Esport udvikler sig med raketfart i disse år. Mængden af gamere, publikum og omkringliggende aktivitet stiger voldsomt. Årsagen, mener Jakob Lund Kristensen, skal findes i, at esporten er opstået på utraditionel vis i forhold til andre store sportsgrene.

Foto: Astralis
19.09.22 DIB Nyheder

Astralis tænder lyset for nyt, dansk erhvervseventyr

Esporten ryster fordomme af sig og rummer et enormt forretningspotentiale. Vi skal være klar til at gribe mulighederne, siger Astralis' medstifter, Jakob Lund Kristensen. DI er enig.

En helt ny underholdningsindustri vokser frem i disse år op. Den professionelle computerspilverden, den såkaldte esport, er blevet så moden, at den efterhånden kan sammenlignes med andre store sports- og oplevelsesindustrier.

Det mener Jakob Lund Kristensen. Han er medstifter af den succesfulde danske esportsvirksomhed Astralis, som i dag er en børsnoteret og har 85 medarbejdere, en omsætning på cirka 75 mio. kr. – samt millioner af følgere i hele verden. Han mener, at vi blot har set begyndelsen på noget, der kan vokse sig meget stort.

– Der er enormt potentiale i esporten, og fordelen er, at Danmark er helt med i front. Vi har kun set starten af, hvad esport kan udvikle sig til herhjemme og i udlandet – både sportsligt og kommercielt, siger han.

Mød Jakob Lund Kristensen ved DI's topmøde 27. september

Esport udvikler sig med raketfart i disse år. Mængden af gamere, publikum og omkringliggende aktivitet stiger voldsomt. Årsagen, mener Jakob Lund Kristensen, skal findes i, at esporten er opstået på utraditionel vis i forhold til andre store sportsgrene.

– Forskellen er, at udviklingen i esport er sket oppefra og ned. Ikke omvendt. Lidt firkantet sagt er den startet med en international Champions League, som herefter er sivet ned til nationalt og lokalt plan. Det betyder, at vi ser en fortsat stor international interesse, samtidig med en stigning i lokale initiativer lige nu. Det er for eksempel i form af lokale virksomheder, der supporterer esporten. Det er spændende at se det ske, siger han.

Fordomme fejet væk

Jakob Lund Kristensens rejse med Astralis startede i 2016, hvor han etablerede holdet og forretningen sammen med iværksætteren Nikolaj Nyholm. Virksomheden blev børsnoteret i 2019, har i dag 85 ansatte og blev medlem af Dansk Industri kort før sommeren 2022.

Jakob Lund Kristensen bygger blandt andet sin optimisme på, at fordommene, der tidligere tyngede esporten, er forduftet. Esport bliver i dag ikke blot anskuet som en flok spilglade unge mennesker, der mødes til stævner i ny og næ. Han oplever derimod respekt og interesse for sporten.

Der, hvor det måske stadig kniber med opfattelsen, er i forhold til den store bredde. Det gælder både med hensyn til fans, deres alder og segment – og de produkter og services, de potentielt vil være interesseret i.

– Det er ikke en niche mere. Der er naturligvis et hardcore publikum, som esport betyder alt for, men realiteten er, at publikum i dag er ekstremt bredt. Esportfans er lige så forskellige som fodboldfans. Det synes jeg, nogle gange folk og virksomheder mangler forståelse for. Esport appellerer langt bredere end mange tror – netop fordi det er et så godt underholdningsprodukt, siger han.

Læs også: DI og Astralis vil afdække potentialet i digital milliardindustri

 

Hvis et virtual realityspil for eksempel bliver populært som esport, vil det give teknologien et kæmpeskub fremad. Jakob Lund Kristensen, medstifter, Astralis

Mærsk som konkurrencesponsor

Globalt menes tre milliarder mennesker jævnligt at spille computerspil, mens antallet af esportfans og seere vurderes at ligge på en halv milliard, viser internationale opgørelser. Det er stort i sig selv. Jakob Lund Kristensen mener dog, at vi skal tænke endnu større, når vi ser på potentielle afledte effekter.

– Interessen for esport kan som specifikt eksempel påvirke mængden af og diversiteten blandt dem, der vælger tech- og it-fagene. Esportfans favner jo teknologien. Det er nok også derfor, at vi ser, at en virksomhed som Mærsk har meldt sig som konkurrencesponsor. De vil i kontakt med de mange fans – givetvis af rekrutteringsårsager, siger han og tilføjer:

– Derudover kan esport påvirke teknologiudviklingen. Hvis et virtual realityspil for eksempel bliver populært som esport, vil det give teknologien et kæmpeskub fremad. Der er store muligheder, men vi ved ikke helt, hvor de vil opstå. Derfor er det vigtigt, at vi står sammen som branche for at fremme esporten og den omkringliggende industri. Vi skal være klar til at gribe mulighederne.

DI: Unik dansk position

Jakob Lund Kristensen er ikke alene om at se mulighederne i esport og kommercialiseringen af den. Maria Krüger Torp, der er chef for Turisme og oplevelser i DI, mener, at vi skal tage potentialet i esport meget alvorligt herhjemme.

– Vi har alle forudsætninger for at skabe et unikt erhvervseventyr med Danmark i front, men det kræver naturligvis opbakning og forståelse. Både fra erhvervslivet, fra danskerne og fra de politiske beslutningstagere. Derfor skal vi stå sammen om at sikre de bedst mulige rammer for esporten, siger hun og tilføjer:

– For mange aktører er det dog fortsat svært at forstå omfanget og potentialet i den her branche. Derfor er DI gået sammen med Astralis om et stort analyseprojekt, der skal klæde os alle på til bedre at forstå den – og samtidig skabe grundlag for at sikre de bedste rammevilkår. Det glæder vi os til at løfte sløret for. 

Artiklen er bragt i DI Business magasinet, der kan læses nedenfor.

Fakta

      Astralis a/s

  • Grundlagt i 2016 af gaming­entusiasten Jakob Lund Kristensen og iværksætteren Nikolaj Nyholm.
  • Dansk esporthold i verdenseliten med hold i Counter Strike, Rainbow 6, Fortnite, League of Legends og FIFA.
  • Børsnoteret i 2019 på Københavns Fondsbørs.
  • Har ca. 85 ansatte og en omsætning på 75 mio. kr. (2021).
  • Mød Jakob Lund Kristensens ved DI’s topmøde 27. september.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Nikolai Steensgaard

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold