Vi ser ind i en fremtid med stor konkurrence om at levere mobilitet til både private kunder og til erhvervslivet. Forhandlere og importører har i den sammenhæng en fælles interesse i at spille hinanden gode, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen.

Foto: Colourbox
11.05.23 DIB Nyheder

Bilimportører tjener 20 gange mere end forhandlere af nye biler

Både bilimportører og forhandlere af nye biler forbedrede deres bundlinje betragteligt i 2021 sammenlignet med årene forinden, viser en analyse, som Bilbranchen i DI offentliggør i anledning af deres årsdag.

Der er stor forskel på, hvem der skummer fløden mest i den danske bilindustri. Selvom indtjeningen er gået frem for både bilimportører og de autoriserede forhandlere, er det førstnævnte, der har mest at glæde sig over i den sammenhæng. Bilimportørernes indtjening per medarbejder er nemlig mere end 20 gange større end forhandlernes, viser en ny analyse fra Bilbranchen, der er bilforhandlernes brancheforening i Dansk Industri.

Læs hele DI-analysen her

- Der er en markant forskel på, hvilket af leddene mellem bilfabrikkerne og forbrugerne i Danmark, der tjener flest penge. Det tåler faktisk nærmest ikke sammenligning, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen.

Den nye analyse er offentliggjort torsdag 11. maj i anledning af Bilbranchens årsdag, hvor forhandlerne samles hos Dansk Industri i København. Men branchedirektøren kommer ikke til at præsentere analysen som en klagesang foran sine medlemmer trods den store forskel i indtjening.

- Dels er der fremgang hos de fleste forhandlere, og dels er der stor forskel i forretningsmodellerne i de forskellige led. Importørerne får bundet langt mere kapital, når de importerer alle de biler, der efterfølgende skal sælges fra de enkelte forhandlere, forklarer Thomas Møller Sørensen.

Brug for bedre balance

Dermed bliver forskellen i overskuddet pr. investeret krone også mindre end pr. medarbejder, men den er fortsat markant, og derfor skal der være en bedre balance, når pengene skal op af lommen igen.

- Når forhandlerne skal investere i fremtiden, skal de have hjælp fra importørerne. Ofte er det netop importørerne, der kræver ny ladeinfrastruktur, efteruddannelse og standarder for udstillingslokaler hos forhandlerne. Det er investeringer, som importørerne også har en interesse i, og de skal med deres langt stærkere økonomi overveje, hvor stor en del af regningen, de skubber videre, siger Thomas Møller Sørensen og fortsætter:

- Vi ser ind i en fremtid med stor konkurrence om at levere mobilitet til både private kunder og til erhvervslivet. Forhandlere og importører har i den sammenhæng en fælles interesse i at spille hinanden gode.

Driftsresultatet pr. ansat hos bilimportørerne var ifølge de nyeste tal 2,85 mio. kr., mens de autoriserede forhandleres driftsresultat pr. ansat var 125.000 kr. Tallene er fra 2021-regnskaberne.

Læs også: Hver sjette bilforhandler er lukket på seks år

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold