"På lidt længere sigt vil indenrigsflyene flyve på bæredygtige brændstoffer. Så inden længe kommer vi til at lave analysen om igen," siger Karsten Lauritzen, direktør i Dansk Luftfart, der er en del af DI Transport.

15.06.22 DIB Nyheder

Fly er det mest klimavenlige valg, når du tager til Folkemødet

Man udleder væsentligt mindre CO2 ved at flyve til Rønne, end hvis man kører i bil eller tog til Ystad og tager hurtigfærgen til Rønne, viser ny analyse.

Hvis du skal fra København til Bornholm – for eksempel for at deltage i Folkemødet – er det mest klimavenligt at rejse med fly. En analyse, som Niras har lavet for Brancheforeningen Dansk Luftfart, viser, at der udledes væsentligt mindre CO2, hvis man flyver til Rønne, end hvis man kører i bil eller tog til Ystad og tager hurtigfærgen til Rønne.

I analysen er der som et eksempel på en hel rejse regnet på en tur fra Bagsværd nord for København til Rønne på Bornholm. Hvis man kører i bil til lufthavnen og tager flyet til Bornholm, udleder man 24-39 kg CO2 -  alt efter bil og flytype. Samme tur i bil og færge udleder 47-58 kg CO2 alt efter, om du kører med el- eller benzinbil. Med kombinationen af eltog og færge udleder man 46 kg CO2 pr. passager.

Det er hurtigfærgen fra Ystad til Rønne, som trækker ned i klimaregnskabet, så den ender med at blive til flyets fordel.

- Det er helt sikkert overraskende for mange, men tingene er nogen gange mere nuancerede, end man tror. Indenrigsfly er i nogle tilfælde det mest klimavenlige valg, og så kommer man oven i købet hurtigere frem, siger Karsten Lauritzen, direktør i Dansk Luftfart, der er en del af DI Transport.

Læs hele analysen: Luftfart og Klima

Grønnere rejser på vej

Der er en lang række forudsætninger i beregningerne. For eksempel er der regnet med et gennemsnit på  1,3 personer i bilerne – et gennemsnit som DTU også bruger i deres transportvaneundersøgelse. Der er taget højde for, hvor mange passagerer der i gennemsnit er ombord på fly og færger. Og det er med i beregningerne, at nogle flytyper bruger mere brændstof end andre.

- Vi påstår ikke, at det altid vil være det mest klimavenlige at tage flyet. Hvis man fylder bilen helt op med passagerer eller cykler på noget af distancen, kan balancen blive rykket. Men som udgangspunkt er indenrigsflyvning ikke så dårligt for klimaet, som mange tror, siger Karsten Lauritzen.

Det går i øjeblikket stærkt med udviklingen af alternative drivmidler til luftfarten i form af grønne brændstoffer, og der er både dansk og europæisk lovgivning på vej, der vil reducere flyets CO2-aftryk mærkbart.

Niras har også analyseret en rejse fra Bagsværd til Aalborg. Togrejsen er det mest klimavenlige, men flyrejsen er meget tæt på. Også her er en rejse med benzin eller dieselbil og hurtigfærge markant dårligere for klimaet.

Hvis rejsen går til Aarhus er der lidt større forskel på tog og fly – til togets fordel.

- I de kommende år vil der ske store forandringer. Flere vil køre i elbil, og inden for en kort årrække vil de gamle dieseltog blive skiftet ud med nye eltog. På lidt længere sigt vil indenrigsflyene flyve på bæredygtige brændstoffer. Så inden længe kommer vi til at lave analysen om igen. Imens kan vi glæde os over, at det bliver mere og mere klimavenligt at rejse mellem landsdelene, siger Karsten Lauritzen.

Læs også: DI: Folkemøde giver unik mulighed for at varetage medlemmers interesser

Følg klima hos DI

Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.

Læs mere om klimapartnerskaberne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Claus Kaae-Nielsen
Skrevet af:

Claus Kaae-Nielsen

Per Henriksen

Per Henriksen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4672
  • Mobil +45 4041 3701
  • E-mail pehe@di.dk

Relateret indhold