Prisvinder: Sådan skaber vi job til dem, der ikke trives i traditionelle ansættelser
Hver tredje medarbejder i Weply har enten et fysisk eller et psykisk handicap. Jeg kunne godt tænke mig at dele min historie, for at inspirere andre virksomhedsledere i mindre virksomheder til også at gøre en forskel, skriver Søren Gøtterup-Tang, CEO & Co-founder, der netop har vundet en Danish Diversity Award.
Weply er en dansk scale-up, der i bund og grund er en softwarevirksomhed, men som har en helt særlig hjertesag. Jeg kunne godt tænke mig at dele min historie, for at inspirere andre virksomhedsledere i mindre virksomheder til også at gøre en forskel.
Vi har bygget en forretningsmodel, der sikrer, at i takt med, at vi vokser os større, skaber vi flere jobs til mennesker, der ikke trives i traditionelle ansættelser.
- I dag er 30% af Weplys medarbejdere mennesker med enten et fysisk eller psykisk handicap.
- Vi tilbyder fleksible arbejdspladser, hvor de kan arbejde i det antal timer de kan og uafhængigt af lokation.
- Vi bidrager til verdensmål 8 ved at give anstændige jobs til en ellers ekskluderet gruppe. Det skaber økonomisk vækst for de enkelte borgere, men også for samfundet, som sparer ca. 250.000 kr. hver gang et menneske med handicap kommer i beskæftigelse.
- Weply arbejder også med verdensmål 10 ved at kæmpe for mindre ulighed på arbejdsmarkedet gennem fleksible ansættelser, der gør, at der også er plads til dem, som ikke trives i traditionelle ansættelser.
Læs også: Her er Danmarks bedste diversitetsforkæmpere
Vi arbejder med chatkonsulenter i fleksjob
Vores chatkonsulenter, som er ansat i en fleksjobansættelse, er både meget ens, men også vidt forskellige. Fællesnævneren for dem alle er, at de er kompetente og sultne efter at bidrage med deres kompetencer i et job, som er tilpasset dem.
Deres baggrund og historie, samt hvorfor de ikke kan varetage traditionelle jobs er til gengæld meget forskellige.
Nogle har været ledige i adskillige år pga. deres handicap, en har været ledig i 21 år, før han startede med at chatte hos Weply. En anden har haft et helt normalt arbejdsliv, men efter flere påkørsler som lokofører, gik hun ned PTSD, og har i dag brug for at kunne udføre sit arbejde hjemmefra. Andre har sklerose, leddegigt, angst eller er født med nedsat mobilitet.
Læs også: DI-værktøj hjælper dig med at sætte turbo på diversitet
Arbejd dér, hvor du har lyst
Vi står overfor et arbejdsmarked, der strukturelt ikke rummer alles behov for at kunne varetage et arbejde. Nogle kan af fysiske eller psykiske årsager ikke forlade deres eget hjem, hvorfor det er nødvendigt for dem at kunne arbejde hjemmefra.
Som chatkonsulent hos Weply kan man udføre sit arbejde fra der, hvor man har lyst til. De skal blot logge ind på sin computer, og så er de i gang med arbejdsdagen. På den måde kan den enkelte bidrage med det, som personen har mulighed for, samtidig med at kunne passe på sig selv. Det forebygger både fysisk og psykisk nedslidning.
Læs også: Diversitet er centralt for forretningen
Tilrettelægger efter behov
Vi tilrettelægger alle fleksjobansættelser efter den enkeltes behov. Chatkonsulenterne får en kontaktperson hos Weply, som løbende er i kontakt med dem og sikrer, at den enkelte har en vagtplan, der tilgodeser deres behov og får den sparring, som de har brug for. Vi laver løbende vagtplanlægning, så vi altid sikrer, at der er chatkonsulenter klar til at håndtere chats på vores kunders vegne.
Selvom chatkonsulenterne ikke er fysisk tilknyttet til arbejdspladsen, kommer de fysisk ind på kontoret til sociale arrangementer og workshops, hvor vi tilegner dem ny viden og nye kompetencer inden for kommunikation gennem digitale medier.
Vi er konstant bevidste om, at folk med et handicap kan have behov for at gå ned eller op i timeantal og effektivitet. Derfor tilbyder vi en høj fleksibilitet, som gør, at chatkonsulenterne kan beholde deres tilknytning til virksomheden, hvilket vi kan se ift. hvor lang til vi fastholder chatkonsulenter.
Læs også: Diversitet er at gøre sig ”blind” – og hyre den bedste
Vil ansætte 500 med handicap inden 2030
Med denne strategi får vi kompetent arbejdskraft, der er topmotiveret til at komme i gang med at arbejde.
Vores chatkonsulenter udgør halvdelen af den service, som vi sælger, så vores arbejde med social impact er altafgørende for vores forretning. Vores arbejde med verdensmålene gør også, at vi tiltrækker ligesindede kandidater til vores andre afdelinger. På den måde kan vi vokse os større med ansatte, der kæmper for samme sag, og dermed lave en endnu større indsats for at skabe reel ligestilling på arbejdsmarkedet.
Generelt har vi hos Weply en lav turnover af medarbejdere, hvilket vi bilder os ind er pga. vores higher purpose. Det giver os bl.a. en økonomisk stabilitet, der gør det muligt at nå vores mål om at ansætte 500 mennesker med handicap inden 2030.
Ønsker nogen at kontakte os om erfaringerne, er de mere end velkomne.
Torsdag den 23. juni stiller DI skarpt på bias og diversitet i LEDER:BOX. Det livestreames og det er gratis for alle at se med.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.