Hvert døgn tanker fly i Københavns Lufthavne tonsvis af brændstof, der sejles til Prøvestenen. Uden havnen ville der være brug for 125 tankbiler med flybrændstof hvert døgn.

Foto: Københavns Lufthavne
01.02.23 DIB Nyheder

Erhvervshavn presset af Københavns udviklingsplaner

Virksomheder og DI advarer imod at inddrage Prøvestenens havnearealer i byudvikling. Københavns Lufthavnes grønne omstilling er på spil.

Nye boliger med havudsigt, tilkørsel til ny ringvej, værksted for Metro-tog. Kampen om de klassiske erhvervshavnes arealer tager mange former.

Det sker ikke mindst i København, hvor Prøvestenen, nordøst for Amager er blevet ombejlet af flere interessenter med planer, der kan tvinge de nuværende aktiviteter helt væk. Og det vil i givet fald være noget nær en katastrofe for byens udviklingsmuligheder og den grønne omstilling, mener flere virksomheder, der er afhængig af kajpladserne.

- Prøvestenen er helt afgørende for forsyningen af hovedstaden og af Københavns Lufthavn og ikke mindst for den grønne omstilling. Der er ikke noget brugbart alternativ, siger Jakob Svane, seniorchefkonsulent for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

- I det hele taget er havneområder over hele landet under pres fra byudvikling – og vi ser en tendens til at det bliver sværere at udvide de strategisk vigtige havne, fortsætter Jakob Svane.

Byudvikling på spil, hvis havne forsvinder

Byudvikling er dybt afhængig af råstoffer. Det ved adm. direktør Rolf Bonnichsen. Hans virksomhed, Mibau Stema Group, leverer årligt 20 millioner ton sten og granit fra norsk stenbrud til store byggeprojekter i Europa.

- Københavns udvikling er på spil, når vi taler om Prøvestenen, for når der er brug for råstoffer, så er det nødvendigt med havne. Det vil ikke give mening, hvis vi eksempelvis skulle losse vores stenmaterialer i Køge eller Vordingborg, når de skal bruges i København, siger Rolf Bonnichsen.

- Hvis ikke vi har havne tæt på opgaverne, skal materialerne i stedet fragtes på lastbiler. Og med de mængder, der er tale om, vil det have store trafikale og økonomiske konsekvenser. Og søfart er den mest klimavenlige transportform, uddyber han.  

Ny analyse: Virksomhederne på Prøvestenshavnen har stor betydning

- Der er brug for, at Prøvestenen bliver langtidssikret med nye 15-20 årige lejeaftaler, for at vi kan se værdien i at investere i vores terminaler. Rolf Bonnichsen, adm. direktør Mibau Stema Group

Kritisk infrastruktur for lufthavnen

Han er ikke ene om at frygte for Prøvestenens fremtid. I Københavns Lufthavne følger man også nøje med de udviklingsplaner, som byrådet har på bordet i disse måneder, hvor det skal afgøres om lejekontrakter for havnen skal forlænges.

Konkret overvejer politikerne at inddrage en del af havnen til et værksted for en ny Metrolinje og til en tilkørselsvej til ny ringvej, der skal løbe i en sænketunnel langs med havneområdet. Desuden overvejer man en nærtliggende byudvikling med boliger, som kan presse virksomhederne væk. Ikke mindst risikovirksomheder med oplag af brændstof.

Prøvestenen er lufthavnens tankstation i den forstand, at alt flybrændstof sejles til Prøvestenen og sendes videre til lufthavnen i en syv kilometer lang rørledning. I yderste konsekvens er lufthavnens brændstofforsyning og dermed nærmest eksistens truet, hvis Prøvestenen lukkes ned. Lufthavnens direktør for Public Affairs, Søren Rosenkilde Clausen, peger på, at langt de fleste store europæiske lufthavne får deres brændstof leveret via en rørledning.

- Det vil derfor være stærkt uheldigt for driften af lufthavnen, hvis Prøvestenen inddrages til andre formål. Havnen er en del af vores kritiske infrastruktur, for der er ikke et alternativ til at opretholde forsyningen af flybrændstof. Valgte man i stedet transport i tankbiler fra andre havne, ville det betyde, at vi hvert døgn skulle modtage 125 tankbiler. Det vil på tragisk vis bidrage til trængslen i trafikken og samtidig være en meget dyr løsning, siger han.

Lufthavnen bruger ca. 1 mio. kr. om året på at pumpe brændstoffet fra Prøvestenen til lufthavnen. Og det er langt billigere end at sende tankbiler i pendulfart med de nødvendige dråber, og med den volumen der er tale om, er det ikke en realistisk løsning.

Central for udvikling og produktion af grønt flybrændstof

Prøvestenen er desuden central for luftfartsindustriens grønne omstilling. Havnen har pladsen og placeringen til at producere bæredygtigt brændstof.

- I 2030 skal 30 procent af vores jetfuel være bæredygtigt. For at nå det mål, er det nødvendigt, at vi kan trække på den eksisterende infrastruktur og udvikle nye projekter såsom PtX-produktion, som der faktisk er reserveret plads til på Prøvestenen, siger Søren Rosenkilde Clausen.

Udviklingen af Prøvestenen til at håndtere og producere de nye brændstoffer er ikke gratis. Derfor er det centralt at lejekontrakterne for havneområdet bliver forlænget, så investeringerne er for luftfartens brændstofvirksomhed er rentabel, og det vil de ikke være, hvis kontrakten ikke bliver forlænget til efter 2034, der er deadline for de nuværende kontrakter. 

Læs også: Virksomheder holder vejret i Aarhus Havn

Havnen er en del af vores kritiske infrastruktur, for der er ikke et alternativ til at opretholde forsyningen af flybrændstof. Søren Rosenkilde Clausen, direktør for Public Affairs, Københavns Lufthavne

Brug for nye langtidskontrakter

Rolf Bonnichsen er ikke i tvivl om, at hovedstadsområdet har brug for råvarer i fremtiden.

- Der er brug for, at Prøvestenen bliver langtidssikret med nye 15-20 årige lejeaftaler, for at vi kan se værdien i at investere i vores terminaler. Hovedstaden har brug for 10-12 millioner ton råvarer om året til udviklingen af området, så det er afgørende, at der er havnekapacitet til at modtage de mængder. Uden Prøvestenen står Københavns udvikling på spil, mener han.

Direktøren for Stema Shipping konstaterer desuden, at generelt er kajpladser til råstoffer er i meget lav kurs i landets kommuner.

- Vi har naturligvis vores kommercielle interesser i havnene. Men mange glemmer, at råstoffer i store mængder er nødvendige for udvikling. Og her er havnekapacitet afgørende. Vi kan jo altid sælge vores råstoffer i andre lande, for efterspørgslen er stor. Men det vil i givet fald være til skade for Danmark, hvis erhvervshavnene bliver beskåret, siger han.

Kommunalt selvstyre skal strammes op

I Dansk Industri ser seniorchefkonsulent Jakob Svane derfor frem til at der i den indeværende regeringsperiode både skal udpeges nationale interesser i havne og udarbejdes en national havnestrategi.

- Vi er nødt til at stramme op over for den kommunale enerådighed på havneområdet. Ellers risikerer vi som samfund at komme til at mangle forsyningssikkerhed og skade den grønne omstilling, siger Jakob Svane.

Jakob Svane

Jakob Svane

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3756
  • Mobil +45 2334 4358
  • E-mail jasv@di.dk

Relateret indhold