgere bliver bedre til at genbruge i stedet for at forbruge.

- I Danmark og resten af Norden sorterer vi vores affald, vi afleverer vores dåser og flasker i pantautomaten og vi prøver hele tiden at optimere vores hverdag i en så bæredygtig retning som muligt. I mere end 10 år har DI haft kontorer i USA, og i den periode er der sket utroligt meget. Bæredygtighed er en global trend, der har taget fart i New York, og vi skal bruge momentum til at udbrede budskabet til resten af USA, siger Kinga Szabo Christensen.

Læs også: Danske virksomheder vil have del i USA’s grønne byggeboom

New York er lidt first mover på den grønne agenda i USA og der er en stor interesse generelt for at få implementeret cirkulære økonomiske initiativer. Torben Kulasingam, ingeniør hos Rambøll

Cirkulær økonomi er en leg

En af de danske virksomheder, der deltog i Circular City Week, og som i stor erfaring med cirkulære modeller for både produktion og forretning, er den danske legetøjsgigant LEGO. Ifølge Louise Smith, senior manager med ansvar for miljøpolitik, handler det både om, hvad man kan gøre selv som virksomhed, men også hvordan man som virksomhed kan være en del af en større udvikling ved at samarbejde med beslutningstagere og lære den næste generation af forbrugere, hvad bæredygtighed betyder.

- I LEGO Koncernen er vi fokuserede på at udforske nye materialer, heriblandt genanvendt plastik som vi eksempelvis bruger i vores protype LEGO klods fremstillet af rPET. Et andet fokusområde for os er, hvordan vi kan bidrage til, at vores klodser bliver brugt i længere tid. Derudover arbejder vi med børn og deres forståelse af cirkulær økonomi, så vi kan udvikle fremtidens pionere inden for cirkulær økonomi, siger Louise Smith.

- Der kan være forskellige regler og definitioner af cirkulær økonomi i forskellige lande, hvilket kan være en udfordring for internationale virksomheder som LEGO Koncernen. Derfor er det vigtigt, at erhvervslivet, NGO’er og andre stakeholders, kan samarbejde med beslutningstagere, så vi er sikre på, at policy muliggør cirkulær økonomi i stedet for at spænde ben for innovation, siger Louise Smith.  

Bæredygtighed i New Yorks byggesten

Det er ikke kun LEGO, der bygger bæredygtige klodser. Det gør Rambøll også i deres arbejde med at gøre byggeklodserne i New Yorks bygningsmasse bæredygtig.

- New York er lidt first mover på den grønne agenda i USA og der er en stor interesse generelt for at få implementeret cirkulære økonomiske initiativer. Dét, Circular City Week kan, er, at få spredt budskabet om gevinsterne ved cirkulær økonomi blandt andet i byggebranchen, hvor der er mange spændende muligheder, siger Torben Kulasingam, ingeniør hos Rambøll.

Da Rambøll deltog i Circular City Week i 2019, etablerede virksomheden et partnerskab til New York University, Center for Global Affairs, der uddanner fremtidens konsulenter indenfor bl.a. energi, digitalisering og cirkulær økonomi i USA. Partnerskabet har været med til at klæde de studerende på til fremtidens opgaver indenfor bæredygtig omstilling. Samtidig har Rambøll fået et dybdegående analytisk indblik i flere forskellige problematikker og tendenser indenfor bl.a. mobilitet og cirkulær økonomi i USA.

- Vi har set, hvordan branchen er vokset og blevet mere ’oplyste’. For tre år siden diskuterede vi, hvad definitionen på cirkulær økonomi i byggeriet var og hvad bæredygtighed er. Nu er vi der, hvor vi næsten har en fælles terminologi og differentiere mellem de mange principper, som understøtter den cirkulære omstilling, og som har været god for debatten om blandt andet lovgivning, siger Torben Kulasingam.

- Jeg håber, at når vi Circular City Week løber af stablen i 2030, så er det med deltagere fra hele verden, der kan sige ”we did it”. Der er ingen tvivl om, at cirkulær økonomi rummer et enormt potentiale, siger Kinga Szabo Christensen.   

Læs også: COWI: Nu kommer der tryk på den grønne omstilling i USA

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louis Funder

Louis Funder

General Manager, US

  • Direkte +45 3377 3784
  • Mobil +12028132276
  • E-mail lfk@di.dk

Relateret indhold