Kom med til den første nordiske konference om metaverset den 27. januar i Industriens Hus (deadline for tilmelding 25. januar).

23.01.23 DIB Nyheder

I 2030 bruger du 5,6 timer om dagen i ”metaverset”

Det vil blive ligeså vigtigt for kommercielle brands at være i ”metaverset”, som det i dag er at have en hjemmeside, vurderer ekspertpanel. Siemens og NVIDIA er gået sammen for at skabe ”det industrielle metavers”. Tilmelding til konference senest 25. januar.

I 2030 bruger en gennemsnitlig verdensborger 5,6 timer om dagen i ”metaverset”.

Sådan lyder forudsigelsen fra et ekspertpanel i et nyt globalt fremtidsstudie fra Instituttet for Fremtidsforskning.

Studiet fremlægges på den første nordiske konference om metaverset den 27. januar i Industriens Hus (deadline for tilmelding 25. januar), hvor nordiske erhvervsledere og frontløbere samles for at undersøge, hvordan Metaverset - og nye teknologier - kan påvirke vores fremtid fra både et kommercielt og forbrugermæssigt synspunkt i et nordisk perspektiv.

Men hvad er egentlig metaverset, og er det her allerede?

Definitionerne er uklare, men ifølge Instituttet for Fremtidsforskning er det meget mere end virtuelle 3D verdener, hvor man kan bevæge sig rundt. For selvom det er en stor del af udviklingen, at vi vil kunne gå rundt på et virtuelt fabriksgulv, prøve tøj, købe ind, gå på diskotek og i princippet være med hvor som helst i en virtuel verden uden at forlade sofaen, så indebærer metaverset i højere grad en sammensmeltning af vores fysiske og virtuelle verdener, som vi kun har set starten af. 

- Metaverset er et af de begreber, som i den grad er omgivet af uklare definitioner. De fleste eksperter i studiet mener allerede, det findes i eksempelvis virtuelle verdener og vores tilknytning til vores smartphones og de sociale medier. Men som en af eksperterne i studiet siger, så kan situationen lige nu sammenlignes med bygningen af pyramiderne. Lige nu har vi lagt den først sten, men vi kan endnu ikke forestille som hvordan den endelige bygning kommer til at se ud. Med dette studiet og konferencen ønsker vi at komme et skridt videre ind i fremtiden og sætte fokus på den betydning, som det potentielt set kan have for vores samfund, siger Sofie Hvitved, fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning og en af folkene bag undersøgelsen.

Tilmeld dig konferencen Nordic metaverse summit

Ligeså vigtigt som hjemmesider

For virksomheder er en af de vigtigste opmærksomhedspunkter i rapporten, at 81 procent af erhvervseksperter i studiets panel forudser, at det allerede i 2030 vil blive lige så vigtigt for kommercielle brands at være til stede i metaverset, som det i dag er at have en hjemmeside. En tysk erhvervsleder udtaler endda, at ”alle brands, der ikke kommer med en individuel metavers strategi vil dø inden 2030”.

- Det er nok en lidt hård dom, men der er næppe tvivl om, at metaverset kommer til at vokse meget hurtigt. Og danske virksomheder bør selvfølgelig også se ind i mulighederne. En del er allerede i gang med at bruge virtual reality og kunstig intelligens i forretningen og produktionen. Og ligesom det altid har været historisk, er det dem, der går forrest, der har det største potentiale til at skabe ny forretning på ny teknologi, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.

Jacob Kjeldsen er – ligesom 76 procent af eksperterne i studiet - optimistisk omkring de muligheder, metaverset vil give for samfundet.

- Det er basalt set en historisk udvidelse af de muligheder, vi har for at interagere og kommunikere med hinanden på verdensplan. Det vil, ligesom telefonen og internettet har gjort det, skabe fantastiske muligheder. Der er også risici. Men vi ser overvejende muligheder i udviklingen, siger Jacob Kjeldsen.

Hvis du vil se verdens fremmeste løsninger – eller din virksomhed har en et nyskabende produkt eller service indenfor metaverset - så kom med DI, Creative Denmark, Healthcare Denmark og Trade Council of Denmark til messen SXSW23 i Texas.

Læs mere og tilmeld dig: Join the Danish showcase at SXSW 2023 (danskindustri.dk)

Virtuelle ”reallife” 3D universer af produktionen.

Det gør de også i virksomhederne Siemens og NVIDIA, som er gået sammen i et partnerskab, der skal hælpe industrivirksomheder med at skabe metavers på fabriksgulvet. Det sker blandt andet ved at opbygge virtuelle ”reallife” 3D universer af produktionen.

- Digitale tvillinger af produktionen giver enormt potentiale for at skabe en virtuel verden, hvor mennesker kan mødes og arbejde sammen om at løse problemer i den fysiske verden. Gennem partnerskabet med NVIDIA vil vi gøre industrielle metaverser tilgængelige for virksomheder af alle størrelser, sagde Roland Busch, CEO i Siemens AG ved præsentationen af samarbejdet i juni 2022.

Han suppleres af Jensen Huang, stifter og CEO i NVIDIA:

- Forbindelsen mellem Siemens og vores løsninger vil åbne en helt ny verden af automatisering. Og det er kun det første skridt I vores samarbejde om at gøre visionen tilgængelig for alle dele af den globale procesindustri.

Læs også (hos MADE): Om ti år vil 80 procent af alle virksomheder være til stede i industrielle virtuelle miljøer

Fakta

Om Metaverse 2030 Delphi studiet

Studiet er baseret på interview med 72 metavers eksperter fra hele verden. Foretaget i november/december 2022 af Instituttet for Fremtidsforskning.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold