24.02.23 DIB Nyheder

Detailhandlen genvinder lidt af det tabte

Efter en sløj afslutning på 2022 peger pilen igen opad for detailomsætningen, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Omsætningen i detailhandlen steg fra december 2022 til januar 2023 med 2,3 procent, når man korrigerer for pris- og sæsonudsving.

- Detailhandlen har begyndt det nye år i fin stil, men det hører med til historien, at fremgangen sker ovenpå en ualmindeligt svag december, hvor omsætningen i hele detailhandlen blev presset i bund. Det svigtende julesalg kan måske netop have hjulpet dem, der godt kunne have ønsket sig nogle større julegaver, på vej i retning af butikkernes januarudsalg, siger Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør i DI Handel.

- Den høje inflation har fået forbrugerne til at gå knivskarpt efter de billigere alternativer, hvor det kan lade sig gøre, og det smitter selvfølgelig af på omsætningen. Det bliver især tydeligt inden for dagligvaresalget, hvor discountforretningerne virkelig har erobret markedsandele, mens dagens tal viser, at de traditionelle supermarkeders omsætning i kroner og øre faldt med 3,5 procent i 2022, siger Jacob Kjeldsen.

- I DI spørger vi sammen med Epinion 1.500 forbrugere hvert kvartal om deres online-køb. Og i vores analyse for 4. kvartal af 2002 kan vi se, at seks ud af ti forbrugere hver måned lægger datovarer i indkøbskurven– altså varer der er tæt på udløb - svarende til 150 kr. om måneden i gennemsnit. Samtidig ser vi stigende indkøb på hjemmesider, der handler med genbrugsvarer, siger Jacob Kjeldsen.

- Salget af tøj, elektronik og lignende forbrugsvarer ganske vist genvundet lidt af det tabte, men det er desværre langt fra sikkert, at vi har set den sidste tilbagegang i salget i den varegruppe. Inflationen lægger stadig pres på forbrugerne, der stadig ikke har glemt de voldsomme prisstigninger på energi i efteråret 2022. Og så skal man også huske på, at stigende renteomkostninger også har en betydning. Vi har netop lavet en analyse, der viser, at stigende renteomkostninger i 2023 vil medføre en ekstraregning på 12 mia. kr. i husholdningernes retning. Oven i alt det blev mange af forbrugsbehovene opfyldt, mens detailsalget stadig var brandvarmt, siger Jacob Kjeldsen.

- Hvis vi kigger fremad, så har vi øjnene rettet mod 2. kvartal, der historisk er det næstvigtigste kvartal på året. Det er i 2. kvartal, at danskerne bl.a. køber rejser frem mod sommerferien og holder påske. Samtidig ved vi, at et stort antal danskere med gasfyr får penge retur fra deres forsyningsselskab.

- Samtidig kan vi se at tal fra Danmarks Statistik peger på, at virksomheder og butikker har nedbragt deres varelagre. Men virksomheder og butikker kan også godt mærke stigende renteomkostninger. Vores analyse fra januar peger på en meromkostning på mere end 10 mia. for danske virksomheder og butikker. Så der er mange elementer som kommer til at influere forbrugere og detailhandlen de kommende måneder, siger Jacob Kjeldsen.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3727
  • Mobil +45 2088 3914
  • E-mail jak@di.dk

Relateret indhold