Direktør og ejer Holger Ross Lauritsens store passion for at cykle løfter sundheden i virksomheden og blandt byens skolebørn. Han deltager derfor på Folkemødet på Bornholm i DI's arrangement "Erhvervslivet i den gule førertrøje". Læs mere her di.dk/folkemodet

Foto: Christer Holte
03.06.22 DIB Nyheder

Tankvognsdirektøren får flere op på cyklen

Cykling er ejerleder Holger Ross Lauritzens helt store passion til gavn for sundhed og klima. Så stor, at han belønner cyklende medarbejdere og lokale skolebørn.

Sidste år fik VM Tarm A/S Transportministeriets nye pris Årets Cyklistinitiativpris. Tankvognsproducenten i Vestjylland lykkedes med at få medarbejderne i sadlen ved at udlove en kontant præmie på 2.000 kr. til dem, der ville cykle på job.

– Vi har haft landevejs- og mountainbikecykelhold på fabrikken i mange år. Men i forbindelse med vores arbejde med FN’s bæredygtighedsmål opdagede jeg, at vi kunne fremme både bæredygtighed og medarbejdernes sundhed ved at sætte en bonus på højkant, siger adm. direktør Holger Ross Lauritsen.

Han er tredje generations ejerleder for de i alt 270 medarbejdere og den årlige produktion af 300 tankvogne til blandt andet mælk, gylle, kemikalier og øl. Og meget optaget af at lokke flere på cyklen.

Konkurrence skal der til

De 36 medarbejdere, der i VM Tarms 2021 regnskabsår cyklede flere end 100 gange eller minimum 300 km til arbejde, nåede op på i alt 36.000 kørte kilometer.

Her – cirka halvvejs i det nuværende regnskabsår – er der cyklet 15.700 km til fabrikken i Tarm. Holger Ross Lauritsen fortæller, at mange af medarbejderne pendler relativt langt fra blandt andet Ølgod eller Herning. Og at konkurrenceelementet er stærkt.

– Hver uge offentliggør vi en ugeoversigt over de 10 personer med flest kørte kilometer. Måske er det fordi, vi er så mange mænd her, men jeg kan se, at den interne konkurrence virker stærkt motiverende. Også på mig, der lige nu er på en 7. plads med 759 kørte kilometer – men kun har 2 km op til nummer 6, siger han.

Nu også på skolen

I år er det også lykkedes VM Tarms adm. direktør at lokke byens skoleelever i sadlen – med udsigten til en cykelbonus. 20 kr. pr. dag pr. elev eller lærer, der cyklede til skole i maj, har Holger Ross Lauritsen doneret. Kommunen fordobler beløbet, og pengene skal gå til en ny forhindringsbane på skolens legeplads.

– Jeg er selv opvokset med at bruge cyklen som transportmiddel. Det vil jeg rigtig gerne give videre. For får du ikke cyklet som barn, får du heller ikke cyklet som voksen, siger han.

Holger Ross Lauritsen fortæller, at skolen desuden sørger for, at der også kommer permanente cykelværksteder i forbindelse med projektet. Og at det også ligger ham på sinde.

– Værksteder kan give noget selvtillid til de ikke-boglige, dem der måske ikke klarer sig så godt i skolen lige nu. Dem har vi mange af på fabrikken, og de er vanvittig dygtige, så det bakker vi også meget gerne op om, siger han.

Læs også: 2.000 kroner i bonus - Nu kappes medarbejderne om at cykle mest

Hver uge offentliggør vi en ugeoversigt over de 10 personer med flest kørte kilometer. Måske er det fordi, vi er så mange mænd her, men jeg kan se, at den interne konkurrence virker stærkt motiverende. Holger Ross Lauritsen, ejerleder, VM Tarm

CYKELINITIATIV: VM Tarm støttede lokale skolebørn med 20 kr. pr. dag pr. elev eller lærer, der cyklede til skole i maj. Kommunen fordobler beløbet, der skal gå til en ny forhindringsbane på skolens legeplads. Her præsenterer adm. direktør Holger Ross Lauritsen initiativet sammen med skolens afdelingsleder Sune Post.

Foto: Foto: Christer Holte

Cykler til Folkemøde og DI-debat

VM Tarms ejerleder bliver lidt fåmælt, når man spørger, om han er en ildsjæl.

– Måske lidt, er svaret efter en kort tænkepause.

Holger Ross Lauritsen mener, at har man evnerne, har man pligten. Og når der er overskud, både på fabrikkens drift og hos ham selv, er der en forpligtelse til at give noget videre. Udover at motivere medarbejdere og skoleelever, forsøger han også at påvirke politikere og inspirere andre erhvervsledere til at fremme cykling.

Blandt andet på årets Folkemøde, hvor han i øvrigt cykler rundt.

– Der er helt sikkert ikke brug for flere biler på Bornholm under Folkemødet. Og når transportministeren og jeg skal tale om at fremme cykling til arbejdspladsen, giver det jo god mening, forklarer han.

Se DI's Folkemødeprogram, hvor VM Tarms direktør deltager i "Erhvervslivet i den gule førertrøje"

Utrolig meget sundhed og CO2 for pengene

Generelt synes Holger Ross Lauritsen, at der er alt for lidt fokus på, hvor stærkt et klima- og sundhedsfremmende værktøj cykling er. Han peger på Cyklistforbundets udregning af, at en tredobling af cyklisme vil skaffe Danmark samme CO2-reduktion, som en million elbiler vil levere.

– Jeg synes, cyklen er undervurderet rent politisk i forhold til for eksempel elbiler, når man tænker på, hvor meget bedre cykling er. Næsten alle har jo allerede en cykel, og med mere cykling kan vi både forbedre folkesundheden og mindske trængslen, siger VM Tarms adm. direktør.

Holger Ross Lauritsen forstår ikke helt den tilsyneladende politiske berøringsangst over for at favorisere cyklisme i befordringsfradraget. Eller i det mindste gøre hans cykelbonus til medarbejderne skattefri.

– Sidste år kostede det VM Tarm 72.000 kr. at få 36 personer til at cykle på job det meste af et år. I år deltager endnu flere, og de cykler endnu længere. Måske fordi det er andet år, måske på grund af benzinpriserne. Uanset hvad får vi virkelig meget sundhed og sparet CO2 for de penge. Det kunne jeg godt ønske mig, at flere erhvervsledere og politikere fik øjnene op for, siger han.

Privat har Holger Ross Lauritsen en – ifølge ham selv – udmærket cykel, der ikke er en kulfiberracer eller lignende. Han cykler til job og med familien i ferierne, men er ellers motionsløber og ser ikke Tour de France. 

DI Mener

Køb en elcykel frem for bil nr. 2

• Når en ejerleder går foran med sund dagsorden, er effekten og gevinsten stor. Det styrker fællesskabet på
virksomheden og i lokalsamfundet, når man som VM Tarm inddrager byens skole.

• Desværre taber cyklen generelt terræn i forhold til bilen. Cyklisme gavner ellers sundhed og den den grønne omstilling, hvor mange med fordel kan vælge at købe en el-cykel frem for hustandens bil nr. to.

• Politisk bør cyklisme understøttes med et fradrag som ikke er koblet på et transportmiddel. Det vil gavne privatøkonomien, for en elcykel er alt andet lige noget billigere end en bil.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold