Tilbagegang i detailsalg kan være en regning for coronaperiodens omsætningsboom
Første kvartal af 2023 har været et af de ringeste kvartaler nogensinde, når man kigger på, hvor mange varer, forbrugerne er kommet hjem med.
Omsætningen i detailhandlen faldt fra februar til marts med 1,5 procent, når der korrigeres for pris- og sæsonudsving, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I 1. kvartal af 2023 som helhed steg omsætningen med 0,6 procent sammenlignet med 4. kvartal af 2022, og dermed har detailhandlen for første gang siden 2021 kunnet notere et kvartal med fremgang i salget.
- Detailomsætningen har i nogen tid ligget ret stabilt omkring samme niveau som før coronaperioden, men har desværre taget et af de større hop nedad i marts. I dele af detailhandlen er der ganske vist stadig fin aktivitet, men faldet vidner om, at forbrugerne stadig mærker den høje inflation i privatøkonomien, siger Morten Granzau, vicedirektør i Dansk Industri.
- På den positive side har vi i årets første kvartal set et detailsalg, der har taget et forsigtigt gear op og overgået salget i kvartalet inden. Det er første gang siden coronaperiodens rekorder, siger Morten Granzau.
Dagens tal dækker over, at salget af fødevarer og andre dagligvarer er faldet med 1 procent, mens salget af forbrugsvarer som boligtilbehør, elektronik og hobbyudstyr er faldet med 2,1 procent.
- Det er først og fremmest i salget af dagligvarer, at det bliver tydeligt, hvor kraftigt danskerne har reageret på det seneste års prisstigninger. Første kvartal af 2023 har været et af de ringeste kvartaler nogensinde, når man kigger på, hvor mange varer, forbrugerne er kommet hjem med. På samme tid har første kvartals dagligvaresalg i kroner og øre slået alle rekorder, siger Morten Granzau.
- Tilbagegangen i salget af tøj og forbrugsvarer som elektronik og boligtilbehør kan være et tegn på om, at behovene for den slags varer er ved at være mættet for nu. Salget af den type varer har boomet fra coronaperioden og helt ind i sidste efterår, og i historisk sammenhæng ligger det stadig relativt pænt. Men når vores hjem først er fyldt med nye udgaver af den slags varer, er der desværre også en regning for forhandlerne i form af efterfølgende lavere efterspørgsel, siger Morten Granzau.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.