Royal Arena er oppe i gear efter coronakrisen, fortæller adm. direktør Dan Hammer. Han var nødt til at afskedige halvdelen af de fastansatte under krisen og er taknemmelig får den økonomiske kompensation under tvangsnedlukningen.

Foto: Thomas  Arnbo
13.06.22 DIB Nyheder

Direktør efterlyser offensiv for flere storbyturister

Andre lande opruster markedsføringen af deres hovedstæder efter coronakrisen. Det kan koste Danmark storbyturister, hvis ikke vi rykker også, frygter Dan Hammer, adm. direktør for Royal Arena.

København har alt det, velbetalende storbyturister efterspørger – men mangler markedsføring og flyruter post corona, siger formanden for DI Turisme og oplevelser. I Dan Hammers egen butik Royal Arena er der udsigt til rekordår.

– Der foregår en meget hård kamp om meget færre turister lige nu, siger han om situationen i landets hovedstad her på tærsklen til sommersæsonen 2022 post corona.

Han er bekymret for, hvordan København vil klare sig. Årsagen er, at konkurrerende destinationer opruster økonomisk. Eksempelvis bruger Sverige, Holland og Tyskland store offentlige beløb på at markedsføre Stockholm, Amsterdam og Berlin på nærmarkederne for på den måde hurtigt at genoprette storbyturismen, der stort set forsvandt under coronakrisen.

– De andre lande ved, at der skal penge til. Hvis København skal klare sig, er der brug for massiv markedsføring – og på længere sigt flere flyruter, hvis vi skal vinde kampen om storbyturisterne, siger Dan Hammer.

Flest turister for markedsføringskronerne

Arena-direktøren forklarer, at markedsføring, flyruter og turister er hinandens forudsætninger.

– Hvis København bliver markedsført mere, får flyselskaberne en øget tro på, at passagererne kommer – og genoptager nogle af de flyruter, der lukkede under coronakrisen.

Når Dan Hammer fokuserer skarpt på flere turister til hovedstaden, handler det også om nationaløkonomi. Det batter mere i statskassen med storbyturister end med andre turister.

– De allerhøjest betalende turister kommer til Danmark fra Kina, Japan og USA. De besøger primært København, og de flyver ind. Vi får mest for kronerne til turistmarkedsføring, når København er trækdyret, siger han.

Læs også: Fem veje til at styrke turisme- og oplevelsesindustri

København har alt det, moderne storbyturister efterspørger. Og byen er gearet til besøg. Hoteller, restauranter og oplevelserne er der – vi er klar. Vi mangler ”bare”, at turisterne genopdager os og kommer på besøg. Dan Hammer, adm. direktør, Royal Arena

København har det hele

Og det burde – ifølge Dan Hammer – være en smal sag, for landets hovedstad har alt det, de velbetalende storbygæster efterspørger:

Afslappet holdning, tillidsfuld måde at være sammen på, grøn omstilling, økologi og toprestauranter, vellykkede håndtering af corona og et højt niveau af tryghed samt ”styr på tingene”.

– København har alt det, moderne storbyturister efterspørger. Og byen er gearet til besøg. Hoteller, restauranter og oplevelserne er der – vi er klar. Vi mangler ”bare”, at turisterne genopdager os og kommer på besøg, siger Dan Hammer.

Selv i ølboden

Royal Arena er også klar. Efter nogle svære år, hvor multiarenaen var den første virksomhed, der blev ramt af nedlukningen i 2020, og en af de sidste, der fik lov at åbne helt i marts 2022, har han nu corona mest i bakspejlet.

– Jeg måtte opsige halvdelen af de fastansatte medarbejdere. Som alle ledere ved, gør det ondt. Vi er taknemmelige for, at vi fik økonomisk kompensation under tvangsnedlukningen, men det er virkelig rart, at vi nu igen kan tjene vores egne penge, siger Royal Arenas adm. direktør.

En af eftervirkningerne, som Dan Hammer deler med andre erhvervsledere i turistbranchen, er udfordringen med at tiltrække nok timelønnet arbejdskraft.

I Royal Arena arbejder deltidsmedarbejderne Royal Rebels med at betjene de 700.000 gæster, der lægger vejen forbi et musik-, sports- eller tv-event i arenaen på et normalt år.

– Vi har så svært ved at skaffe medarbejdere, at jeg selv har stået i ølboden til de seneste fire arrangementer. Det gør jeg gerne, men det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt i længden, siger han.

A-listen

Et kig i krystalkuglen afslører, at et virkelig godt næste år er på vej i Royal Arena.

– De features, der gør København til en potentiel magnet for storbyturister – koblet med dygtige danske koncertarrangører og Royal Arenas status som et godt venue for live entertainment – gør, at vi er på vej til at cementere vores position på A-listen for steder, de største bands meget gerne vil besøge, siger han.

Royal Arena danner også rammerne om DI Topmødet 27. september 2022. Dan Hammer går så vidt som til at sige, at 2023 tegner til at blive historisk godt – måske lige frem det bedste år siden åbningen i 2017.

– Mange musikarrangementer er udskudt eller flyttet, og nye tager tid at planlægge. Men nu er de store bands på vej på tour – og Royal Arena er på tour­kortet. Det er jeg virkelig stolt af, siger han. 

Læs også: Trængt turismeindustri skal hjælpes op i gear

DI MENER

Events og kongresser kan bygge turismen op igen

  • I Danmark kan vi så småt se corona i bakspejlet, men der venter fortsat et langt sejt træk for at få turisme- og oplevelseserhvervet helt op i omdrejninger igen. Nogle steder i landet er interessen eksploderet, andre steder er der endnu langt imellem gæsterne. Derfor skal der investeres ekstraordinært og strategisk.
  • De største kongresser og sport- og kulturevents tiltrækker mange gæster, der skaber positiv aktivitet hos attraktioner, hoteller, restauranter og i transportsektoren. En særlig indsats for at tiltrække events og kongresser kommer mange gange igen, og disse arrangementer bidrager ydermere til den helt afgørende branding af Danmark.
  • Denne investering vil gavne hele landet og genaktivere event- og erhvervsturismen. Aktiviteterne vil være spredt ud over alle landsdele, og gæsterne vil sætte gang i hjulene igen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold