Refabrikerede autodele er et fremragende eksempel på cirkulær økonomi, mener DI.

Foto: Borg Automotive
09.01.23 DIB Nyheder

Refabrikerede autodele giver store miljøgevinster, prisbesparelser og mindre råvareforbrug

Borg Automotive er Europas største uafhængige refabrikationsvirksomhed indenfor autodele med en omsætning på knap 2 milliarder kroner. Deres arbejde sparer store mængder råvarer, reducerer CO2-udledningen betydeligt og giver store besparelser for kunder. Det er et fremragende eksempel på cirkulær økonomi, mener DI.

Er din generator, starter eller kompressor til aircondition i bilen gået i stykker, kan det være en refabrikeret reservedel fra Borg Automotive, du får monteret i din bil, når du sender den på værksted. Virksomheden er nemlig Europas største uafhængige refabrikationsvirksomhed indenfor autodele med en forventet omsætning i 2022 på mellem 1,6 og 1,8 milliarder kroner.

Refabrikeringen foregår på den måde, at Borg Automotive får defekte reservedele retur fra distributionsledet, som kan være forhandlere af autodele som fx FTZ Autodele & Værktøj A/S. Når de er blevet refabrikeret sælges delene igen til distributionsledet, som sælger dem videre til autoværksteder, der udskifter bilens dele, hvorefter forbrugeren kan køre videre. Det hele sker i en form for pantsystem, hvor distributørerne køber reservedelene med pant, som de får retur, når de returnerer en tilsvarende reservedel.

Læs også: Vejle-virksomhed vinder DI-pris for bæredygtighed

Stigende efterspørgsel

Det er til gavn for miljøet, fordi materialeforbruget er langt mindre end ved en autodel med jomfruelige råvarer. Borg Automotive oplyser, at man eksempelvis sparer gennemsnitligt 96 procent af råmaterialerne med en refabrikeret starter eller turbolader sammenlignet med en nyproduceret reservedel. Samtidig reduceres CO2-udledningen generelt med ca. 40 procent og energiforbruget med ca. 38 procent, hvis man benytter refabrikerede startere og turboer.

- Der er en stigende efterspørgsel på refabrikerede autodele. Det er vi naturligvis glade for, og når vi har lavet livscyklusvurderinger, får vi – og vores samarbejdspartnere – et klart billede af alle vores produktgruppers miljø- og klimapåvirkning, siger Sten Højland, der er director of compliance hos Borg Automotive.

Læs også: Populært støtteprogram til SMV’er klar med ekstra 350 mio.

Livscyklusvurdering dokumenterer effekter

Ifølge Borg Automotive giver modellen også bilejerne en betydelig besparelse, og virksomheden er i fuld gang med at udarbejde livcyklusvurderinger for alle virksomhedens produktgrupper. Det betyder, at det bliver dokumenteret og verificeret, præcis hvor stor forskel der er på at anvende refabrikerede reservedele frem for nye.

Det er en helt rigtig strategi, mener Iben Kinch Sohn, fagleder for cirkulær økonomi i Dansk Industri (DI):
- Vi er nødt til som samfund at blive meget bedre til at genbruge produkter og genanvendematerialer. Det vil blive et konkurrenceparameter for virksomheder i alle brancher, at de bidrager til den udvikling og kan dokumentere deres bidrag til cirkulær økonomi og en lang række andre bæredygtighedskrav, siger Iben Kinch Sohn.

Læs mere om cirkulær økonomi

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Iben Kinch Sohn

Iben Kinch Sohn

Teamleder

  • Direkte +45 3377 3713
  • Mobil +45 2625 0910
  • E-mail ibso@di.dk

Relateret indhold