- Når 43 pct. af alt online salg i Spanien sker via blot fem store markedspladser, så er det vigtigt, at danske virksomhederne tager det i betragtning, når de lægger deres kanalstrategi, siger Lars Hoffmann fra Trade Council i Spanien. 

31.08.22 DIB Nyheder

25 millioner spanske e-forbrugere venter på din virksomhed

Spanske forbrugere og virksomheder handler i stigende grad online. Det skaber muligheder for at bringe danske erfaringer med webshops i spil. DI og the Trade Council i Spanien hjælper dig med at få gang i e-eksporten og realisere vækstpotentialet på det spanske marked.

Med 47 millioner indbyggere og et aktivt erhvervsliv er Spanien EU’s fjerdestørste økonomi. Dette ikke mindst takket være Spaniens cirka 25 millioner aktive e-handels forbrugere.

Spanierne handler online i stor stil, og tendensen er kun blevet styrket efter coronakrisen, der tvang spanierne til at holde sig inden døre og butikkerne til at holde lukket.

De største produktkategorier – målt ved andelen af online-køb inden for de seneste 12 måneder:

  • Tekstil og mode (56 pct.)
  • Teknologi og kommunikation (56 pct.)
  • Fødevarer (52 pct.)
  • Rejser og ophold (52 pct.)
  • Skotøj (49 pct.)

Spaniere er storforbrugere af mobiltelefoner, og e-handel sker ofte på de små skærme. Hele 60 pct. af alle spanske aktive e-handelskunder har brugt mobiltelefonen til at handle. Som virksomheder er det derfor vigtigt at have en mobilvenlig platform for at ramme de spanske forbrugere.

Læs også:Grønne danske virksomheder skal tænke i amerikansk jobskabelse 

Sådan får du gang i e-eksporten

Danmark er webshop-land, og danske virksomheder er gode til at sælge via egne webshop. Vi er digitalt i front og med en andel på 38 pct. af danske virksomheder, der har digitale salgskanaler, ligger Danmark nummer et i Europa. Det europæiske gennemsnit er blot 19 pct., viser tal fra Eurostat.

- Til gengæld halter danske virksomheder bagud, når det gælder e-eksport. Her er Danmark på en 17. plads. Online salg på de store europæiske markeder er domineret af de store markedspladser som Amazon og lignende. Det er online-salget i Danmark ikke. Derfor ser det ikke ud til at være et fokusområde for danske virksomheder, og det er måske en barriere for at komme i gang med e-eksport, siger Mie Bilberg, chefkonsulent, DI e-commerce.

Kun 7 pct. af de danske virksomheder sælger via markedspladser. I Spanien driver 10 pct. af alle virksomheder salg via markedspladser. Så de spanske virksomheder har en fordel og de danske virksomheder har noget at lære.

- Når 43 pct. af alt online salg i Spanien sker via blot fem store markedspladser, så er det vigtigt, at danske virksomhederne tager det i betragtning, når de lægger deres kanalstrategi, siger Lars Hoffmann fra Trade Council i Spanien. 

Sprogbarrierer er en udfodring

En anden udfordring på det spanske marked er sprogbarrierer. Både forbrugere og virksomheder forventer at blive serviceret på spansk. Selvom man muligvis kan begå sig på engelsk i forretningsøjemed, er det nødvendigt, at en digital platform er oversat til spansk.

Udfordring er ikke større, end at den relativt nemt kan løses ved at få hjælp fra et oversættelsesbureau. At være tilgængelig på det lokale sprog bør dog være en topprioritet.

- Konkurrencen i udlandet er hård, og et af de vigtigste konverteringsparametre i online-salg er at skabe tryghed og sikkerhed i forbindelse med købsprocessen. Det gøres på mange måder og blandt andet ved at være tilgængelig på det lokale sprog, siger Mie Bilberg fra DI. 

Spaniens størrelse kan også være en udfordring. Der er stor økonomisk aktivitet i og omkring de større byer, mens store dele af landet er relativt øde og med lav befolkningstæthed. Logistik skal derfor tages i betragtning og alt efter hvilket produkt eller hvilke serviceydelser, der forhandles, skal der muligvis fokuseres på specifikke områder i stedet for hele landet.

- At arbejde sig frem i regioner eller byområder kan være en god idé og noget en virksomhed, der født i et lille land, skal huske at overveje. Spanien har 17 regioner, og Danmark er i størrelse ikke engang halv så stor som Andalusien, siger Lars Hoffmann fra Trade Council. 

E-handel kan være den rette indgang for danske virksomheder med interesse i at eksportere til det spanske marked. Ved at bruge eksisterende markedspladser eller opbygge sin egen e-handelsside kan virksomheder få adgang til et stort og geografisk spredt marked for relativ lave omkostninger.

Vil du vide mere?

Den danske ambassade i Spanien står klar til at hjælpe din virksomhed ind på det spanske marked. Som Digital Salg-rådgiver står Lars Hoffmann, med sine mere end 20 års erfaring inden for digitalt salg i det spanske erhvervsliv, klar til at rådgive din virksomhed.

I DI er der i 2022 oprettet en ny tværgående medlemsservice – DI e-commerce - som rådgiver og hjælper danske virksomheder med digitalisering af salget. Find tilbud og inspiration her: e-commerce og online salg | Få nyheder, analyser og events - DI (danskindustri.dk)

Kontakt

The Trade Council i Spanien
Lars Hoffmann

Digital Salg-rådgiver
Mail: larhof@um.dk
Tlf.: +34 663 554 478

DI

Mie Bilberg

Chefkonsulent – DI e-commerce

Mail: mlbi@di.dk

Tlf.: +45 3377 3379

 

 

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold